خانه » دانستنی ها » نوپو چیست؟ و مخفف چه کلماتی است

نوپو چیست؟ و مخفف چه کلماتی است

همه چیز در مورد نوپو

نوپو چیست؟ و مخفف آن

نوپو چیست؟

نوپو یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که برای رهایی گروگان، سرکوب شورش‌های شهری، برخورد و خنثی‌ سازی عملیات تروریستی استفاده می‌شود.
مخفف کلمه نوپو ( نیروهای ویژه پیرو ولایت و نیروی ویژه پاد وحشت ) است که به دلیل داشتن یونیفورم سیاه رنگ به سیاه‌جامگان نیز معروف اند.

تاریخچه نوپو

قبل از پیروزی انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، مأموریت‌های رهایی گروگان و ضدتروریستی در اختیار تیپ ۶۵ نوهد قرار داشت و تاریخچه نوپو نیز به زمان قبل از انقلاب بازمی‌گردد که ۳۳ نفر از افراد تیپ ۶۵ توسط کارشناسان خارجی، انتخاب شدند و تحت آموزش قرار گرفتند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این نیاز در نیروی انتظامی دیده شد تا نیروهای ویژه‌ای با نام نوپو با هدف انجام «مأموریت‌های رهایی گروگان و ضدتروریست» آموزش دیده شوند.

این یگان در سال ۷۴ به شکل منسجم‌ تری درآمد و در سال ۷۶ وظیفه مقابله با تیم‌های تروریستی به این واحد سپرده شد که کمیته بازنشستگان تیپ ۶۵ نوهد نیز در آموزش این نیروها، کمک بسیاری در ابتدای امر داشتند و ادامه این راه توسط خود نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران طی شد.

این یگان در جریان تهاجم شبانه به کوی دانشگاه در ۱۸ تیر ۱۳۷۸ نیز نقش داشت. سرهنگ ارجمندی فرمانده وقت متهم ردیف سوم در دادگاه حادثه کوی دانشگاه بود و به اینکه دستور ورود به کوی و دستگیری و ضرب و شتم دانشجویان را به نیروهای رسمی خود و لباس شخصی‌های تحت امر خود داده‌است اعتراف و از تصمیم خود دفاع کرد.

تمرینات نوپو

این تمرینات تحت آموزش‌های تقویت جسمانی شامل ورزش‌های رزمی، دفاع شخصی و کوهنوردی، زندگی در شرایط سخت همچون کویر و کوهستان، نحوه به کارگیری تجهیزات انفرادی ضداغتشاش و آموزش‌های تخصصی استفاده از سلاح و تجهیزات ضد اغتشاش قرار می‌گیرند.

همچنین تاکتیک‌های ضد اغتشاش، کمک‌های اولیه و امدادرسانی، اسکی، چتر بازی و رانندگی تخصصی با خودرو و موتورسیکلت نیز به ماموران نوپو آموزش داده می‌شود. علاوه بر این آموزش‌ها، اصول مختلفی نیز در سازماندهی یگان‌های ویژه مورد توجه قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر آمادگی تکنیکی، تاکتیکی و رزمی، سرعت عمل و قدرت تحرک و جابه جایی، افزایش ظرفیت و توانمندی بالقوه و بالفعل در انجام ماموریت‌ها، بهره مندی از فن‌آوری و تجهیزات جدید و پیشرفته، قابلیت انعطاف، صبر و خویشتنداری در حوادث، شجاعت، اقتدار و از خودگذشتگی و مقابله با اغتشاشات با حداقل خسارت جانی و مالی از اصولی هستند که در سازماندهی یگان‌های ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

برای خواندن مطالب دانستنی کلیک کنید.

نوپو چیست؟ و مخخف آن _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *