خانه » ادبیات » معنی جمله ” انسان بلند همت تا پایه ای بلند به دست نیاورد”

معنی جمله ” انسان بلند همت تا پایه ای بلند به دست نیاورد”

آشنایی با معنی و مفهوم عبارت انسان بلند همت تا پایه ای بلند به دست نیاورد از پای طلب ننشیند

انسان بلند همت تا پایه ای بلند به دست نیاورد

در ادامه با معنی و مفهوم عبارت انسان بلند همت – از کتاب ادبیات فارسی پایه نهم – آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی و مفهوم عبارت از کلیله و دمنه

انسانِ بلند همت تا پایه ای بلند به دست نیاورد، از پای طلب ننشیند.

معنی: یعنی انسانی که همت و پشتکار فراوان داشته باشد تا هنگامی که به هدف و خواسته ارزشمند خویش نرسد، دست از تلاش بر نمی دارد.

به دست آوردن پایه ای بلند: کنایه از رسیدن به اهداف والا و ارزشمند است

مفهوم (تفاوت افراد موفق و ناموفق)

خیلی از ما در زندگی اهداف کوچک و بزرگی داریم که دوست داریم به آن برسیم. اما برخی ها تنها در خواب و رویاهای خود سیر می کنند و در گوشه ای نشسته و بدون تلاش و کوشش دوست دارند به بهترین جایگاه ها دست یابند. اما آنهایی که آینده‌نگر هستند به خوبی می دانند که بجای زانوی غم بغل گرفتن و غصه خوردن، باید تلاش کرد.

در آن لحظاتی که یک انسان تنبل و ناامید و شکست خورده، به زمین و زمان بد و بیراه می گوید و عمرش را به بطالت می گذراند و موفقیت های دیگران را برخاسته از شانس و اقبالشان می داند (!) عده ای از همین لحظات استفاده می کنند و در راستای تحقق اهدافشان تلاش می کنند.

بگذارید مثال خیلی ساده و خودمانی بزنیم!

یک شخصی را در نظر بگیرید که می گوید: مگر می شود آدم هر روز کتاب بخواند! اصلا مگر می شود هفته ای یک کتاب کامل را تمام کرد! من که باورم نمی شود! بعد هم می رود غرق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اش می شود و ساعت ها به دیدن فیلم و عکس های متفرقه مشغول می گردد!

درحالیکه در همان ساعت ها افرادی هستند که مشغول کتاب خواندن، خطاطی، نقاشی، فرزندپروری، خانه داری موفق، درس خواندن برای دانشگاه مورد علاقه شان، امتحانات دانشگاه یا مدرسه و … در هر حال مشغول یادگیری یا یاد دادن هستند. اینها برای خود اهداف بلندی دارند که تا به آن قله پیروزی نرسند، دست از تلاش کردن بر نمی دارند.

تفاوت آدم های پرکار با آدم های تنبل و وقت گذران، در کوتاه مدت شاید مشخص نباشد. اما تفاوت بسیار چشمگیر این دو گروه بعد از ماه ها یا سال ها برای همگان عیان خواهد شد. 😉

با دیگر اصطلاحات فارشی آشنا شوید

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *