خانه » مذهبی و دینی » توفیق الهی چیست و عوامل کسب آن

توفیق الهی چیست و عوامل کسب آن

برای اینکه از توفیق الهی بهره مند شویم چه برنامه هایی را پیشنهاد می دهید

توفیق الهی چیست

در ادامه با توفیق الهی و راه های کسب آن – از کتاب دین و زندگی پایه دوازدهم – آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

توفیق الهی چیست؟

توفیق در لغت به معنای موافقت و سازگاری است به گونه ای که اختلاف و تنفر از میان دو چیز از بین برود.

توفیق الهی به معنای آسان کردن راه سعادت برای انسان است؛ یعنی خداوند اسبابی را برای انسان فراهم می کند که از طریق این اسباب و ابزار بتواند راه سعادت را به خوبی بپیماید.

انسان ها با اعمال و رفتار خود زمینه را برای کسب یا سلب توفیق الهی فراهم می کنند. یکی از درخواست های مومنان از خداوند، کسب توفیق است تا بتوانند سعادتمند شوند.

گناه کردن، باعث سلب توفیق انسان از انجام کارهای خیر و هرآنچه به نفع اوست می شود. تهمت، غیبت، دروغگویی، آزار و اذیت رساندن به دیگران و به زحمت انداختن آنها، ربا خواری، مال حرام کسب کردن و … مانع رشد انسان و پیشرفت او در مسیر رسیدن به حق می شود.

عوامل کسب توفیق الهی

برخی از مواردی که سبب کسب توفیق الهی می شوند عبارتند از:

🌸 دعا کردن و درخواست توفیق از خدا

انسان باید با تضرع از خدا بخواهد او را در راه خدمت به خودش موفق کند. دعا کردن، یکی از راه های حفظ رابطه با خداست.

🌸 خشنود کردن پدر و مادر

بی شک یکی از میان‌بُرهای رسیدن به راه سعادت و کسب توفیق الهی، دعای پدر و مادر است. دعایی که در هنگام رضایت آنها از فرزندشان از اعماق وجودشان گفته میشود اثرات نیک فراوانی دارد.

🌸 تلاش و مجاهدت در راه الهی

«وَالَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنینَ»، [العنکبوت،۶۹]؛ «و كسانى‌كه براى [به دست آوردن خشنودى‏] ما كوشیدند، بی ‏تردید آنان‌ را به راه‌هاى خود [راه رشد، سعادت، كمال، كرامت، بهشت و مقام قرب‏] راهنمایى مى‏‌كنیم و یقیناً خدا با نیكوكاران است».

کسانی که رضایت خدا را بر رضایت خود و دیگران ترجیح می دهند، خداوند نیز در راهی که هستند کمکشان میکند. آنها را از خطا دور می کند و اسبابی را برایشان فراهم می سازد که از مسیر درست منحرف نشوند. (خلاصه اینکه خدا هوایشان را دارد!)

🌸 داشتن رابطه خوب با خدا

باید رابطه مان را با خدا خوب کنیم؛ به او بدگمان نباشیم و یقین داشته باشیم که همیشه خیر ما را میخواهد چون بر همه چیز داناست و می داند مصلحت ما در چه چیزی است. بزرگان دین توصیه می کنند که روزی حداقل ۵ دقیقه بنشینیم و با خدا صحبت کنیم و به هیچ چیز و هیچ کسی جز او فکر نکنیم.

کم کم این ۵ دقیقه را بیشتر و به ۱۰ دقیقه و … برسانیم. به نعمت های او فکرکنیم. رفته رفته محبت خدا در دل ما ساکن می شود. مانند رفیقی که یک لحظه تاب و توان دوری از او را نخواهیم داشت. فضای دلمان پر از آرامش خواهد شد. مشکلات زندگی آسان می شوند چون می دانیم همه چیز در دست قدرت اوست و توانایی حل مشکلات را دارد.

خدای مهربان نیز وقتی اشتیاق بنده اش به رسیدن به کمالات را ببیند قطعا اسباب و توفیق رسیدن به آنها را برایش فراهم می کند. خداوند سعادت بنده اش را می خواهد. مگر می شود رهایش کند؟

پیشنهادی: با آداب و فواید دعا کردن آشنا شوید

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *