خانه » پزشکی و سلامت » میزان طبیعی لیپوپروتئین پر چگال ( HDL ) در خون

میزان طبیعی لیپوپروتئین پر چگال ( HDL ) در خون

لیپوپروتئین پر چگال ( کلسترول خوب ) در خون را بهتر بشناسیم!

لیپوپروتئین پر چگال

لیپوپروتئین (به انگلیسی: Lipoprotein) یک مجموعه مولکولی پروتئینی است. بسیاری از آنزیم ها، گیرنده‌های آنتی ژن، منتقل کننده‌ها، پروتئینهای ساختمانی و سموم لیپوپروتئین هستند.

لیپوپروتئین‌ها در غشای سلول، غشای میتوکندری و کلروپلاست و باکتری‌ها نیز وجود دارند. لیپوپروتئین های خون ترکیبی متشکل از لیپیدها و آپولیپوپروتئین‌ها هستند که به واسطه وجود آنها، چربی‌ها در خون گردش می‌یابند.

لیپوپروتئین پر چگال چیست؟

HDL یکی از ملکول‏ های چربی خون از نوع لیپوپروتئین است که قسمت اعظم آن پروتئین (۵۰ درصد) و قسمت کمتر آن را کلسترول و تری ‏گلسیرید تشکیل می ‏دهد و کار عمده آن انتقال کلسترول از بافت ‏ها و هدایت آن به سمت کبد است.

به طور کلی این نوع چربی مفید در خانم‏ ها بیشتر از آقایان و در ورزشکاران بیشتر از افراد غیر ورزشکار است. به علت آن که وزن مخصوص HDL در حدود ۱/۱ گرم درصد میلی لیتر بوده و این مقدار بالاتر از وزن مخصوص سایر لیپوپروتئین ‏ها است، بنابراین آن را به نام لیپوپروتئین با وزن مخصوص بالا Lipoprotein High Density نام گذاری کرده‏اند. HDL در کبد و روده‏ ها ساخته می ‏شود.

میزان طبیعی لیپوپروتئین پر چگال در خون

مقدار مطلوب لیپوپروتئین پر چگال یا همان کلسترول HDL معادل با ۶۰ میلی گرم/دسی لیتر و یا بیشتر است. بهره مندی از میزان مطلوب کلسترول HDL در خون، خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

اهمیت لیپوپروتئین پر چگال ( کلسترول خوب )

كلسترول (كلسترول خوب) از بروز حملات قلبی جلوگیری می كند. هرگاه فرد، یك رژیم پرچربی داشته باشد و مقدار HDL خونش كم باشد، مهمترین زمینه جهت ابتلای فرد به بیماری قلبی می شود. مطالعاتی درمورد تاثیرمقداركم HDL  در خون در بروز حملات قلبی، دریك گروه سنی متوسط آمریكایی كه رژیم پرچربی داشتند، انجام شد. HDL، كلسترول خوب و مفیدی است زیرا باعث پیشگیری از حملات قلبی می شود. HDL، كلسترول را از جریان خون برداشته و به كبد می برد.

پیشنهادی: درباره دستگاه گردش خون بیشتر بخوانید

تحقیق درباره لیپوپروتئین پر چگال خون_دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *