خانه » روانشناسی » چگونه مطمئن شویم که دیدگاه ما درست و کامل است

چگونه مطمئن شویم که دیدگاه ما درست و کامل است

همه چیز درباره اینکه چگونه مطمئن شویم که دیدگاه ما درست و کامل است؟ – تفکر و پژوهش پایه ششم

چگونه مطمئن شویم که دیدگاه ما درست و کامل است

در ادامه با پاسخ به این پرسش مهم از کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

اطمینان به درستی دیدگاه ها و نظرات خود

هر انسانی با توجه به علایق و سلایق شخصی خود، دیدگاه های متفاوتی با سایر افراد دارد. مثلا در بحث سلیقه اگر بخواهیم مثال بزنیم، یکی رنگ صورتی را خیلی دوست دارد و دیگری رنگ قرمز و دیگری رنگ آبی و… . یا کسی به ورزش فوتبال علاقه زیادی دارد و دیگری به شطرنج و فرد دیگری به موسیقی و دیگری به حفظ قرآن و … . به این ترتیب به تعداد انسان های کره زمین، علایق متفاوتی وجود دارد!

همین افراد در مسائل مختلف، دیدگاه های متفاوتی دارند. نمی توان کسی را به سبب دیدگاه های متفاوتی که با ما دارد دشمن پنداشت و او را سرزنش کرد. البته برخی متعصبانه دیدگاه خود را بیان می کنند و درصورت اختلاف افراد با نظرات آنها، سریع واکنش نشان داده و پرخاشگری می کنند. بهتر است با این افراد بحث نکنید چون آنها با رفتارشان نشان می دهند که اهل منطق نیستند!

اما آیا دیدگاه هرکس درست است؟

🔸 مسلما جواب خیر است؛ چون ما نمی توانیم در همه زمینه ها اعم از علمی، مذهبی، اقتصادی، سیاسی و … متخصص شویم و همه جوانب امر را بسنجیم، بهتر است در هر زمینه ای به متخصص آن مراجعه کرد تا از درستی دیدگاه خود مطمئن شد.

🔸 مشورت با افراد دانا و استفاده از تجارب آنها در انتخاب کردن راه درست و اصلاح دیدگاه های غلط ما کمک می کند. یادمان داشتن تعصب در هر زمینه ای انسان را کور و کر می کند و اجازه نمی دهد خطاهای خود را ببیند.

🔸 چه اشکالی دارد اگر متوجه شویم راهی که میرفتیم یا نظری که داشتیم اشتباه بوده و در صدد اصلاح آن برآییم؟ این کار بهتر از آن است که عمر خود را در غفلت و بی خبری سپری کرده و ادعای دانشمندی کنیم درحالیکه وجودمان سراسر اشتباه است و خطا! 🤔

آیا می توان دیدگاه افراد را تغییر داد؟

سلیقه و علایق افراد را نمیتوان به اجبار تغییر داد چون اینها مسائل شخصی است مثلا شما نمی توانید دوستتان را وادار کنید که رنگ صورتی را دوست داشته باشد چون سلیقه شخصی خودتان این رنگ را می پسندد نه سلیقه او!

اما گاهی شما تجاربی را در زمینه مختلف دارید که با او در میان می گذارید تا راه درست را انتخاب کند. مثلا مدتی به صورت شراکتی با کسی کسب و کاری داشته اید و از قضا شریکتان سر شما را کلاه گذاشته و شما را ورشکسته کرده است.

حال، شما می توانید تجربه ای را که در این زمینه (اعتماد به دیگران) به دست آورده اید به کار بگیرید و از نو با دقت بیشتری آغاز کنید. حتی همین تجربه تان را برای کسانی که چشم بسته به دیگران اعتماد می کنند می توانید بگویید تا آنها دیدگاه اشتباه خود را اصلاح کرده و مانند گذشته شما شکست نخورند.

بیشتر بخوانید: هدف زندگی از دیدگاه قرآن

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *