خانه » ادبیات » معنی حکایت گنج حکمت تیرانا (محمد رضا رحمانی)

معنی حکایت گنج حکمت تیرانا (محمد رضا رحمانی)

آشنایی با معنی و مفهوم حکایت گنج حکمت تیرانا

حکایت گنج حکمت تیرانا

در ادامه با معنی و مفهوم حکایت گنج حکمت تیرانا از محمدرضا رحمانی از کتاب فارسی دوازدهم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی و مفهوم حکایت

تیرانا! من از طبیعت آموختم که همانند با درختان بارور، بی آنکه زبان به کمتر داعیه‌ای گشاده باشم، سراسر کرامت باشم و سراپا گشاده دستی، بی هیچ گونه چشمداشتی به سپاسگزاری یا آفرین.

معنی: تیرانا (نام خیالی)! من از طبیعت یاد گرفته ام مانند درختان میوه دار، بدون آنکه ادعاهای فراوان داشته باشم، وجودم سرشار از کرامت و بخشش باشد بدون آنکه از دیگران توقع سپاسگزاری یا تشویق داشته باشم.

مفهوم: در بخشیدن به دیگران، از طبیعت الگو بگیرم که بدون هیچ توقع و انتظاری بی دیگران می بخشد و منت نمیگذارد.

بیشتر بخوانید: درباره عفو، بخشش و گذشت

تو نیز تیرانا! گشاده دستی و کرامت را از درختان میوه دار بیاموز و از بوستان و پالیز، که به هر بهار سراپا شکوفه باشی و پای تا سر گل و با هر تابستان از میوه‌های شیرین و سایهٔ دلپذیر، خستگان راه را میزبانی کریم باشی و پای فرسودگان آفتاب زده را نوازشگری درمان بخش دردها.

معنی: تیرانا! تو هم دست و دلبازی و بخشیدن را از درختان میوه دار بیاموز و از باغ و بوستان بیاموز که با آمدن بهار، تو نیز پر از شکوفه های بهاری شوی و همه وجودت را گل باران کنی.

و با آمدن تابستان، پر از میوه های شیرین شوی و با سایه دلپذیرت، خستگانی را که راه پیموده اند، پناه بده و میزبان بخشنده ای برای آنها باشی. و پای آن هاکه از کار افتاده و خسته اند و آفتاب زده شده اند، نوازش دهی و درمان بخش دردهایشان باشی.

مفهوم: بخشندگی را از درخت میوه داری بیاموزیم که از میوه هایش به دیگران می بخشد و از سایه برگ هایش آنها را بهره مند می کند.

 

نه همین مهربانی را به مهر، که پاداش هر زخمهٔ سنگی را دست‌های کریم تو میوه‌ای چند شیرین ایثار کند.

معنی: (مثل درختان بخشنده باش ) که نه تنها مهربانی با مهر و محبت پاسخ می دهند، بلکه به آن کس که به آنها سنگ هم می زند هم از میوه های شیرینشان می بخشند.

مفهوم: کریمان نه تنها در جواب خوبی، با مهر و محبت پاسخ می دهند، بلکه جواب بدی را هم با خوبی می دهند.

 

تو اگر آن مایهٔ کرامت را از مادر به میراث می‌داشتی، می‌بایست همانند با درختان بارور، بخشندگی و ایثار را سراپا دست باشی؛ سپاس خورشید را که هر بامداد بر سر تو زرافشانی می‌کند و ابر، گوهر.

معنی: تو اگر بخشندگی را از مادر (یعنی طبیعت) به ارث می بردی، باید مانند درختان میوه دار، سراسر بخشندگی و از خودگذشتگی باشی.

از خورشید به آن جهت که هرروز صبح نور همچون طلایش را بر تو (و ساکنین زمین) می تاباند، سپاسگزارم. و سپاس از ابرها به دلیل باران های همچون گوهرشان. (که بر اهل زمین می بارند و زندگی می بخشند.)

مفهوم: آموختن ایثار و بخشندگی از درختان میوه دار، خورشید و ابرها.

 

تیرانا! اگرم هیچ در سرنوشت از آزادگی بهره‌ای باشد، همینم از آفریدگار، سپاسگزاری بس که بدین سعادتم رهنمون بوَد تا هرگز فریب آزاده مردم را از خویشتن بتی نسازم.

معنی: تیرانا! اگر حتی هیچ بهره ای هم از آزادگی نبرده باشم، اما همین بس که خدااین سعادت و توفیق را به من عطا کرده که از علاقه و احساس مردم آزاده به خودم سوء استفاده نکنم و خود را در نگاه آنها بزرگ نکنم (خود را همچون بتی برای پرستش قرار ندهم.)

مفهوم: هرگز به خود مغرور نشویم و اگر مردم از ما تعریف کردند، از تعریف های آنها سوء استفاده نکرده و خود را برتر از دیگران ندانیم.

 

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

یک دیدگاه

  1. عاااالی بود . سپاس فراوان از شما🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *