خانه » دانستنی ها » معنی اینتوبه چیست؟ و مختصر در مورد آن

معنی اینتوبه چیست؟ و مختصر در مورد آن

همه چیز در مورد معنی اینتوبه

معنی اینتوبه

معنی اینتوبه چیست؟

لوله‌گذاری نای یا اینتوبه کردن به معنای قرار دادن یک لوله انعطاف‌پذیر در داخل نای است که در زبان انگلیسی به آن Tracheal intubation گفته می‌شود. زمانی که فرد به تنفس مکانیکی نیاز دارد و یا برای جلوگیری از آسپیراسیون (ورود هر نوع مایع، ترشح، جسم خارجی و یا برگشت محتویات گوارشی به مجاری تنفسی)، انجام این کار توسط پزشک دستور داده می‌شود.

روش اینتوبه کردن

انجام اینتوبه در اتاق عمل و یا در شرایط اورژانس انجام می‌گیرد. معمولاً افراد هشیار نیستند، زیرا رفلکس‌های بدن مانع از لوله گذاری می‌شوند. سپس با کمک لارنگوسکوپ (حنجره‌بینی) با لوله تراشه مناسب لوله گذاری انجام می‌شود. پس از اطمینان از اینکه لوله داخل نای قرار گرفته‌ است، لوله ثابت شده و انتهای آن به ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) یا آمبوبگ وصل می‌شود. لازم به ذکر است گاهی لوله گذاری با برش غضروف کریکوتیروئید(ماهیچه انگشتری‌سپری حنجره) نیز انجام می‌شود.

عوارض اینتوبه

هنگام استفاده از لوله تراشه، ممکن است عوارضی هنگام لوله گذاری، بعد از لوله گذاری و عوارضی بعد از اكستوبه كردن (ﺧﺎرج ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻟﻮﻟﻪ ﺗﺮاﺷﻪ) برای بیمار ایجاد شود. كنترل دقیق و مداوم بیمارمی تواند اندكی از این عوارض را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد معنی قرنطینه
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *