خانه » اصطلاحات فارسی » منظور از ” کلاه شرعی گذاشتن ” چیست؟

منظور از ” کلاه شرعی گذاشتن ” چیست؟

همه چیز درباره  معنی و  مفهوم اصطلاح کلاه شرعی گذاشتن 🎩

کلاه شرعی گذاشتن

در ادامه با ضرب المثل معروف و پر کاربرد ” کلاه شرعی گذاشتن” آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

کلاه شرعی یا حیله شرعی!

۱- این اصطلاح را زمانی به کار می برند که کسی بخواهد احکام شرعی را به نفع خودش تغییر دهد و احکامی را که حرام است، با حیله و ترفندها و کلک زدن به خود(!) آن احکام حرام را در ظاهر حلال نشان دهد.

💬 مثلا ربا حرام است اما وقتی می خواهند کلاه شرعی بگذارند می گویند: داریم خرید و فروش می کنیم. کار خلافی نمی کنیم که!

💬 رشوه حرام است اما برای فرار از حرام بودن آن می گویند: چه رشوه ای بابا! هدیه است!

دیگر نمی دانند دارند سر خودشان کلاه می گذارند! چون تغییر اسم دادن چیزی که باعث نمی شود حکمش تغییر کند! خیال می کنند اگر نام رشوه را هدیه بگذارند دیگر حرام نمی شود! عجب! 🤥

۲- نه تنها در احکام شرعی بلکه هرجای دیگری که انسان ها بخواهند از هوس های خودشان تبعیت کنند و وجدانشان را زیر پا بگذارند، از این ترفند استفاده می کنند.

البته این کار را می کنند که وجدان درد نگیرند! چون با این کار فقط خوشان را کلک می زنند.

💬 مثلا پشت سر دوستش غیبت می کند و بد و بیراه می گوید. برای اینکه عذاب وجدان نداشته باشد می گوید: غیبت نیست که! تو روی خودشم می گم! (خب تو روش بگو! الان مصداق غیبته!)

و هزاران روپوش ها و کلاه شرعی گذاشتن های دیگری که متاسفانه مبتلا به آن هستیم و فکر می کنیم دیگر گناهی به گردن ما نیست. درحالیکه اگر روزی گرفتار شدیم، درواقع چوب همین نیرنگ های خودمان را خورده ایم!

۳- عامل اصلی کلاه شرعی گذاشتن، جهل انسان و تبعیت از نفس اماره و سرکش است که تاب تحمل احکام الهی را ندارد و میخواهد خط قرمزهای الهی را رد کند. اما چون از حکمش خبر دارد، سعی می کند با فریب دادن خودش طوری خط قرمزها را زیر پا بگذارد که وجدان درد نگیرد!

البته دسته دیگری از افراد هستند که وضعشان بدتر است. آنها اصلا اهل کلاه شرعی گذاشتن نیستند! بلکه انقدر جسارت انجام گناه پیدا کرده اند که آشکارا کارهای حرام می کنند.

دسته اول هم باید از عاقبتشان بترسند! چون عاقبت کلاه شرعی گذاشتن، میشود همان عملکرد گروه دوم! یعنی اینها هم رفته رفته دیگر کلاه شرعی نمی گذارند بلکه آشکارا کار حرام را انجام می دهند.

بیشتر بخوانید: ضرب المثل درباره فریب دادن

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *