خانه » مهارت نوشتاری » طمع و قناعت چیست؟ + مثال

طمع و قناعت چیست؟ + مثال

درباره مفهوم طمع و قناعت و مثال‌هایی که داخل متن به آن اشاره شده است

طمع و قناعت چیست؟

در ادامه تحقیقی درباره موضوع بحث برانگیز ” طمع و قناعت ” و ویژگی های افراد طمع کار و افراد قناعت کننده، به صورت آموزنده و ساده برای دانش آموزان آماده شده است، با دانشچی همراه باشید.

طمع و قناعت چیست؟

هیچ کس دوست ندارد اورا طَمّاع (طمع کار) خطاب کنند. در واقع کمتر کسی پیدا می شود که بگوید من آدم طماعی هستم. اما در دنیای واقعیت و عمل ما شاهد افرادی هستیم که خودرا به طمع آلوده کرده اند.

بی تعارف، همه می دانیم طمع ورزیدن نوعی رذیلت است. این رذیلت اخلاقی گاه چنان برروح و روان فرد حاکم می شود که خودش هم نمی تواند تشخیص بدهد چه عمل مذمومی را انجام می دهد. برای در امان ماندن از طمع و رذالتی که می تواند در تارو پودِ زندگی مان ریشه بدواند، تنها دانستن و اعتقاد به یک نکته کافی است: به داشته های خود قانع باشیم !

پیشنهادی: داستان ضرب المثل دندان طمع را کندن

کسانی که به حاصل زحمات شان قناعت می کنند ارامش بیشتری دارند. در مقابل آن هایی که مترصد فرصت ها هستند مدام تا به داشته های دیگران، اعم و اخص از مادی و معنوی، دست درازی کنند هیچ گاه آرامشی ندارند.

اکثر ما با افرادی که طماع هستند روبرو شده ایم. معمولا آن ها از نظر مادی بیشتر از بقیه دارند، اما وقتی حرف می زنند ، از زمین و زمان گله مند هستند. نه ثروتشان بی نیازشان کرده و نه سوادِشان گره از کار جامعه باز کردهاست.

طماع ها، وقتی اسم قناعت را می شنوند، شانه بالا می اندازند و پوزخند می زنند. آن ها در بیشترمواقع به آدم هایی را که به داشته هاشان قناعت دارند، گنجشگ روزی می نامند. از نظر آن ها افرادی زرنگ هستند که می توانند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

زرنگ ها از نظر آن ها بسیار باهوش هستد و نباید به آن ها اَنگِ بی شرافتی وطماعی را زد. از نظر آن ها همین که می توانی نبض جامعه را در دست داشته باشی و بفهمی که چه وقت می توانی از کمبود ها سود ببری، زرنگ ترین آدم روی زمین هستی.

اما آن ها قناعت را سرلوحه ی زندگی خود قرار دادند، هیچ وقت حرف های آدم های طماع را درک نمی کنند. از نظر آن ها، دلیلی برای دست درازی به اموال دیگران وجود ندارد. حتی معتقدند در صورت دست درازی به سهمی که دیگران برایش زحمت کشیده اند، باعث عقوبت دنیوی و آخرت است.

آن ها برای این خصیصه ی تربیتی و دینی احتیاجی به تعریف از خود ندارند. چون معتقتدند قناعت برکت زندگی شان را بیشتر می کند؛ و روح امید و تلاش را در وجودشان تقویت می نماید. ازجمله افکاری که باعث لغزش بسیاری ازما در دام طمع می شود، مقایسه خودمان با دیگرانی است که امکانات بیشتری دارند.

درغوطه ور شدن در این افکار هم، آن چه از نظرمان دور می ماند، شیوه و شرایط زندگی دیگران است. این مقایسه ها که در اکثر اوقات پایه و اساس سالمی ندارند. اما با انتخاب شان مسیر زندگی مان را دچار آلودگی می نماییم.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: بهترينان امّت من، قناعت كنندگان و بدترينان آنها، طمعكاران هستند. ( كنز العمّال : ۷۰۹۵ )

و همچنین یادمان باشد امیرالمومنین علی علیه اسلام می فرمایند: خوشا به حال كسى كه به ياد قيامت باشد و براى روز حساب كار كند و به كفاف زندگى قانع باشد و از خدا خشنود. ( نهج البلاغة : الحكمة ۴۴ )

 

اختصاصی دانشچی _ نویسنده: اصغر فکور

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *