خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” آب که یکجا ماند، می گندد “

معنی ضرب المثل ” آب که یکجا ماند، می گندد “

آشنایی با ضرب المثل آب که یکجا ماند، می گندد 💦

معنی ضرب المثل آب که یکجا ماند، می گندددر ادامه با معنی، مفهوم و گسترش ضرب المثل ایرانی  آب که یکجا ماند، می گندد از کتاب نگارش دهم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معانی ضرب المثل آب که یکجا ماند، می گندد

۱- یعنی آب اگر جریان نداشته باشد، مرداب می‌شود؛ انسان نیز مانند آب اگر همیشه در تلاش و تکاپو نباشد، فرسوده خواهد شد.

۲- بی‌تحرکی و سکون در انسان‌ها منجر به فساد می‌شود.

۳- کاربرد ضرب المثل آب که یکجا ماند، می گندد، در مواردی است که انسانی به خاطر بیکاری و سستی به فساد کشیده شده باشد.

۴- ریشه ضرب المثل آب که یکجا ماند میگندد: در این مثل انسان به آب تشبیه شده است. آب اگر ساکن باشد و جریان نداشته باشد، تبدیل به مردابی زشت می‌شود اما آبی که در جریان است مانند یک رودخانه پرهیاهو و زیباست. انسان نیز اگر در زندگی تنبلی کند و کار مفیدی انجام ندهد، به فساد کشیده شده و زندگی‌اش تباه خواهد شد.

ایموجی این ضرب المثل 💦⛲🤮

آب که یکجا ماند، می گندد به انگلیسی

Standing pools gather filth

مثل نویسی آب که یکجا ماند، می گندد یعنی چه؟

داستان کوتاه درباره آب که یک جا ماند میگندد:

در جنگل سرسبز و در میان کوه‌های سر به فلک کشیده، رود زلال و شفافی جاری بود که در دل خود سنگ ریزه ها و ماهی های رنگینی را جای داده بود. هر روز ماهی ها همراه رود با خوشحالی به گردش و تفریح می رفتند و از طبیعت لذت می بردند. رود هر جا که دلش می خواست جریان می‌یافت؛ آنقدر زلال و شفاف بود که ماهی‌ها درون آن به وضوح دیده می‌شدند.

سال‌ها گذشت؛ یک روز رود بسیار خسته و آشفته بود. کم حرکت می‌کرد و دیگر آن جنب و جوش سابق را نداشت. ماهی‌ها علت این حال او را پرسیدند. رود پاسخ داد: دیگر از حرکت کردن خسته شدم نمی‌خواهم بیهوده به این طرف و آن طرف بروم، قصد دارم از این پس مشغول استراحت شوم.

از فردای آن روز، رود دیگر حرکت نکرد و به آبگیر پناه برد. دیگر از قلقلک دادن‌های رود به ماهی‌هایش خبری نبود. سنگ‌های زیبایی که هر روز در مسیر رود بودند و او را در آغوش می‌کشیدند، دیگر از بازی با رودخانه پر جنب و جوش محروم شده بودند.

در روزهای اولی که رود به آبگیر پناه برده بود خوشحال بود از اینکه فقط مشغول استراحت است؛ روزها گذشتند و از زلالی رود کاسته شد. رودخانه دیگر آن رود شفاف و زیبای همیشگی نبود. بالاخره یک روز تمام شفافیتش را از دست داد. آن روز بود که او دیگر رود نبود بلکه به مردابی بی‌تحرک و ساکن تبدیل شده بود که جز تعفن و تاریکی چیز دیگری نداشت…

پیام داستان: فعالیت های روزانه و تلاش های ما از جمله درس خواندن، کار کردن، ورزش، تفریح و … شاید سخت و طاقت فرسا باشد، اما باعث رشد و حیات ماست. ما زنده به آنیم که آرام نگیریم، موجیم که آسودگی ما عدم ماست

و اینجاست که می گویند: آب که یکجا ماند، می گندد!

ضرب المثل‌های ایرانی بیشتری بخوانید ضرب المثل های فارسی با آب

 اختصاصی _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

6 دیدگاه

  1. مرسی عالی بود ؛)

  2. خیلی خوبه مرسی

  3. بسیار منون

  4. عالی خیلی ممنون بالاترین نمره کلاس آوردم ❤❤

  5. بسیار عالی ممنون 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *