با مزایای هوش مصنوعی در کسب و کارها آشنا شوید!
بهینهسازی سیستمهای تولید، پیشبینی نیازهای مشتریان و بهبود زنجیره تأمین برخی از موارد کاربرد هوش مصنوعی در کسب و کارها هستند. هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) بهسرعت در حال پیشرفت است و یکی از عوامل مهم در رشد و توسعه بخشهای مختلف کسبوکارها محسوب میشود.
با استفاده از هوش مصنوعی سیستمها و کامپیوترها دادههای مختلف را تحلیل کرده و با شناسایی الگوهای مختلف تصمیمهای هوشمندانهتر میگیرند.
هوش مصنوعی چیست؟
هوش مصنوعی روشی نوین برای ساخت ابزارهای هوشمند است که از هوش انسان الگوبرداری شده است. هوش مصنوعی در کسب و کارها و مشاغل مختلف نقشی مؤثر در بهبود فرایندهای عملیاتی، مدیریت، فروش، بازاریابی و… دارد. بر اساس نظرات دانشمندان علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی دارای ۴ رویکرد است که عبارتاند از:
- تفکر منطقی
- تفکر انسانی
- عملکرد منطقی
- عملکرد انسانی
در این رویکردها تفکر منطقی و انسانی به فرایندهای تفکر و استدلال مرتبط هستند و دو رویکرد بعدی به رفتار مربوط میشوند. اگر بخواهیم تکنولوژی AI را بر اساس قابلیتهای آن تقسیمبندی کنیم در سه دسته قرار میگیرند که عبارتاند از:
- هوش مصنوعی ضعیف: تمرکز بر روی یک کار واحد (آنچه اکنون در دسترس ما است)
- هوش مصنوعی قوی: درک وظایف فکری مانند انسان و توانایی یادگیری (متخصصان در حال ساخت آن هستند.)
- ابر هوش مصنوعی یا Super AI: پیشرفتهتر از هوش انسان و انجام امور بهتر از انسان (هنوز در حد یک تئوری است.)
باتوجهبه کاربرد گسترده هوش مصنوعی در کسب و کارها، برای استفاده از آن و بهرهگیری بیشتر از مزایای آن باید با متخصصان و کارشناسان این حوزه در ارتباط بوده و از تجربه و دانش کارشناسان استفاده کرد. دکتر علی ناصرحجتی از مشاوران و مدیران متخصص در حوزه بازاریابی با فناوریهای نوین این عرصه آشنا بوده و میتوانند مشاورههای ارزشمندی در اختیار صاحبان کسب وکار قرار دهند.
مزایای هوش مصنوعی در کسب و کارها
سیستمهای هوش مصنوعی قادر به انجام وظایف مربوط به عملکردهای شناختی انسان مانند شناسایی الگوها، توانایی حل مسئله، تفسیر گفتار و بسیاری دیگر از این موارد هستند. همچنین پردازش حجم انبوهی از دادهها و یافتن الگوهایی برای مدلسازی در تصمیمگیری از دیگر تواناییهای هوش مصنوعی در کسب و کارها است. استفاده از هوش مصنوعی نقش مهمی در سادهکردن فرایندهای مختلف دارد. مهمترین مزایای هوش مصنوعی در کسب و کارها عبارتاند از:
۱. کاهش خطاهای انسانی
تصمیمات هوش مصنوعی در هر مرحله بر اساس مجموعهای از الگوریتمها و اطلاعات جمعآوری شده از مراحل قبلی است. به همین دلیل میزان دقت در عملکرد افزایشیافته و خطاها نیز کاهش مییابند. همچنین استفاده از هوش مصنوعی موجب میشود تا مشکلات پیچیدهای که نیازمند محاسبه دشوار هستند بدون ایجاد کوچکترین خطا حل شوند. کاهش خطا نقش مؤثری در تعامل با کاربران، صرفهجویی در زمان و هزینه و بهبود ارائه خدمات به کاربران و مشتریان دارد.
۲. ایجاد بینش استراتژیک براساس دادهها
توانایی و تاثیر هوش مصنوعی بر بازاریابی دیجیتال و در تجزیهوتحلیل میزان زیادی از دادهها و سرعت بالای آن موجب ایجاد بینشهای استراتژیک میشود. با کمک الگوریتمهای هوش مصنوعی در کسب و کارها میتوان روندها و الگوها را بادقت شناسایی کرد. اطلاعات بهدستآمده از این عملیات ابزاری قوی برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک در کسبوکارها هستند.
۳. افزایش بازدهی و بهرهوری
سادهکردن فرایندهای پیچیده نقش مهمی در صرفهجویی در زمان برای انجام امور تکراری داشته و زمان بیشتری را برای انجام امور عملیاتی در دسترس افراد قرار میدهد. همچنین ازطریق هوش مصنوعی فعالیتهایی مانند پشتیبانی مشتریان، ورود دادهها، مدیریت موجودی و… بهصورت خودکار انجام میشود که همگی موجب کاهش زمان و هزینه خواهد شد. درنتیجه شاهد افزایش بازدهی و بهرهوری در کسبوکار خواهیم بود.
۴. ارتقای امنیت
از دیگر مزایای هوش مصنوعی در کسب و کارها بهبود امنیت است. هوش مصنوعی از طریق تحلیل دادههای بزرگ تهدیدهای امنیتی و الگوهای ناهنجار را شناسایی میکند. با کمک الگوریتمهای هوش مصنوعی میتوان موارد مشکوک را نیز شناسایی کرده و از حملات سایبری جلوگیری کرد. درنتیجه هوش مصنوعی با محافظت از اطلاعات مهم کسبوکار امنیت را ارتقا میدهد.
۵. بهبود تجربه مشتری و شخصیسازی
دسترسی به سیستمهای چتبات، سیستمهای هوشمند خدمات مشتریان و پشتیبانی خودکار بخشی از مزایای کاربرد هوش مصنوعی در کسب و کارها هستند که موجب بهبود تجربه مشتری میشوند.
معایب هوش مصنوعی
بهموازات مزایای هوش مصنوعی در کسب و کارها، این فناوری معایبی نیز دارد که عبارتاند از:
۱. عدم خلاقیت
هوش مصنوعی بر اساس دادههایی که از قبل دریافت کرده است کار میکند؛ ولی توانایی تفکر خلاقانه ندارد. یعنی هوش مصنوعی در اموری مانند تجزیهوتحلیل دادهها و تشخیص الگوها توانمند هستند که این موضوع نشاندهنده محدودیت هوش مصنوعی در نقشهایی است که نیازمند نبوغ انسانی هستند.
۲. هزینه های بالا
شبیهسازی هوش انسان و تولید ماشینی که بتواند این الگوها را اجرا کند مشمول صرف زمان و هزینههای بالا است. از طرف دیگر باید همواره بر روی نرمافزارها و سختافزارها کار کرده و آنها را بهروزرسانی کرد. تمام این موارد نیازمند هزینه، نیروی انسانی و منابع مختلف است.
۳. مشکلات حریم خصوصی
از دیگر معایب هوش مصنوعی در کسب و کارها مشکلات مربوط به حریم خصوصی است که استفاده زیاد از آن در جمعآوری و تحلیل دادهها میتواند نگرانی و مشکلاتی را دراینخصوص به وجود آورد. میزان امنیت و نظارت بر دادهها و حفظ آنان از جمله این موارد است.
۴. اصول اخلاقی
یکی از ویژگیهای انسانی که نمیتوان آن را در ماشینها گنجاند اخلاق است. پیشرفت سریع هوش مصنوعی در کسب و کارها این نگرانی را به وجود میآورد که این تکنولوژی تا حدی رشد کند که نتوان آن را کنترل کرده و بر انسان غلبه کند.
نقش هوش مصنوعی در بازاریابی و مدیریت کسب و کار
تدوین استراتژیهای بازاریابی و محتوا از طریق هوش مصنوعی یکی از موارد کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی است. با کمک این فناوری میتوان کمپینهای تبلیغاتی، اتوماسیون بازاریابی و تحلیل رفتار کاربران را تسهیل کرد. همچنین کاهش هزینهها، دستهبندی دادههای خام و کاهش میزان خطا در برنامهریزی نشاندهنده نقش هوش مصنوعی در مدیریت کسبوکار است.
مزایای هوش مصنوعی در بیزینس پلن
طرح کسبوکار یا بیزینس پلن به کارآفرینان کمک میکند تا اهداف خود را مشخص کرده و اولویتهای و استراتژیهای آینده خود را تعیین کنند. با استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کارها میتوان دادههای مربوط به تحلیل بازار، ساختار سازمانی و مخاطرات مالی را تحلیل کرد. ازجمله مزایای هوش مصنوعی در بیزینس پلن افزایش دقت صرفهجویی در منابع، زمان و هزینه و دسترسی بهتر به اطلاعات است. درنتیجه شانس موفقیت در کسبوکار افزایش مییابد.
باتوجهبه گسترش هوش مصنوعی و کاربرد آن در کسبوکارهای مختلف مشاوران و متخصصان زیادی در این حوزه فعالیت میکنند تا به صاحبان کسبوکارها در ارتقای برندشان کمک کنند. دکتر علی ناصرحجتی از مشاوران و متخصصان حوزه مشاوره مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ است که میتواند راهکارهای ارزشمندی در اختیار صاحبان کسبوکارها قرار دهد.
بازاریابی دیجیتال با هوش مصنوعی
استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کارها تغییرات شگرفی در حوزههای مختلف بازاریابی، مدیریت کسبوکار، بیزینس پلن و… ایجاد کرده است. استفاده از هوش مصنوعی موجب صرفهجویی در منابع، ارتقای امنیت و بهبود تجربه مشتریان میشود. بااینحال این تکنولوژی معایبی مانند عدم خلاقیت و مشکلات مربوط به حریم خصوصی نیز دارد.
دکتر علی ناصرحجتی از مشاوران و مدیران متخصص در حوزه بازاریابی دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی نیز مهارت و تجربه بالایی دارند که میتواند مسیرهای جدیدی برای پیشرفت شغلی در اختیار صاحبان کسبوکارها قرار دهند.