خانه » آگهی رپورتاژ » چگونه تحقیق درست کنیم؟

چگونه تحقیق درست کنیم؟

نحوه تحقیق درست و انتخاب عنوان مناسب

چگونه تحقیق درست کنیم؟

این روزها تحقیقات دانشگاهی یکی از چالش هایی است که پیش روی دانشجویان و اساتید قرار گرفته است. شاید برایتان عجیب باشد که می گوییم این موضوع برای اساتید چالش است، اما باید بدانید این روزها مسئله کپی پیست در بحث تحقیقات دانشجویان موج می زند. اما علت این موضوع چیست؟ علت اصلی این موضوع عدم آگاهی دانشجویان از شیوه انجام یک تحقیق علمی است که باعث می شود آن ها سراغ راه های دیگری برای ارائه تکالیفی که بر دوششان نهاده شده است بروند. در ادامه این مطلب قصد داریم نکاتی را که برای انجام یک تحقیق لازم است بدانید برایتان شرح دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

طریقه انتخاب عنوان مقاله

می توانید برای عنوان مقاله از جملات پرسشی یا شبه جمله ها استفاده کنید. شبهه جمله های تکی و دو تایی برای قرار گرفتن به عنوان تیتر مناسب هستند. یکی دیگر از روش های انتخاب عنوان، استفاده از ترکیب هر دوی این شیوه هاست. یعنی در عنوان هم از یک جمله پرسشی و هم از یک شبهه جمله استفاده کنید. در ادامه برای هر کدام یک مثال ذکر می کنیم.

مثال برای عنوان پرسشی: برای یک سفر تابستانی، تور ارمنستان بهتر است یا آذربایجان؟

مثال برای عنوان شبه جمله ای: زیر و بم تور تابستانی ارمنستان

مثال برای عنوان ترکیبی: تور ارمنستان، تابستان به سفر برویم یا بهار؟

طریقه انتخاب عنوان مقاله

طریقه نوشتن مقدمه

در نوشتن مقدمه نوشتن چند مورد الزامی است که در زیر به صورت تیتر وار به آن ها اشاره می کنیم:

  • معرفی مسئله

در نوشتن مقدمه اولین چیزی که باید بیان شود، این است که خواننده در ادامه مطلب، قرار است با چه چیزی روبه رو شود. پس بیان صحیح و شفاف مسئله باید در اولویت اصلی قرار بگیرد. مانند سریالی که قسمت اول آن می تواند مخاطب را تا قسمت آخر پای تلویزیون بنشاند، مقدمه مطلب هم باید با مخاطب کاری کند که قانع شود تا انتهای آن را مطالعه کند.

  • پیشینه تحقیق

در این بخش باید به معرفی منابع اطلاعاتی خود که پیش از شروع تحقیقات از آن ها استفاده می کردید اشاره کنید. در این بخش در واقع باید منابع اطلاعاتی که به تحقیقتان مربوط هستند را به صورت خلاصه ارائه دهید. مقدمه مقاله باعث می شود خواننده درباره اهمیت موضوعی که درباره آن پژوهش کرده اید و فرضیه های پیش رو اطلاعات کسب کند.

  • ارائه کار تحقیقی خود

معمولا در انتهای هر مقدمه، نویسنده در قالب یک بند یا پاراگراف، شرحی از کار تحقیقی خود ارائه می دهد. در واقع در این قسمت باید به مخاطب بگویید که چرا این مقاله را نوشته اید و این که شما با انجام این تحقیق چه شکاف هایی را پر کرده اید.

کلمات کلیدی

استفاده از کلمات کلیدی در تحقیقات امری الزامی است. بهتر است بین ۳ تا ۵ کلمه کلیدی در تحقیق خود داشته باشید. اگر کلمه کلیدی تان از چند بخش ساخته شده باید یک مفهوم مستقل را به همراه داشته باشد. بهتر است از واژه های فارسی به عنوان کلمه کلیدی استفاده کنید.

کلمات کلیدی

طریقه نوشتن چکیده

مفهوم کلمه چکیده به واژه آن شباهت زیادی دارد. چکیده در واقع عصاره مقاله شما است و باید در آن به معرفی مساله، ضرورت مسئله، روش کار و نتایج آن بپردازید. چکیده مقاله بهتر است بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ کلمه باشد، اگر مقاله تان طولانی بود این تعداد می تواند به ۳۰۰ هم برسد. سعی کنید در چکیده از رفرنس و نقل قول استفاده نکنید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *