خانه » پایه پنجم » پاسخ سوالات درس چهارم مطالعات پنجم من عضو گروه هستم

پاسخ سوالات درس چهارم مطالعات پنجم من عضو گروه هستم

جواب به سوالات و فعالیت درس چهارم مطالعات اجتماعی پنجم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس چهارم مطالعات اجتماعی پنجم من عضو گروه هستم

پاسخگویی به سوالات درس چهارم کتاب مطالعات اجتماعی پنجم من عضو گروه هستم صفحات ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی پنجم درس چهارم من عضو گروه هستم ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌های درس چهارم

گفت‌وگو كنید.

۱- هر گروه مشغول انجام دادن چه فعّالیتی است؟

📗 پاسخ: عکس بالا مربوط به کار گروهی در آزمایشگاه است. عکس سمت راست ورزش گروهی را نشان می‌دهد و عکس سمت چپ نشان‌دهنده ساخت یک کاردستی به صورت گروهی است.

۲- به نظر شما، افراد هر یک از این گروه‌ها چه هدف مشترکی دارند؟

📗 پاسخ: هدف مشترک همه‌ی افراد گروه، انجام دادن کارشان به نحو احسن است، به طوری که با همکاری یکدیگر به نتیجه‌ی دلخواه برسند.

۳- کدام یک از موارد زیر «گروه» نیستند؟ چرا؟

– دانش‌آموزانی که به یک اردو می‌روند.

📗 پاسخ: آنها یک گروه هستند. چون همه برای یک هدف به دور هم جمع شده‌اند.

– افرادی که در یک فروشگاه بزرگ مشغول خریدند.

📗 پاسخ: گروه نیستند. چون هدف مشترکی ندارند.

– بیمارانی که در مطب یک پزشک منتظر نشسته‌اند.

📗 پاسخ: گروه نیستند. چون برای رسیدن به یک هدف مشترک با یکدیگر همکاری نمی‌کنند.

– دانش‌آموزانی که یک روزنامه‌ی دیواری تهیه می‌کنند.

📗 پاسخ: گروه هستند. چون با انجام فعالیت‌های مشترک در پی رسیدن به هدف مشترکی هستند.

۴- شما علاوه بر کلاس خودتان، عضو کدام گروه‌های دیگر مدرسه هستید؟

📗 پاسخ: گروه سرود و گروه والیبال مدرسه

۵- آیا تاکنون در کار گروهی با مشکلاتی مواجه شده‌اید؟ اگر مواجه شده‌اید، مشکلات خود را چگونه حل کرده‌اید.

📗 پاسخ: بله، گاهی با اعضای گروه اختلاف نظر پیش آمده است که با همفکری یکدیگر و گاهی با رأی‌گیری، بهترین راه را انتخاب کرده‌ایم.

۶- دو مورد از کارهایی را که در یکی از گروه‌های مدرسه درباره‌ی آنها مشورت و همفکری کرده‌اید، بیان کنید و بگویید این مشورت چه نتیجه‌ای داشته است.

📗 پاسخ: ما در گروه سرود درباره‌ی ترتیب ایستادن بچه‌ها با یکدیگر مشورت کردیم، هرکس نظری داد و با همفکری یکدیگر زیباترین و مرتب‌ترین ترتیب ایستادن را انتخاب کردیم و نتیجه‌ی کار ما بسیار مورد توجّه معلّمانمان قرار گرفت.

۷- برای محافظت از محیط زیست یک گروه تشکیل دهید و برای گروه خود یک نام انتخاب کنید.

سپس بگویید که چطور در این مورد با هم مشورت کردید، چگونه به نظرات یکدیگر توجّه کردید و به طور

گروهی تصمیم گرفتید.

📗 پاسخ: ما درباره نام گروه، با یکدیگر مشورت کردیم. هرکس نظری داشت. تمام اسم‌ها را روی کاغذ نوشتیم و بین بچه‌های گروه، رأی‌گیری کردیم. بیشترین رأی مربوط به یک اسم می‌شد، به این ترتیب گروه ما اندیشه‌ی سبز نام گرفت.

۸- در مدرسه‌ی شما، نمایندگان دانش‌آموزان چه کسانی هستند و چگونه انتخاب شده‌اند؟ در این باره پرس‌وجو کنید.

📗 پاسخ: در نیمه‌ی اول آبان ماه برای انتخاب اعضای شورای دانش‌آموزی مدرسه‌ی ما، انتخاباتی برگزار شد. پیش از آن علاقمندان به نمایندگی، تبلیغات خود را به دیوارهای مدرسه چسبانده بودند. روز انتخابات همه‌ی بچه‌های مدرسه رأی خود را در صندوق انداختند. از بین متقاضیان، ۷ نفر که بیشترین رأی را آوردند، به عنوان اعضای اصلی و دو نفر که در رتبه‌های بعدی قرار داشتند به عنوای اعضای علی‌البدل انتخاب شدند.

۹- آیا تاکنون با نماینده‌ی خود صحبت کرده‌اید یا موضوعی را با او در میان گذاشته‌اید که در شورا مطرح کند؟

📗 پاسخ: بله، کلاس ما بسیار سرد بود و شوفاژهای آن، مدتی بود که خراب شده بود. ما این موضوع را با نماینده مطرح کردیم و پس از یک هفته شوفاژهایمان تعمیر شد.

۱۰- الف) به نظر شما، نماینده‌ی دانش‌آموزان در شورای دانش‌آموزی چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

📗 پاسخ: باید با بچه‌های مدرسه صادق باشد و برای پیگیری و حل مشکلات، تلاش زیادی کند.

ب) انتظارات شما از نماینده و شورا چیست؟

📗 پاسخ: پیگیر مشکلاتی که مطرح می‌شود باشد، به بچه‌های دیگر احترام بگذارد و برای رسیدن به هدف بزرگ، یعنی داشتن یک مدرسه‌ی نمونه تلاش کند.

۱۱- فعّالیت‌های شماره‌ی ٣ و ۴ «به کار ببندیم» را اجرا کنید.

پاسخ این مورد به عهده‌ی دانش‌آموز است.

جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی پنجم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی پنجم
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *