خانه » دانستنی ها » تحقیق در مورد معیارهای شجاعت

تحقیق در مورد معیارهای شجاعت

همه چیز درباره معیارهای شجاعت

همه چیز درباره معیارهای شجاعت

معیار یعنی وسیله ای که با آن چیز دیگری را بسنجند. معیارهای شجاعت یعنی آن صفاتی که اگر کسی دارای اینها باشد به او فرد شجاع گفته می شود. در ادامه با تعریف شجاعت و معیارهای شجاعت آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

شجاعت چیست؟

شجاعت یکی از صفات خوب انسانی است که باعث می شود انسان در برابر مشکلات ایستادگی و مقاومت کند و تدابیر شایسته ای برای حل آن بیندیشد. از طرفی شجاعت سبب می شود انسان از دشمن نترسد و هیچ گاه خود را خوار و خفیف نکرده و تسلیم هیچ احدی جز خدا نشود.

چه کارهایی نشانه شجاعت است؟

برخی از معیارهای شجاعت عبارتند از:

۱- صداقت و راستگویی(حرف حق را گفتن)؛ دروغ گفتن نشانه عجز و ناتوانی گوینده در گفتن حقیقت است. و این با شجاعت منافات دارد.

۲- بردباری؛ صبر و بردباری انسان ها و اینکه با کوچکترین مشکل از کوره در نروند و بتوانند خود را کنترل کنند، نشانه شجاعت آنهاست.

۳- غیرت داشتن؛ انسان غیور که از ناموس خود دفاع می کند شجاع است.

۴- زیر بار ظلم نرفتن؛ کسی که به راحتی از اوامر دشمنان اطاعت می کند و خود را خوار و خفیف می کند هیچ گاه به عنوان شخص شجاع شناخته نمیشود. شجاعت یک انسان زمانی نمود پیدا می کند که بتواند حق خود را از دشمن بگیرد و هیچ گاه به او لبخند نزند.

۵- قدرت نه گفتن برای کارهایی که از توان او خارج است؛ کسی که توانایی برآورده کردن خواسته های دیگران را ندارد یا تمایلی به انجام کاری ندارد باید بتواند ” مودبانه” نظر خود را بیان کند و مخالفت خود را نشان دهد نه آنکه در رو دربایستی بماند و خود را گرفتار کند.

۶- فرار کردن از صحنه گناه؛ فرار کردن از صحنه جنگ نشانه ضعف آدمی است اما گاهی فرار کردن نشانه شجاعت انسان می شود؛ آنگاه که زمینه های گناه کردن برای او فراهم می شود و می تواند براحتی گناه کند یا در مجلس گناه قرار بگیرد اما اگر او این لذت گناه کردن را کنار بگذارد و از آنجا فرار کند نشانه شجاعت و بزرگی شخصیت اوست که توانسته چنین کار سختی را انجام دهد.

مثلا یکی از نمونه های فرار کردن از گناه هنگامی است که در گوشی، تلویزیون یا هرجای دیگری عکس زشت و بی ادبانه ای نشان داده می شود. با اینکه نفس انسان دوست دارد به آن نگاه کند ولی وقتی آن را کنار می زند یا از محیط گناه آلود بیرون می رود، درواقع شجاعت بزرگی به خرج داده و حق چشمش را ادا کرده است؛ حق چشم این است که به صحنه های گناه آلود نگاه نکند تا پاکی اش حفظ شود و خدا را در جهان آخرت با چشمان پاک ملاقات کند.

۷- یاور مظلوم و دشمن ظالم بودن؛ کسی که مظلومان را یاری می کند و با دشمنان ظالم دشمن است، شجاع می باشد.

بیشتر بخوانید: درباره عواقب دروغ گفتن

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *