خانه » زیست شناسی » چه گیاهانی می توانند در آب نسبتاً شور رشد کنند؟

چه گیاهانی می توانند در آب نسبتاً شور رشد کنند؟

آشنایی با گیاهانی که در آب شور می توانند رشد کنند + اسامی

چه گیاهانی می توانند در آب نسباً شور رشد کنند؟ - گیاهان شورپسند

در این پست تعدادی گیاهانی که می توانند در آب نسباً شور رشد کنند، مورد بحث قرار گرفته است با دانشچی همراه باشید.

گیاهان شورپسند و اسامی آنها

گیاهان شورپسند ، گیاهانی هستند که می‌توانند با آب شور دریا و دیگر آب‌ها و خاک‌های شور هم‌زیستی کنند و نمک اضافی موجود در خاک را کاهش دهند همچنین می‌توان از آب دریا برای آبیاری آنها استفاده کرد. با توجه به منابع سرشار آب دریا این گیاهان کمک بسیار خوبی برای مهار بیابان و بیابان زدایی هستند. چندین کشور از این گیاهان در زیست‌بوم خود استفاده می‌کنند.

از گیاهان شورپسند یا شورزی می‌توان برای مهار بیابان استفاده کرد. یعنی این گیاهان را با آب دریا آبیاری کرد.

اسم گیاهان شورپسند + توضیحات

از جمله مشهورترین گیاهانی که می توانند در آب نسباً شور رشد کنند

۱- فیتوپلانگتون‌ها

این گیاهان که ابعادی بسیار کوچک و در حد میکروسکوپی دارند و بر روی آب زندگی می‌کنند.

از جمله ویژگی‌های این جانداران میکروسکوپی توانایی تحمل آب شور توسط آن‌ها است، اما همزمان با افزایش گرمای کره زمین و گرم شدن آب‌ها تعداد زیادی از پلانگتون‌ها دچار مرگ شده واین باعث تجمع حجم زیادی از جنازه آن‌ها در آب و تولید مقادیر قابل توجهی از گاز دی اکسید کربن می‌شود که می‌تواند آینده کره زمین را تهدید کند.

۲- گیاه کاهویی روشن

این گیاه از نوع گیاهان شورپسند به نور متوسط رو به زیاد احتیاج دارد و نگهداری از این گیاه در آکواریوم های آبشور به نسبت مابقیه گیاهان آسان میباشد.

یاز به مکمل آهن و کلسیم دارد دمای مطلوب این گیاه ۲۲ الی ۲۵ درجه سانتی گراد میباشد.

در کاهش نیترات و فسفات تاثیر دارد البته نه به میزانی که جوابگوی تانکهای ماهی باشد.

این گیاه تنها بر روی سنگها رشد میکند و در مواقعی روی بستر دریا میروید.

۳- درختان حرا

این درختان هم در آبهای شور زندگی می‌کنند. این درختان در مکان هایی که میزان کمی آب دارند رشد می‌کنند و نیز دارای ریشه‌های هوایی هستند و می‌توانند اکسیژن مورد نیاز را از خاک یا هوای اطراف بدست بیاورند.

ریشه‌های این گیاه زیبا می‌تواند نمک را در بافت خود ذخیره کند و حتی آب دریا را تصفیه می‌کند و یکی از گیاهان بسیار مفید برای اکوسیستم دریا است.

متاسفانه بالا رفتن دمای هوای کره زمین باعث نابودی بسیاری از این گیاهان شده است

۴- سالیکورنیا

سالیکورنیا (به انگلیسی: Salicornia) گیاهی‌است از تیره اسفناجیان که در خاک غیر حاصلخیز و صحرا قابل کشت است و حتی با آب شور دریا در کنار هر آب دیگر نیز قابل آبیاری است.

سردهٔ سالیکورنیا در ایران یک گونه گیاه علفی یک‌ساله باتلاقی شور-روی دارد که معمولاً در کنار رودخانه‌ها و دریاچه‌های آب شور کناره‌های دریای عمان و خلیج فارس می‌روید.

سالیکورنیا گیاهی شورزی، آبدار و یکساله از خانوادهٔ اسفناجیان می‌باشد. رویشگاه طبیعی این گیاه نمک زارها، سواحل دریا، باتلاق‌ها و مرداب‌های شور اروپا، جنوب آسیا، شمال آمریکا و جنوب آفریقا است.

۵- اسفناج باغی

نام های دیگر: سلمکی، سلمک سا، علف شور، بوته شور،یا آتریپلکس (Atriplex Spp)

اسفناج باغی گیاهی همیشه‌سبز است، این گیاه در گروه گیاهان شوره‌زی می‌باشد؛ و می‌شود از آب دریا برای آبیاری آن استفاده کرد. چنانچه بدان توجه کافی شود، می‌تواند در فصل تابستان و پائیز نیز، که بیشتر گیاهان از بین می‌روند، پروتئین زیاد و علوفه آبداری تولید نماید. در گاهی اوقات، مقدار ویتامین A این گیاه در یک گرم، حتی به بیش از ۳۵ میلی‌گرم نیز می‌رسد.

ریشه‌های این گیاه، راست و عمیق است، به گونه‌ای که گاهی نیز به عمق چهار متر می‌رسد. شاخ و برگ این گیاه، با گسترش زیادی که دارد به صورت درختچه‌ای درآمده و مانع جریان آب در آن می‌شود.

چون شاخ و برگ این گیاه زیاد بزرگ می‌شود، به همین جهت بایستی شاخه‌های اضافی جهت تعلیف چیده شوند.

برای مناطقی که دارای خاک‌های شور هستند و در حدود ۲۰۰ میلی‌متر در سال، بارندگی دارند، بازکاشت نهالهای ۳ تا ۴ ماهه آن امکان‌پذیر می‌باشد. پس این گیاهان، گیاهانی کارآ برای بیابان زدایی می‌باشند. گیاهی است در برابر سرما و گرما مقاوم است و حرارتهای بین ۱۵ تا ۴۰ سانتی‌گراد را تحمل می‌کند و در بیشتر نقاط ایران، به صورت محدود وجود دارد.

پیشنهادی: نقش گیاهان در کاهش آلودگی هوا

تحقیق گیاهان شورپسند و انواع آنها _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

یک دیدگاه

  1. خیلی مطلب خوب و مفیدی بود ممنون ازتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *