خانه » مذهبی و دینی » تحقیق در مورد انگیزه امام حسین (ع) از قیام عاشورا

تحقیق در مورد انگیزه امام حسین (ع) از قیام عاشورا

انگیزه و اهداف امام حسین (ع) از قیام عاشورا چه بود؟ مطالعات اجتماعی پایه هشتم

انگیزه و اهداف امام حسین (ع) از قیام عاشورا

در ادامه بصورت مختصر با اهداف امام حسین علیه السلام از قیام عاشورا از کتاب مطالعات اجتماعی پایه هشتم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

انگیزه و اهداف امام حسین (ع) از قیام عاشورا

۱- احیای دین و سنت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم

معاویه ظاهر اسلام را رعایت می کرد اما در خفا ضد دین عمل می کرد و چنان فریبکارانه و منافقانه عمل می کرد که دیگران او را مرد با ایمان می پنداشتند. بعد از او پسرش  یزید به ناحق زمام حکومت را به دست گرفت و بصورت آشکار و علنی به فسق و فجور می پرداخت و در زمان او بدعت های زیادی در دین وارد شد.

امام حسین علیه السلام دیدند که دین خدا رو به نابودی است؛ حلال خدا را حرام و حرام او را حلال کرده اند و از هیچ کار زشتی ابا ندارند. ایشان برای زنده نگه داشتن دین خدا و رسول الله، علیه باطل قیام کردند.

۲- اصلاح امت و احیا کردن دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر

امام حسین (ع) مُرکب و کاغذی خـواست و ایـن وصیت را برای برادرش محمد نوشت:

« به نام خداوند بخشنده مهربان. این وصیت حسین بن علی بن ابی طالب به برادرش محمد، معروف به ابن حنفیه است. حسین، گواهی می دهد که خدایی جز اللّه نیست و شریکی ندارد. محمد، بنده و فرستادۀ اوست و حق را از نزد حق آورد و بهشت و دوزخ، حق اسـت و بی تردید، قیامت می آید.

خـداوند، هـمه کسانی را که در قبر هستند، برمی انگیزد. من از سرِ سرمستی و طغیان و فساد و ستم نشوریده ام؛ بلکه تنها برای پی جویی اصلاح در امّت جدم بیرون آمده ام و می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیرۀ جدم محمد (ص) و پدرم علی بن ابـی طالب (ع) رفتار کنم.

هر کس مرا به حق بپذیرد، که خداوند به حق سزاوارتر است و هر کس این را از من نپذیرد، صبر می کنم تا خداوند، میان من و این مردم، به حق قضاوت کند و میان من و آنـان، حکم برانَد که او بهترین حاکمان است. ای برادر من این وصیت من به توست و توفیق من، جز با خدا نیست. بر او توکل کردم و به سوی او باز می گردم».

۳- مبارزه با ظالمان و زنده کردن عدالت بر همگان

۴- بیعت نکردن با یزید فاسق و فاجر و قیام در برابر او

پیشنهادی: چگونگی پاسداشت ارزش های قیام عاشورا
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *