خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” افتادگی آموز اگر طالب فیضی “

معنی ضرب المثل ” افتادگی آموز اگر طالب فیضی “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل افتادگی آموز اگر طالب فیضی 🤝

افتادگی آموز اگر طالب فیضی

در این پست با معانی، ریشه و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی افتادگی آموز اگر طالب فیضی چیست؟

۱- یعنی اگر می خواهی زندگی ات سرشار از برکت و نعمت های الهی شود، همیشه با مردم و بخصوص با زیردستان خود با تواضع و فروتنی رفتار کن.

۲- این ضرب المثل دارای پند اخلاقی است که لازم است همگان آن را رعایت کنند اما ۲ گروه بیشتر از دیگران باید خود را ملزم به رعایت تواضع و فروتنی کنند:

💙 علماء و دانشمندان؛ هنگامی که با مردم و بخصوص افراد جاهل برخورد می کنند، باید با صبر و حوصله آنان را پاسخ دهند و به خاطر علم و دانشی که خداوند بهشان عطا کرده، خودشان را برتر و دیگران را ذلیل ندانند.

💙 ثروتمندان؛ این گروه نیز باید در برابر همگان با تواضع و فروتنی رفتار کنند بخصوص با فقرا. مبادا رفتار ناپسندی همچون خودبرتربینی، تمسخر، فخرفروشی و … داشته باشند که دل دیگران به درد آید.

۳- گفته اند که این بیت از پهلوان ایرانی، پوریای ولی است که وقتی به خاطر مادر حریف هندی اش، او را شکست نداد، این بیت را سرود.

افتادگی آموز اگر طالب فیضی

هرگز نخورد آب زمینی که بلند است

یعنی: اگر می خواهی به فیوضات الهی دست یابی، تکبر را کنار بگذار و در عین قدرت، فروتن و متواضع باش. زیرا زمینی که در بلندی واقع شده، آبی به او نمی رسد. (انسان متکبر را به زمین بلندی تشبیه کرده که هیچ خیری در زندگی اش نمی بیند.)

 

اختصاصی-دانشچی

پیشنهادی: ضرب المثل درباره تواضع
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *