خانه » پزشکی و سلامت » خواص، مضرات گیاه خردل و انواع آن

خواص، مضرات گیاه خردل و انواع آن

همه چیز درباره خواص و مضرات خردل + طرز تهیه سس خردل

گیاه خردل ، خواص، مضرات و انواع آن

گیاه‌خردل گونه‌های مختلفی هستند در دو نوع اصلی براسیکا و سیناپیس قرار دارند. دانه‌های خردل این گیاه‌های خردل به عنوان ادویه استفاده می شود. همچنین از ترکیب این دانه‌ها با آب و سرکه و مواد دیگر سس یا چاشنی خردل حاصل می‌شود. خردل گیاهی علفی، یک ساله و به ارتفاع ۲۰ تا ۶۰ سانتی‌متر است که دارای کرک‌های خشنی است. این گیاه دارای برگ بوده و گل‌های آن زرد رنگ است و بوی نسبتاً مطبوعی دارد.

ارزش غذایی گیاه خردل

برگ خردل سبز منبع عالی ویتامین هایی نظیر ویتامین (آ)، (ای) و ویتامین (ث) است، همچنین گیاه خردل دارای عناصر معدنی مانند منگنز، کلسیم و مس بوده، فیبر و فولات، امگا۳، اسیدهای چرب، پروتئین، فیبر خوراکی، سلنیوم، آب، گلیکوزیدها و … از دیگر اجزا و مواد موثر موجود در آن است.

طبع گیاه خردل

خردل گیاهی یا طبع بسیار گرم و خشک (صفراوی) است.

خواص گیاه خردل

  • رفع خلط

از خواص خردل میتوان به رفع خلط و گرفتگی بینی اشاره کرد. خردل دارای «میروزین» و «سینیگرین» است که خلط را روان میکند و در نتیجه دفع خلط آسان تر می شود. برای این کار کافیست دو قاشق غذاخوری دانه‌خردل را له کنید. سپس ان را با یک فنجان آرد گندم مخلوط کنید. در نهایت کمی آب اضافه کنید. سپس مقداری وازلین به قفسه سینه تان بمالید و روی آن یک لایه از ترکیب خردل و آرد بمالید. حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس ان را بشویید . اجازه ندهید این کار بیش از ۱۵ دقیقه طول بکشد چون ممکن است سینه تان بسوزد .

  • درمان آبریزش بینی

برای درمان آبریزش بینی از خردل استفاده کنید . روغن خردل یک ماده موثر برای درمان آبریزش بینی هست که هیچگونه عوارضی ندارد . روغن خردل دارای خاصیت آنتی بیوتیکی، ضد ویروسی و آنتی هیستامینی می باشد که منجر به رفع آبریزش بینی خواهد شد . برای این کار باید مقداری روغن خردل را حرارت بدهید تا گرم شود. سپس با کمک قطره چکان، چند قطره از این روغن را داخل سوراخ های بینی بریزید تا مخاط مجاری بینی را تمیز بکند. این کار را دو تا ۳ بار در روز انجام دهید تا نتیجه اش را ملاحظه کنید .

  • درمان سرفه

به گزارش آسان طب ، خردل سرفه را درمان میکند و با عفونت‌ مجرای تنفسی مقابله خواهد کرد. اگر سرفه می‌کنید خردل را استفاده کنید. برای این کار کافیست یک پیمانه پودر خردل سیاه را با دو پیمانه آرد گندم و مقداری آب مخلوط کنید و هم بزنید تا به صورت خمیر در بیاید. خمیر را روی یک حوله پخش کنید و حوله را تا کنید. روی گلو و سینه‌تان وازلین بزنید و سپس مرهم را روی آن قرار دهید. این مرهم باید حداکثر ۱۵ دقیقه روی پوستتان باشد. چون اگر بیشتر روی پوست باشد ،سبب ایجاد التهاب میشود . کسانی که واریس دارند این مرهم را استفاده نکنند .

  • افزایش چربی سوزی

طبق بررسیهای بدست امده ریختن ۲۰ گرم خردل در وعده ‌غذایی حدود ۲۰‌ درصد سوختن چربی را در بدن شما تشدید خواهد کرد. علت این امر وجود ماده‌ای به نام ایزوتیوسیانات است که در خردل وجود دارد. ایزوتیوسیانات رگ‌ها را گشاد میکند و موجب سطح هورمون افدرین که چربی سوز است ، می شود. شما می‌توانید ساندویچ تخم‌مرغ یا کباب تابه‌ای را با افزودن یک لایه کوچک خردل به یک غذای چربی سوز عالی تبدیل نمایید. همچنین میتوانید از سس خردل استفاده کنید .

  • هضم بهتر غذا

زمانی که بی اشتها می‌شوید و یا احساس سنگینی می‌کنید جوشانده‌ی خردل می‌تواند کمکتان کند. در واقع خردل با افزایش ترشحات معده به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

روش استفاده: یک قاشق چای‌خوری نوک ساقه‌های خردل سیاه را با یک فنجان آب جوش به مدت ۵ دقیقه دم کنید. محلول را صاف کرده و روزانه ۳ فنجان تا درمان علائم بی‌اشتهایی و احساس سنگینی میل کنید.

  • تسکین کمردرد و روماتیسم

زمانی که کمردرد دارید یا از دردهای روماتیسمی رنج می‌برید، خردل یک مسکن و گرم کننده‌ی خوب مفاصل است.

روش استفاده: روی یک قاشق چای‌خوری خردل آسیاب شده یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. یک دستمال را به این دم کرده آغشته کرده و به مدت ۱۰ دقیقه روی نقاط دردناک قرار دهید. یا این که یک پیمانه‌ی کوچک پودر خردل را با دو پیمانه آرد گندم و مقداری آب مخلوط کنید تا به صورت یک خمیر درآید.

مرهم را روی یک حوله یا پارچه پخش و آن را لوله کنید. اول روی پوستتان وازلین بمالید و سپس مرهم را روی آن بگذارید. نباید مرهم خردل زیاد روی پوست بماند زیرا ممکن است پوستتان را دچار التهاب بکند. توجه داشته باشید این مرهم برای افرادی که از واریس رنج می‌برند مورد منع استفاده دارد.

طرز تهیه ی سس خردل

از آن جایی که هر ۱۰۰ گرم از سس خردل غیررژیمی نزدیک به ۲۷۰ کیلوکالری انرژی دارد و شما باید برای سوزاندن این مقدار از انرژی نزدیک به ۹۵ دقیقه پیاده‌ روی کنید و از سوی دیگر، تقریبا سس خردل کاملا رژیمی در فروشگاه‌ های ما وجود ندارد، بهتر است اگر به این سس خوشمزه علاقه دارید، طرز تهیه یک نوع از آن را یاد بگیرید و خودتان در منزل درست‌ اش کنید.

شما می‌ توانید یک قاشق مرباخوری آرد را با ۵۰ گرم کره سرخ کنید و سپس ۱۲۰ گرم آب گوشت یا مرغ را به آن بیفزایید و اجازه بدهید این مایه آن قدر بجوشد تا غلیظ شود.

در این مرحله شما باید کمی سبزیجات معطر مانند نعناع، آویشن، ریحان یا ترخان را بنابر سلیقه خودتان با ۲ قاشق غذاخوری خردل به این مایه اضافه کنید و کمی نمک و فلفل هم به آن بیفزایید. حالا شما یک سس خردل خوشمزه، سالم و کاملا رژیمی خواهید داشت!

انواع گیاه خردل

● گاز خردل (ترکیبی شیمیایی که دارای کلر و گوگرد است.)

● خردل وحشی

● خردل سیاه

● خردل سفید

● خردل هندی

مضرات گیاه خردل

متخصصان گیاهان دارویی مضراتی را هم برای مصرف بیش از حد خردل بیان کرده ‌اند؛ مضراتی مانند ابتلا به یبوست، احساس تشنگی، ناراحتی کبد و حتی حالت تهوع و ورم کلیه!

توجه داشته باشید که قسمتی از ترکیبات شیمیایی گاز اشک‌آور در برخی جنگ ‌ها از ماده‌ ای در خردل سیاه به دست می‌ آید که محرک مخاط و نسوج مرطوب بدن است؛ خصوصا در مخاط چشم و بینی اثر شدیدی دارد. تنفس مقدار زیاد آن موجب سوختگی مخاط شده و در مواردی منجر به مرگ می ‌گردد.

همین ماده در خردل در مواردی که به مقدار اندک به عنوان ادویه مصرف می ‌شود موجب تحریک اشتها و تسریع تحریک بزاق می ‌گردد البته مصرف زیاد آن حالت سوزاننده داشته و باعث ریزش اشک می‌ شود. ضمنا فراموش نکنید که ادویه با سس خردل در مجاورت نور فاسد می‌ شود لذا باید آن را در جای خنک نگهداری نمایید. بهترین زمان ماندگاری سس خردل ۶ ماه است.

حالا اگر شما خردل را به صورت سُس چرب و غیررژیمی به میزان بالایی در رژیم غذایی ‌تان بگنجانید، احتمال ابتلای شما به اضافه وزن، کلسترول خون، تصلب شرایین و سکته مغزی به میزان قابل‌ توجهی بالا می‌ رود. بنابراین بهتر است که سس خردل به عنوان یک چاشنی و طعم‌ دهنده، روی میز غذای تان جای بگیرد و به هیچ ‌وجه جای ثابتی را در سبد خریدتان به خود اختصاص ندهد.

راستی یادتان باشد که سس‌ های خردل موجود در بازار معمولا تند و تیز هستند بنابراین خوردن این محصولات به کسانی که آلرژی غذایی یا ناراحتی معده دارند، پیشنهاد نمی ‌شود. ضمن این که بهتر است به خاطر وجود نمک، فلفل و شکر به عنوان افزودنی در این سس از اضافه کردن آن به رژیم غذایی کودکان زیر ۵ سال خودداری کنید.

پیشنهادی: با گیاهان بیشتری آشنا شوید
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *