خانه » دانش و فناوری » معنی استوک چیست؟ و همه چیز در مورد آن

معنی استوک چیست؟ و همه چیز در مورد آن

معنی کلمه استوک چیست؟

معنی استوک چیست؟ و همه چیز در مورد آن

امروزه با توجه به نوسانات شدید قیمت در بازار برخی از کاربران به دنبال خرید کالاهایی هستند که بتوانند هزینه کمتری پرداخت نمایند. استوک در واقع به محصولاتی گفته می شود که از کشورهای دیگر وارد می‌شوند و از قیمت پایین‌تری برخوردارند و مشابه کالای نو می‌باشند. در این مقاله به تعریف معنی کلمه استوک و معایب و مزایای خرید یک کالای Stock پرداخته‌ایم.

استوک چیست؟

کلمه استوک در زبان لاتین به کالای موجود یا ذخیره شده در انبار و آماده فروش و تحویل به مشتری اطلاق می شود. اما این واژه در بازار فروش محصولات گوناگون اعم از کالاهای دیجیتال پوشاک و غیره در ایران معنی کاملاً متفاوتی دارد.

در بازار فروشگاه های ایران عموماً به کالاهای کارکرده و دست دوم که در حد یک کالای آکبند می باشند استوک گفته می‌شود. لازم به ذکر است الزاما کالاهای استوک کارکرده و دست دوم نیستند. برای مثال در برخی از فروشگاه های معتبر آمریکایی، اروپایی و آسیایی که در زمینه دیجیتال، پوشاک، دکوراسیون، مواد غذایی و … فعالیت می کنند در شرایطی خاص کالای نو و آکبند خود را به نام استوک به فروش می رسانند.

برای مثال اگر از تاریخ تولید یک دستگاه فتوکپی یا پرینتر با ۵ سال خدمات پس از فروش یکسال بگذرد و این کالا به فروش نرسیده باشد، عامل فروش این کالا قیمت آن را تا حد زیادی حتی در بعضی موارد تا ۷۰ درصد کاهش داده و آن را به عنوان یک کالای استوک به فروش می‌رساند. یا در مواردی دیگر فروشگاه هایی هستند که بدون قید و شرط کالا را تا مدت ۳۰ روز از مشتری مرجوع کرده و به اختیار خود مشتری تمام مبلغ را به مشتری پس می دهند و یا معادل آن مبلغ مشتری کالای دیگری را خریداری می‌کند که پس از برگشت این کالا به فروشگاه قیمت آن کالا شکسته می شود و به عنوان کالای استوک به فروش می‌رسد.

در مورد کالاهای پوشاکی مانند کیف، کفش، پالتو و محصولاتی که پس از تولید دچار خرابی، زدگی یا ایراد در دوخت می‌شوند به عنوان کالای استوک در فروشگاه‌های خارجی بخصوص اروپایی به فروش می‌رسند.

در بعضی از کشورها زمانی که یک دستگاه از رده خارج می‌شود، تولید وسایل جانبی و قطعات مصرفی آن نیز متوقف می گردد تا مشتری را وادار به تعویض دستگاه کارکرده خود با یک دستگاه جدید و آکبند کنند. در این مواقع شرکت برای فروش باقی مانده قطعات و وسایل جانبی آن کالا، آن‌ها را به عنوان قطعات استوک در بازار خارجی به راحتی به فروش می رساند.

معرفی شرکت‌های استوک

شرکت Walmart: شرکت خرده‌فروشی آمریکایی است، که دارای بزرگترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای موادغذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در جهان می‌باشد. این شرکت در میان بزرگترین شرکت‌های جهان در رده اول قرار دارد.

فروشگاه Target: شرکت خرده‌فروشی آمریکایی است که شعبه مرکزی آن، در مینیاپولیس، مینه‌سوتا قرار دارد. این شرکت، پس از وال‌مارت، به‌عنوان دومین شرکت بزرگ خرده‌فروشی در ایالات متحده، شناخته می‌شود و بیشتر در زمینه لوازم دکوراسیون داخلی فعالیت دارد.

شرکت Best buy: شرکت توزیع تجهیزات الکترونیکی آمریکایی است، که در سال ۱۹۶۶ توسط ریچارد ام. شولز در شهر وست سنت پاول، مینه‌سوتا تأسیس شد. شرکت بست بای هم‌اکنون (۲۰۱۵) با در اختیار داشتن شبکه‌ای از ۱٬۰۵۰ فروشگاه در سراسر جهان، به عنوان بزرگترین شرکت خرده‌فروشی وسایل الکترونیکی در ایالات متحده آمریکا و کانادا بشمار می‌آید.

تمامی این فروشگاه ها در چرخه فروش محصولات خود، کالاهای استوک را با قیمت بسیار مناسب جزء فروش اصلی محصولات خود می دانند و افرادی که قیمت و کیفیت مناسب را از اولویت‌های خرید کالای مورد نیاز می‌دانند وجود و امکان خرید این محصولات، جذابیت بسیار زیادی برای آن‌ها دارد.

مزایا و معایب خرید کالاهای استوک

کالاهای Stock دارای درجه بندی کیفیت +B ،A، A و C می باشند. خرید کالاهایی باکیفیت B و C ریسک خرید کالای استوک را بیشتر می کند. بنابراین خریداران این نوع کالاها باید قبل از خرید از درجه بندی آن مطلع باشند.

در برخی از کشورها دستگاه‌های کارکرده را با تعویض قطعات و پلمپ نمودن، آن‌ها را بعنوان کالای نو و استوک به فروش می رساند که توصیه می‌شود کاربران از فروشگاه‌های معتبر کالای استوک مورد نظر خود را تهیه نمایند. لازم به ذکر است که یک کالای استوک باید کارشناسی شود و دارای کیفیت +A و A باشد.

از مزایای خرید کالای استوک می‌توان به قیمت و کیفیت مناسب آن‌ها اشاره نمود که شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای کمتر نسبت به کالاهای غیر استوک همان کالا را دریافت نمایید. خرید کالای استوک در صورت اصل بودن و با توجه به مطالب ذکر شده به کاربران پیشنهاد می‌گردد.

بیشتر بخوانید: گوشی استوک چیست

مقاله اختصاصی دانشچی – استوک چیست؟ مختصر در مورد آن

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *