خانه » آشپزی و تغذیه » از کاکائو چه استفاده هایی می کنیم

از کاکائو چه استفاده هایی می کنیم

کاکائو را بیشتر بشناسیم!

از کاکائو چه استفاده هایی می کنیمکاکائو درختی از تیره پنیرکیان با ارتفاعی بین ۴ تا ۱۰ متر است. برگهایش ساده و متقابل است و گلهای منظم، کوچک و قرمز رنگی در همه فصل‌ها دارد. میوه‌اش بسته، زرد رنگ و به اندازه یک خیار و حاوی ۲۵ تا ۴۵ دانه است. میوه‌های این گیاه را پس از چیدن انبار می‌کنند تا بپوسد و پس از آن دانه‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و به مصرف می‌رسانند؛ معمولاً از آن‌ها پودر کاکائو تهیه می‌کنند. دانه این گیاه تقویت کننده قلب است و به علاوه محتوی مقدار زیادی ازنه و چربی است. از کاکائو شکلات نیز تهیه می‌کنند.

تاریخچه کاکائو

کاکائو را از دانه های درخت کاکائو تهیه می کردند که منشاء این گیاه، نواحی کوهستانی اطراف حوزه ی رود آمازون و همچنین اورینوکو واقع در آمریکای جنوبی بود. این درخت را مردمان تمدن مایا به آمریکای مرکزی شناساندند و بعدها در مکزیک هم کاشته می شد.

درخت کاکائو

کاکائو در تمدن های اولیه، کالای با ارزشی به حساب می آمد. تاریخ نگاران اسپانیایی که غلبه اسپانیا را در جنگ با مکزیک روایت نموده اند، ثبت کرده اند که زمانی که موکتزومای دوم، امپراطور آزتک ناهار می خورد، هیچ نوع نوشیدنی را به نوشیدنی تهیه شده از شکلات ترجیح نمی داد.

او دوست داشت که این نوشیدنی را داخل جام طلا و با قاشق طلا میل کند. این نوشیدنی را با انواع ادویه جات و همچنین وانیل مزه دار می کردند. به علاوه این نوشیدنی را آن قدر هم می زدند تا تولید کف کند و سپس این کف داخل دهان حل می شد. تقریباً روزانه حدود ۵۰ کوزه از این نوشیدنی شکلات برای امپراطور و حدود ۲۰۰۰ کوزه نوشیدنی برای درباریان تهیه می کردند.

قبل از شروع قرن ۱۸، اسپانیایی ها نوشیدنی شکلات را به دیگر نقاط اروپا و جزایر فیلیپین معرفی نمودند. از این ماده در علم شیمی هم استفاده می شد که به دانه سیاه معروف بود.
امروزه بیشتر درخت های کاکائو در نواحی استوایی قاره آفریقا، مخصوصاً ساحل طلا و همچنین در بخشی از آمریکای جنوبی (مخصوصاً در برزیل) کشت می شود.

در سراسر جهان از پودر کاکائو، شکلات و دیگر فراورده های به دست آمده از دانه های این گیاه استفاده می کنند. کشور بلژیک بیشترین میزان مصرف سرانه ی کاکائو را دارد. مصرف سرانه ی کاکائو در این کشور ۵/۵ کیلوگرم است؛ یعنی ده برابر میزان مصرف کاکائو در بقیه ی دنیا.

از کاکائو چه استفاده هایی می کنیم

از کاکائو برای مصارف مختلف استفاده می کنند. در تهیه ی انواع کیک، در انواع نوشیدنی و برای تزئین مواد غذایی مختلف و همراه با خامه (خامه شکلاتی) از پودر کاکائو، استفاده می شود. برای مثال، در تهیه ی نوشیدنی داغ کاکائو که به سبک مکزیکی درست می شود، یک قاشق غذاخوری سر پر پودر کاکائو را با دو قاشق غذاخوری شکر (استفاده از شکر قهوه ای برتری دارد) و کمی فلفل قرمز مخلوط می کنند.

سپس دو قاشق غذاخوری آب به این مخلوط اضافه می کنند و بهم می زنند. مخلوط را روی حرارت قرار می دهند تا به جوش آید، اما باید مراقب بود تا سر نرود. سپس مقدار کافی شیر و کمی دارچین به مخلوط اضافه می کنند و هم می زنند. بعد دوباره آن را روی حرارت می گذارند تا کاملاً داغ شود و مواد به خوبی با هم مخلوط شوند. در مرحله ی آخر، کمی وانیل هم به این نوشیدنی اضافه می نمایند. نوشیدنی ما که به شیر کاکائو هم معروف است به این صورت تهیه می شود.

یکی دیگر از نوشیدنی هایی که با کاکائو تهیه می شود، شیر شکلات است. برای تهیه ی این نوشیدنی شیر، پودر کاکائو (که معمولاً آن را با قلیا عمل آورده اند)، مواد شیرین کننده (معمولاً شکر یا شیره ی ذرت سرشار از فروکتوز) و گاهی نشاسته یا نمک و دیگر طعم دهنده های ساختگی استفاده می کنند. امروزه این نوع نوشیدنی را از مخلوط کردن پودر شکلات با شیر درست می کنند.

جدا از خوشمزه بودن و عطر و طعم آن، کاکائو برای سلامتی هم با اهمیت است. این ماده خواص آنتی اکسیدان داشته که ضد سرطان است. کاکائو سه برابر چای سبز، از ابتلا به سرطان جلوگیری می نماید.

خواص كاكائو

آنتي اكسيدان قوي موجود در دانه‌ي كاكائو، فلاوونوئيد مي‌باشد. مواد آنتي اكسيداني شامل ويتامينC، ويتامينE، بتاكاروتن و… هستند كه مي‌توانند مانع وقوع بيماري مثل سرطان وبيماريهاي قلبي و عروقي شوند.

يك تحقيق نشان داد كه ۲ ساعت بعد ازخوردن كاكائو سطح فلاوونوئيدهاي خون افزايش مي‌يابد. تحقيق ديگري بيان كرد كه ۶ ساعت بعد ازخوردن كاكائو، همان اثرات آسپرين در جلوگيري از لخته شدن خون درفرد به وجود مي‌آيد.(گاهي آسپرين در بيماريهاي قلبي، براي جلوگيري از لخته شدن خون توسط پزشك تجويز مي‌شود)

هشدار مصرف كاكائو

فلاوونوئيدها غير از كاكائو، در انواع توت، انواع فلفل، هويج، گوجه فرنگي و بسياري از مواد غذايي ديگر يافت مي‌شوند. كاكائوي خالص و تصفيه نشده، تلخ مزه است كه توليد كنندگان براي تهيه شكلات كاكائويي و بهتر شدن طعم تلخ كاكائو، مقدار زيادي شكر و روغن به آن اضافه مي‌كنند در نتيجه با خوردن شكلات كاكائويي مقدار زيادي انرژي اضافي دريافت مي‌كنيد كه براي بدن نياز نيست و ممكن است شما را براي ابتلاء به بيماريهاي قلبي مستعد كند. همچنين شكر و روغن خواص آنتي اكسيداني كاكائوي خالص را از بين مي‌برد.

مضرات کاکائو

۱_ مصرف بي رويه کاکائو موجب تکرر ادرار ،کک و مک، زياد شدن اسيد اوريک خون ، يبوست ، تپش قلب ، بي خوابي ، کهير ، ناراحتي کبد و اعصاب مي گردد.
۲_ افراد مبتلا به آسم، تپش قلب، تصلب شرائين، کلسترول، نقرس، ديابت، سنگ کليه، هپاتيت روده و رماتيسم مجاز به مصرف کاکائو نمي باشند .

پیشنهادی: با جنگل آمازون بیشتر آشنا شوید!
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *