خانه » دانستنی ها » یو پی اس چیست؟ و مختصر در مورد آن

یو پی اس چیست؟ و مختصر در مورد آن

همه چیز در مورد یو پی اس

یو پی اس چیست؟

یو پی اس چیست؟

یو پی ‌اس یا منبع تغذیه بدون وقفه (به انگلیسی: UPS) مخفف Uninterruptible power supply می باشد. وسیله‌ای است که در کنار یک رایانه و سرور نصب می‌شود که وظیفه اصلی آن تامین و تولید بدون وقفه ی توان مورد نیاز بار مصرفی می باشد. این سیستم هنگام قطع یا تغییرات شدید ولتاژ ورودی، امکان ادامهٔ کار در حالت نرمال را برای مصرف‌کننده فراهم می‌کند.

انواع یو پی اس

یو پی اس با فناوری آفلاین (OFFLINE)

اگر قصد ما از خرید این سیستم تنها تأمین بدون وقفه نیاز برق کامپیوتر شخصی باشد، استفاده از فناوری آفلاین توصیه می شود. در چنین سیستمی اینورتر در شرایط طبیعی کار نمی کند و تنها در صورتی که منبع ورودی خراب شود و یا ولتاژ و فرکانس از حد مجاز خارج شود اینورتر وظیفه تأمین توان خروجی را به عهده می گیرد و از انرژی ذخیره شده در باتری استفاده خواهد شد. یو پی اسی که از این فناوری استفاده می کند دارای کیفیت مناسبی برای توان خروجی نبوده و معمولا با توان های کم و محدود ارائه می گردند.

در سیستمی که از یو پی اس آفلاین استفاده شده است، برق شهر به طور مستقیم به مصرف کننده ها متصل شده است و یو پی اس تنها در صورتی فعال می شود که مشکلی برای برق شهر به وجود بیاید. ولتاژ خروجی در چنین دستگاه هایی به صورت شبه سینوسی بوده و قیمت پائین این سیستم ها مزیت آن ها می باشد. تولید یو پی اس های آفلاین با توجه به مشکلات یاد شده متوقف شده و توجه مصرف کنندگان به سایر یو پی اس های موجود در بازار جلب شده است.

یو پی اس با فناوری لاین اینتراکتیو (LINE INTERACTIVE)

یو پی اسی که دارای فناوری LINE INTERACTIVE باشد بیشتر در تجهیزات IT، شبکه ها، سایت ها و سرورها استفاده می گردد. اینورتر در فناوری یاد شده همواره روشن بوده و به خروجی یو پی اس متصل می باشد که در حالت طبیعی تنها باتری ها را شارژ می کند. به محض این که توان ورودی به این سیستم از میزان مجاز خارج شود، توان خروجی این سیستم از اینورتر تأمین شده و از انرژی ذخیره شده در باتری ها استفاده می شود.

مبدل دو طرفه تعبیه شده در این دستگاه ها منجر به ایفای نقش اینورتر و شارژر در دستگاه می گردد. لازم به ذکر است شکل موج ولتاژ در دستگاه های لاین اینتراکتیو به صورت سینوسی می باشد.

باتری، شارژر و اینورتر این یو پی اس ها مشابه با یو پی اس های آفلاین می باشد ولی به علت امکان اضافه کردن سیستم تنظیم ولتاژ در یو پی اس های LINE INTERACTIVE، در صورت ایجاد حادثه، بار کمتری به اینورتر منتقل خواهد شد که منجر به کاهش هزینه ها و عمر مفید بیشتر باتری ها می گردد.

یو پی اس با فناوری آنلاین (ONLINE)

در یو پی اس آنلاین اینورتر همواره فعال بوده و علاوه بر شارژ باتری ها، توان خروجی نیز تأمین می گردد. به عبارت دیگر در این فناوری در تمامی اوقات جریان ورودی متناوب توسط رکتیفایر به جریان مستقیم و سپس توسط اینورتر به جریان خروجی متناوب تبدیل می گردد تا همواره بار ورودی به دستگاه های مصرف کننده توسط یک ولتاژ تنظیم شده تغذیه گردد و بدین وسیله بیشترین حفاظت از دستگاه ها حاصل شود. به این فناوری، DOUBLE CONVERSION نیز گفته می شود.

ولتاژ خروجی ثابت یاد شده به دلیل فعال بودن همیشگی یک سو کننده شارژ و اینورتر و مقابله با مشکلات موجود در برق تأمین می شود که باعث می شود محبوبیت یو پی اس های دارای این فناوری را در صنعت افزایش دهد. این امر منجر به تأمین توان بیشتر به منظور استفاده در انواع دستگاه های حساس صنعتی، مخابراتی، امنیتی، پزشکی و آزمایشگاهی، بانکی و سرورها و دیتاسنتر ها می گردد.

پیشنهادی: همه چیز درمورد منابع انرژی
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *