خانه » مذهبی و دینی » تحقیق درباره مهم‌ ترین وظایف مرد و زن در برابر نامحرم

تحقیق درباره مهم‌ ترین وظایف مرد و زن در برابر نامحرم

مهم ترین وظایف هر زن و مرد در برابر نامحرم چیست؟

وظایف هر زن و مرد در برابر نامحرم

در ادامه با برخی وظایف مرد و زن در برابر نامحرم از کتاب پیام های آسمان پایه هشتم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

بطور کلی وظایف زن و مرد در برابر نامحرم عبارتند از:

🔹 حفظ گفتار

یعنی در برابر نامحرم به گونه ای سخن نگوییم که زمینه های گناه ایجاد شود؛ بلکه باید در چهارچوب شرعی و طبق موازین اسلامی با نامحرمان در صورت ضرورت سخن گفت.

خداوند متعال به همسران پیامبر می فرماید: «یا نِساءَ النَّبِی لَسْتُنَّ کأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفا» ای همسران پیامبر! شما همچون یکی از زنان معمولی نیستید اگر تقوا پیشه کنید؛ پس به گونه ای هوس انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید.»

◊  از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز نقل شده است که فرمود: «مَنْ فَاکهَ امْرَأَهً لَا یمْلِکهَا- حُبِسَ بِکلِّ کلِمَهٍ کلَّمَهَا فِی الدُّنْیا أَلْفَ عَامٍ فِی النَّار» کسی که با زن نامحرمی مزاح کند، به ازای هر کلمه ای که با او سخن گفته، هزار سال در دوزخ حبس می شود.

◊  ابابصیر، از شاگردان امام صادق علیه السلام می گوید در کوفه به زنی قرآن می آموختم و روزی اتفاق افتاد که با او مزاح کردم. هنگامی که در مدینه به محضر امام باقر علیه السلام وارد شدم، مرا سرزنش کرد و فرمود: «مَنِ ارْتَکبَ الذَّنْبَ فِی الْخَلَاءِ لَمْ یعْبَأِ اللَّهُ بِهِ -أَی شَی ءٍ قُلْتَ لِلْمَرْأَهِ- فَغَطَّیتُ وَجْهِی حَیاءً وَ تُبْتُ- فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع لَا تَعُد»

کسی که در خلوت مرتکب گناه شود، خدا به او اعتنا نمی کند. چه چیزی به آن زن گفتی؟- از خجالت چهره خود را پوشاندم و توبه کردم- حضرت فرمود: دیگر تکرار مکن.»

🔹 داشتن پوشش مناسب

داشتن پوشش از وظایف همه افراد جامعه است اما با توجه به مرد و زن بودن، نوع و مقدار این پوشش تغییر می کند.

الف) پوشش زن

پوشش زن در مقابل نامحرم باید به گونه‌­ای باشد که:

یک- به جز گردی صورت و مچ دست به پایین (بدون آرایش و زیور­آلات) آشکار نباشد.

دو- برجستگی‌­ها و زیبایی­‌های بدن زن، با وجود پوشیدن آن، آشکار نباشد.

سه- رنگ و خصوصیات آن به گونه‌­ای نباشد که جلب توجه کند و موجب تحریک اطرافیان شود.

خداوند متعال در آیه زیر فلسفه این حکم را بیان کرده است: «یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لِأَزْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یدْنینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِک أَدْنی أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَین»ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلباب ها [روسری های بلند] خود را بر خویش فرو افکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است.»

ب) پوشش مردان

یک- پوشش مرد در مقابل زن باید به گونه­‌ای باشد که موجب مفسده نشود.

دو- ‌پوشیدن لباس آستین کوتاه به خودی خود جایز است، مگر اینکه مفسده‌­ای داشته باشد.

🔹 حفظ نگاه

وظیفه هر مرد و زن مسلمانی، چشم پوشی از نگاه به نامحرم است. نگاه به نامحرم با ترس از افتادن در گناه، حرام است و اثرات منفی بر روح و روان انسان دارد.

پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: «نگاه کردن به زیبایی‌های زنان، یکی از تیرهای شیطان است که هرکس از این نگاه‌ها صرف نظر کند، خداوند شیرینی عبادت را به او می‌چشاند که این مایه شادمانی وی است»

بیشتر بخوانید: آثار و پیامد های حجاب
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *