خانه » آگهی رپورتاژ » گزارش تست الکتروموتورهای فشار متوسط

گزارش تست الکتروموتورهای فشار متوسط

گزارش مختصری از تست های الکتروموتورهای فشار متوسط 

گزارش مختصری از تست های الکتروموتورهای فشار متوسط 

مهندسین عزیز برق در این گزارش مختصری از تست های الکتروموتورهای فشار متوسط را مطابق دستورالعمل IEC که در شرکت زیمنس آلمان انجام شده است ملاحظه می کنید.

۱- نوع تست و بازرسی : اندازه گیری مقاومت (Resistance Measurement)

۱-۱-اندازه گیری مقاومت سیم پیچ های استاتور (Resistance Measurement Of Windings)

اندازه گیری مقاومت الکتریکی سیم پیچ ها در اغلب تست های الکتروموتور، اولین آزمایش می باشد. در این تست مقاومت الکتریکی سیم پیچ های استاتور در شرایط نامی (فرکانس ۵۰ هرتز، ولتاژ ۶ کیلوولت) و بدون بار اندازه گیری می شود.

۱-۲-اندازه گیری مقاومت آشکارسازحرارتی(Resistance Measurement Of Temperature Detectors )

در ادامه این تست مقاومت الکتریکی آشکارسازهای حرارتی شامل ۶ آشکارساز روی سیم پیچ های استاتور و ۲ آشکارساز روی بیرینگ در شرایط نامی (فرکانس ۵۰ هرتز، ولتاژ ۶ کیلوولت) و بدون بار اندازه گیری می شود.

۲- نوع تست و بازرسی : اندازه گیری ولتاژ شفت (Measurement Shaft Voltage)

از جمله آزمایشاتی که در شرایط بی باری الکتروموتور انجام می گردد، تست اندازه گیری ولتاژ شفت الکتروموتور است. جریان شفت می تواند در اثر ولتاژ القایی در ماشین های دوار شارش پیدا کند. در ماشین های القایی هر عدم توازنی در مدارات مغناطیسی موتور، موجب می شود یک شار نشتی در ماشین دوار پدید آید. وقتی شفت می چرخد این شار نشتی می تواند یک اختلاف پتانسیل الکتریکی (ولتاژ) بین دو سر شفت ایجاد کند.

این ولتاژ یک جریان گردشی بین شفت و بدنه ایجاد می کند که مسیر خود را از طریق بیرینگ دو سر شفت می بندد. اگر اختلاف پتانسيل بين بدنه موتور و شافت وجود داشته باشد جرقه های الکتريکی در نقاط تماس بين اجزاء غلتنده وشيار بيرينگ كه غالبا بصورت نقطه اي مي باشد گسترش می يابند(حتی اختلاف اندک در ولتاژ بصورت بالقوه می تواند توليد اين اثر را بنمايد). بيرينگ های موتور تنها اجزايی نيستند که می توانند به هم جوش بخورند جريان نشتی می تواند همچنين باعث خرابی پمپی که به الکتروموتور کوپل شده گردد.

هنگاميكه خرابی بيرينگ بعلت جرقه الکتريکی شروع ميشود ، ارتعاش بيش از حد ، افزايش دما ، افزايش سطح سروصدا و کاهش اثر روانکاری نهايتا منجر به كاهش عمر مفيد کاری بيرينگ می گردد. جهت اطمینان از عدم تقارن مغناطیسی در سیم پیچ های موتور، ولتاژ دو سر شفت بوسیله یک ولتمتر با امپدانس بالا مورد اندازه گیری قرار می گیرد.

۳- نوع تست و بازرسی : ولتاژ بالا (High Potential Test)

تست ولتاژ بالا عبارت است از قراردادن یک موتور در یک بازه زمانی مشخص تحت ولتاژی بالاتر از ولتاژ نامی موتور جهت اطمینان از کیفیت مواد عایقی در مقابل شکست الکتریکی در شرایط عادی. تست ولتاژ بالا باید تنها در صورتی انجام شود که الکتروموتور در شرایط مناسبی قرار داشته باشد و عایق آن خرابی هایی از قبیل آلودگی با گرد و غبار، رطوبت، ساییدگی یا سایر آسیب ها را نداشته باشد (مطابق استاندارد IEEE std43-2000) تست ولتاژ بالا در شرایط کارخانه ای برای اولین بار تحت ولتاژ ۲Vn+1000[v] به مدت ۱ دقیقه انجام می شود.

از آنجا که تست ولتاژ بالا به عنوان یک آزمایش پرفشار برای عایق و سیم پیچ دی الکتریک موتور می باشد، استاندارد پیشنهاد می کند که در تست های مرتبه بعد، که به عنوان نمونه تست از سوی مصرف کننده موتور از سازنده درخواست می گردد، ولتاژ ۸۰% این مقدار باشد. (IEEEstd-112)

۴- نوع تست و بازرسی : لرزش (Vibration Test)

بر اساس استاندارد IEC 60034-14 لرزش مجاز مطابق جدول زیر می باشد:

نوع تست و بازرسی : لرزش (Vibration Test)

۵- نوع تست و بازرسی : پارامترهای بی باری (No load Characteristic)

این تست عبارت است از راه اندازی موتور در شرایط ولتاژی و فرکانسی نامی که هیچ باری به موتور متصل نیست. بعد از جداسازی بار از موتور، این تست از ۱۱۰% ولتاژ نامی تا ۴۰% ولتاژ نامی پله ای انجام می گیرد و مقادیر دما، ولتاژ، جریان، توان ورودی ثبت می گردند.

در واقع تست بی باری مانند تست مدار باز ترانسفورماتور است که استاتور به منبع سه فاز متصل شده و موتور را بدون بار (لغزش تقریباً برابر صفر) راه اندازی کرده و مقادیر ولتاژ و جریان و توان را قرائت می کنیم. در این تست توان ورودی مجموع تلفات اهمی، تلفات هسته و تلفات چرخشی می باشد.

۶- نوع تست و بازرسی : پارامترهای اتصال کوتاه (Short-circuit Characteristic)

در این آزمایش محور موتور را محکم کرده و ولتاژ تغذیه را به آرامی از صفر زیاد می کنیم تا جریان استاتور به مقدار نامی برسد. چند دقیقه صبر می کنیم تا موتور به حالت پایدار برسد،سپس ولتاژ ورودی را در چند مرحله کاهش دهید و در هر مرحله مقادیر IL،UL و P1 سه فاز را قرائت می کنیم (IEEEstd-112)

  1. چون حرکت نداریم مقدار تلفات مکانیکی صفر است.
  2. چون ولتاژ ورودی نسبت به مقدار نامی خیلی کمتر است پس مقدار تلفات آهنی نیز قابل اغماض است.
  3. در نتیجه مقدار توان فازی اندازه گیری شده توسط واتمتر برابر تلفات مسی فازی ماشین است که این مقدار ضربدر ۳ مقدار تلفات مسی سه فاز را می دهد.

۷- نوع تست و بازرسی : پارامترهای بار(Load Characteristic)

در این بخش موتور در فرکانس و ولتاژ نامی و با ۱۲۵% بار نامی (مکانیکال) تا ۲۵% بار نامی مورد آزمایش قرار می گیرد تا پارامترهای موتور بررسی گردد.

پارامترهای ولتاژ، فرکانس، جریان، ضریب توان، سرعت، گشتاور و توان الکتریکی ورودی به دستگاه اندازه گیری و قرائت می شوند. سپس راندمان موتور محاسبه می گردد.

۸- نوع تست و بازرسی: جریان و گشتاور راه اندازی (Starting torque and current)

در این بخش از تست، الکتروموتور در حالت بی باری  و در ±۵%  ولتاژ نامی (۵۷۰۰[V]-6300[V]) و در فرکانس نامی از لحظه راه اندازی تا رسیدن به دور نامی انجام می شود.

۹- نوع تست و بازرسی: اندازه گیری صدا (Noise Test):

برای اندازه گیری صدا مطابق استاندارد IEC 60034-9 بوسیله دستگاه صداسنج میزان صدا اندازه گیری می شود.

شما جهت دانلود گزارش کامل تست با مشخصات فنی دقیق می توانید به وب سایت کاربلدها مراجعه فرمایید.

سازنده الکتروموتورها: شرکت زیمنس آلمان

محل تست: کشور آلمان- شهر نورنبرگ

سال تست: ۲۰۱۷

تعداد صفحات گزارش: ۶۴ صفحه

فرمت گزارش: word & pdf

همواره به یاد داشته باشید مجموعه مهندسین وب سایت کاربلدها در هر زمان در کنار شما هستند. اگر سوال یا مشکلی داشتید برای ما پیغام بفرستید تا با شما تماس بگیریم.

karbaladha@gmail.com

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *