خانه » دانستنی ها » معنی اپیدمی چیست؟ و مختصر در مورد آن

معنی اپیدمی چیست؟ و مختصر در مورد آن

اپیدمی چیست؟ و همه چیز در مورد آن

معنی اپیدمی

معنی اپیدمی چیست؟

اپیدمی یا همه گیری به بیماری ای که به عموم مردم سرایت کرده باشد و یا بروز شیوع سریع و بیش از حد یک بیماری یا مشکل در میان افراد مشخص و یا در منطقه ای خاص، در یک دوره زمانی کوتاه گفته می‌شود. این واژه ریشه یونانی دارد و در زبان فرانسوی اِپیدِمی (Épidémie) و در زبان انگلیسی اِپیدِمیک (Epidemic) نامیده می‌شود.

مترادف ها و کلمات هم معنی اپیدمی برابراند با : بیماری شایع، شیوع، عالمگیر، مسری، همه جاگیر و در پارسی اپیدمی را بیماریِ واگیر، فراگیری، همه گیری معنی می کنند.

واژه تک‌گیر

در مقابل اپیدمی، کلمه تک‌ گیر (Sporadic) وجود دارد. زمانی که یک بیماری به علت نبودن عوامل اصلی کم دیده شود بیماری تک‌گیر است، که می‌تواند به اپیدمی یا بومی یا پاندمی تبدیل شود.

همه‌گیری جهانی یا پاندمی

دنیاگیری یا همه‌گیری جهانی به حالتی از اپیدمی یک بیماری گفته می‌شود که از مرز چند قاره فراتر رفته باشد. در سال‌های اخیر بیماری‌هایی مانند ایدز و کووید ۱۹، انواعی از پاندمی بیماری هستند.

اپیدمیولوژی چیست؟

همه‌گیرشناسی یا اپیدمیولوژی (epidemiology)از کلمه Epi به معنی روی، کلمه Demos به معنی مردم و کلمه Logus به معنی بررسی و شناخت تشکیل شده است و معنی لغوی آن عبارت از «شناخت آنچه بر مردم می‌گذرد» است.

اپیدمیولوژی به مطالعه نحوه انتشار بیماریها و عوامل بیماری‌زا ، توزیع بیماری ها در زمان ها، مکان ها، نژادها یا فرهنگ های خاص یا هر عاملی که به سلامت مربوط باشد گفته می‌شود.

وقوع اپیدمی

یک بیماری اپیدمی زمانی اتفاق می‌افتد که ایمنی میزبان از پاتوژن مستقر یا پاتوژن جدید تازه ظهور ناگهان در زیر آنچه که در تعادل اندمی یافت می‌شود کاهش می‌یابد و آستانه انتقال از آن فراتر می‌رود.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد معنی قرنطینه
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *