خانه » ادبیات » مفهوم جمله ” العبد یدبر والله یقدر “

مفهوم جمله ” العبد یدبر والله یقدر “

آشنایی با مفهوم عبارت العبد یدبر والله یقدر

مفهوم عبارت العبد یدبر والله یقدر

در ادامه با معنی و مفهوم این عبارت از کتاب ادبیات فارسی یازدهم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

عبارت العبد یدبر والله یقدر

ترجمه: بنده تدبیر می کند و خداوند تقدیر می کند.

معنای کلی: انسان در زندگی اش برنامه ریزی می کند و تدابیری می اندیشد اما خداوند تقدیر و قضاء و قدر خود را اعمال می کند؛ یعنی سرنوشت انسان ها به دست خداست.

متن کتاب متناسب با این عبارت

«رفقا، زندگانی آیندۀ ما دستخوش تصادف و اتفاق است. دور روزگار بر سر ما چرخ ها خواهد زد و تغییرات بی شمار خواهد نمود؛ چه بسا که تقدیر ما چیز دیگر باشد. امروز کار بسزا این است که با یکدیگر عهد کنیم هر چه در آینده برای ما پیش آید، جانب دوستی را نگاه داشته، از کمک به یکدیگر فروگذاری ننماییم…»

این عبارت نشان می دهد که هریک از ما برای آینده خود برنامه هایی داریم اما لزوما همه آن ها به واقعیت نمی پیوندد و آنچه که تقدیر ماست و خداوند برایمان مقدر کرده رقم خواهد خورد.

تدبیر خداوند به چه معناست؟

تدبیر به معنای برنامه‌ ریزی برای انجام کاری یا رسیدن به هدفی است. قدر به معنای اندازه و تقدیر به معنای اندازه‌ گیری است و قضا به معنای یک‌ سره کردن و به انجام رساندن. تقدیر الهی به این معناست که خداوند متعال برای هر پدیده ای، حدود خاصی را قرار داده است که تحت تأثیر عواملی تحقق می‌یابد، و منظور از قضای الهی، آن است که پس از فراهم شدن مقدمات و شرایط ایجاد یک پدیده، خداوند، آن را به مرحله نهایی می‌رساند.

معنای این جمله این است که بنده (انسان) در زندگی خود برنامه‌یزی‌هایی می‌کند اما خداوند تقدیر و قضاء و قدر خود را اعمال می‌کند؛ یعنی اگر برنامه‌ریزی‌های انسان‌ها بر‌خلاف سنت‌های لا یتغیر الهی و برخلاف قضای الهی باشد به نتیجه‌ای نخواهد نرسید. [ویکی پرسش]

بیشتر بخوانید: درباره اموری که جز خداوند دیگران توان انجام آن را ندارند
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *