خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” حرف حق جواب نداره “

معنی ضرب المثل ” حرف حق جواب نداره “

درباره معنی و مفهوم ضرب المثل حرف حق جواب نداره 🤐

حرف حق جواب نداره

در ادامه با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

ضرب المثل حرف حق جواب نداره یعنی چه؟

۱- یعنی کسی که سخن حق را بر زبان می آورد، دیگران در تایید سخنان او سکوت می کنند و جوابی ضد آن ندارند مگر کسانی که حق‌پذیر نباشند و لجاجت کنند.

۲- حرف حق همیشه یکی است؛ اگر کسی جانب انصاف را رعایت کند سخن حق را از زبان دشمن نیز بشنود می پذیرد و بر آن تامل می کند اما کسی که دوست دارد بر هر سخنی ایرادی وارد کند هیچ گاه نمی تواند حق را بپذیرد.

۳- منظور از جواب نداشتن در برابر حرف حق این است که سخن حق، مخاطب عاقل را اقناع می کند و او ضد این سخن حرفی نخواهد زد. به عبارتیحرف حق حساب کتاب نداره!

۴- گاهی برخی افراد می خواهند دیگران را جذب کارهای خیر و … کنند از راه دروغ یا گفتن حرف های خیالی سعی دارند احساسات افراد را تحریک کرده و به خیال خویش آنها را به راه درست هدایت کنند. حتی اگر این کارشان مفید باشد، دائمی نخواهد بود. چرا که اصل فطرت آدمی بر حق بنا شده و هرآنچه با حق مغایرت داشته باشد نمی تواند او را به راه راست هدایت کند.

توجه: همانطور که اشاره کردیم حرف حق یکی است و انسان اگر به درون خویش رجوع کند و وجدان بیداری داشته باشد، هرآنچه باطل باشد را قبول نمی کند و در برابر حق تسلیم است اما اگر خودش را به خواب زده باشد هیچ گاه نمی توان بیدارش کرد!

بیشتر بخوانید: ضرب المثل کسی که خودش را به خواب زده

حدیث درباره حرف حق

امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: هیچ عزیزی حق را ترک نکرد، مگر اینکه ذلیل شد و هیچ ذلیلی به حق عمل نکرد مگر اینکه عزیز شد. (بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۷۴، ح ۲۴)

 

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *