خانه » آگهی رپورتاژ » بازدید از موزه ایاصوفیه استانبول در گردش با تور استانبول

بازدید از موزه ایاصوفیه استانبول در گردش با تور استانبول

گردش با تور استانبول و بازدید از موزه ایاصوفیه استانبول

موزه ایاصوفیه استانبول
موزه ایاصوفیه یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های تور استانبول یا همان قسطنطیه است و به‌عنوان نماد استانبول و یا پیوند اسلام و مسیحیت شناخته می‌شود. ایاصوفیه به معنی حکمت خدا یا خرد مقدس است. به این موزه علاوه‌بر نام ایاصوفیه، حاجیا سوفیا یا هاگیا صوفیا نیز می‌گویند. این مسجد به‌دلیل داشتن معماری و طراحی بی‌نظیر توجه همه گردشگران را به‌خود جلب کرده است و یکی از هدف‌های توریست‌ها برای سفر به استانبول با تور ارزان استانبول است. علاقه‌مندان تور استانبول به‌راحتی می‌توانند به این شهر سفر کرده و این بنای بی‌نظیر را از نزدیک ببینند. برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌توانید بهترین قیمت تور استانبول را از علی بابا رزرو کنید. با ما همراه باشید تا درباره این مسجد زیبا بیشتر بدانید.

بازدید از موزه ایاصوفیه استانبول در گردش با تور استانبول

معرفی موزه ایاصوفیه استانبول

موقعیت جغرافیایی این مسجد در میدان موزه و نزدیکی مسجد سلطان احمد است. مساحت فضای موزه چیزی حدود شش هزار مترمربع تخمین زده می‌شود. بیشترین مصالحی که در ساخت این موزه به‌کار رفته آجر است که با مرمر پوشانده شده است. بنای این کلیسا، مسجد و درحال‌حاضر موزه، با کار ۱۰ هزار کارگر و تحت‌نظر ۱۰۰ استادباشی تکمیل شد و این تکامل پنج سال طول کشید. این در سال ۳۶۰ میلادی و زمان امپراتوری بیزانس به‌عنوان یک کلیسای چوبی ساخته شده بود و تبدیل‌شدن به مسجد در زمان عثمانی اتفاق افتاد.

در زمان بیزانس هم مرکز حکومت قسطنطیه بود و ازاین‌رو برای آن‌ها بنای مهمی محسوب می‌شد؛ اما با آشوبی که در سال ۴۰۴ میلادی شکل گرفت، بخش زیادی از این موزه به آتش کشیده شد. این آتش تخریب بزرگی به‌جا گذاشت ولی این تخریب زیاد دوام نیاورد و دقیقا ۴۰ روز بعد از این اتفاق و توسط جاستینینچ بازسازی ایاصوفیه شروع شد.

اگر به تاریخ استانبول یا قسطنطیه علاقه داشته باشید، احتمالا معمار سینان را می‌شناسید؛ زیرا بناهای زیادی زیر دست او بوده‌اند. معمار سینان در این بنا هم دستی داشته است. مناره‌ها، میرآب، منبرها، کتاب‌خانه، مقبره‌ها و فواره‌ها در قرن بعد و توسط او اضافه شد. بعد از اینکه کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کردند، نمادهای مسیحیت کنار گذاشته شده و چهار مناره به آن اضافه شد. زمان سلطان سلیمان نیز بعضی نقاشی‌ها و تزئینات داخلی نامناسب تشخیص داده شده و دستور داده شد روی آن‌ها با گچ پوشانده شود. آخرین اتفاقی که برای این بنا افتاد، در قرن ۲۰ و به‌دستور آتاتورک بود که درآخر این مسجد به موزه تبدیل شد. به‌دلیل رقم‌خوردن همین تاریخ از قدیمی‌ترین ساختمان‌های استانبول به شمار می‌رود و معماری و طراحی خیره‌کننده‌اش پرطرفدار است.

بنای موزه ایاصوفیه

چهار ستون و چهار طاق این مسجد که ریتم معماری این موزه محسوب می‌شود، این بنا را سرپا نگه داشته و به‌صورت خیلی حرفه‌ای از آن‌ها استفاده شده است. شاید اولین چیزی که در این بنا نظر شما را به‌خود جلب کند، ستون‌های مرمری آن باشد. این ستون‌ها از تالار آرتمیس و از نقاط مختلف دنیا به این موزه آورده شده است. گنبد این مسجد شبیه به پای فیل بوده و روی ستون قرار گرفته است.

نورگیری بسیار خوب این بنا مدیون ۴۰ پنجره است که در ساقه گنبد تعبیه کرده‌اند. همچنین ردیف دیگری از پنجره پایین و دورتادور گنبد را فرا گرفته است. اگر تقریبی بخواهیم ارتفاع و قطر و عمق گنبد را حساب کنیم، می‌توانیم این‌طور بگوییم که ارتفاع آن از سطح زمین ۵۶ متر، قطر آن (البته همراه دو نیم گنبد که هر پهلو و روی یک تورفتگی ستون‌دار کوچک قرار دارند) ۳۳ متر و عمق آن به ۱۸ متر می‌رسد. ستون‌های این بنا به ۱۰۷ عدد می‌رسد. همچنین موزه ایاصوفیه ۹ در دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها در وسطی محسوب می‌شود که با چارچوب فلزی و قاب مرمری برای ورود امپراطور درست شده بود. به‌همین دلیل طراحی این بنا به‌صورت ماهرانه انجام شده است و در وهله اول معماری این بنا گردشگران را مات و مبهوت می‌کند.

دیوارهای موزه را با معرق‌ها و سنگ‌های قیمتی تزئین کرده‌اند. در حیاط داخلی فواره‌هایی برای وضو قرار گرفته شده است. در زاویه جنوبی مسجد هم گلدسته‌ای از جنس آجر ساخته‌اند؛ برعکس باقی گلدسته‌ها که اغلب از جنس سنگ هستند. آثاری که در این موزه وجود داشته و می‌توانید آن‌ها را ببینید، موزاییک‌های بیزانسی و سپرهای بسیار بزرگ دایره‌ای شکل عثمانی هستند که روی آن‌ها اسامی مقدس و آیات قرآنی نوشته شده است. این موزه اولین مکانی خواهد بود که در سفر به استانبول و تور ارزان استانبول از آن دیدن می‌کنید.

اگر برای عکاسی به این موزه سفر می‌کنید، باید توجه داشته باشید که مانند اغلب موزه‌ها عکاسی در برخی مکان‌های مسجد ممنوع بوده و فقط با مجوز عکاسی امکان‌پذیر است. البته بخشی از مسجد مانند دیوارها و گنبدها اجازه عکس سلفی داده شده و عکس‌برداری از آن‌ها ممنوع نیست.

موزه ایاصوفیه استانبول

دسترسی به موزه ایاصوفیه

با اینکه این موزه در محله شلوغ استانبول واقع شده؛ اما در جوار هتل‌ها قرار دارد و به‌همین دلیل دسترسی به آن بسیار راحت است. توجه داشته باشید که بعد از بازدید از این بنای زیبا می‌توانید به مسجد سلطان احمد سری بزنید که یکی دیگر از بناهای خیره‌کننده استانبول محسوب می‌شود. همچنین نخستین کاخ پادشاهی عثمانی و توپکایی نیز نزدیکی این مسجد قرار دارد. گردشگران می‌توانند با استفاده از اتوبوس، تاکسی و مترو در کوتاه‌ترین زمان ممکن خودشان را به موزه ایاصوفیه برسانند.

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین هتل های استانبول

آدرس: ترکیه، استانبول، نزدیک کاخ توپکاپی، محله سلطان احمد واقع در منطقه اروپایی

برای بازدید از این موزه باید توجه کنید که بلیط‌فروشی بعد از ساعت ۱۶ تعطیل بوده و برای تماشای این موزه زیبا پیش از این ساعت باید حضور داشته باشید. بلیط برای نوجوانان زیر ۱۲ سال (ملیت فرقی ندارد)، زیر ۱۸ سال ترکیه‌ای و شهروندان ترک بالای ۶۵ سال رایگان است. جانبازان، همسران و فرزندان شهیدان و جانبازان، سربازان و افسران غیرنظامی هم می‌توانند از این بنا به‌صورت رایگان دیدن کنید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *