خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” پشت دست داغ کردن “

معنی ضرب المثل ” پشت دست داغ کردن “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل پشت دست داغ کردن 🤚

معنی پشت دست داغ کردن

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی پشت دست داغ کردن چیست؟

۱- یعنی قول و قرار گذاشتن با خود برای تکرار نکردن کاری که انجام دادنش پشیمانی به بار می آورد؛ مثلا تصمیم بگیرد دیگر پشت سر کسی حرف نزد و برای اینکه این تصمیمش را فراموش نکند، نشانه یا یادداشتی همراه خود داشته باشد تا هرگاه کسی هم مقدمات غیبت را فراهم کرد، سریع به نشانه اش نگاه کند و زیر قولش نزند.

۲- این ضرب المثل را کسانی استفاده می کنند که از انجام کاری بارها ضربه خورده اند و به اصطلاح پشت دستشان را داغ می کنند تا دیگر سراغ آن کار نروند.

۳- در قدیم مواردی پیش آمده که افراد برای اینکه عمل زشتی را ترک کنند پشت دستشان داغ می گذاشتند تا هربار که وسوسه شدند که آن کار زشت را انجام دهند، نگاهشان به جای داغ پشت دستشان بیفتد و سریع از انجامش پشیمان شوند.

این پشت دست داغ گذاشتن بعدها بصورت کنایه و ضرب المثل شد برای کسی که با خود عهد بسته به سمت کار اشتباهی نرود. و دیگر کسی واقعا دستش را داغ نمی گذارد! همین که این ضرب المثل را استفاده می کند، مقصودش را به دیگران می رساند و میفهماند که با خود قول و قرار هایی گذاشته است.

مثال: من پشت دستم را داغ گذاشته ام که دیگر نه از کسی توقع داشته باشم و نه به توقعات بیجای دیگران توجهی کنم. یا مثلا پشت دستم را داغ گذاشتم دیگر به فلانی رو نزنم و از او درخواست کمک نکنم.

بیشتر بخوانید: ضرب المثل درباره پشیمانی

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *