خانه » دانستنی ها » ملون چیست؟ و مختصر در مورد آن

ملون چیست؟ و مختصر در مورد آن

همه چیز در مورد ملون

ملون چیست؟

ملون چیست؟

ملون (به انگلیسی: melon) به گروهی از میوه ها شامل خربزه، طالبی، هندوانه، گرمک، دستنبو و… اطلاق می شود. می توان گفت معادل واقعی واژه ملون در فارسی خربزه است که خود شامل انواع مختلفی می شود. بنابراین ملون نام یک میوه خاص نیست! بلکه نام گروهی از میوه ها است.

یکی از میوه های زیر مجموعه همین دسته است که اسم آن Galia یا سردا می باشد که همانند طالبی، خربزه و هندوانه یکی از میوه های خانواده ملون است ولی به اشتباه به آن نام ملون اطلاق شده است.

این میوه دارای پوستی صاف و یک دست می باشد که دارای رنگ زرد کم رنگ و کمی متمایل به سبز می باشد. گوشت این میوه بسیار آب دار و به رنگ سبز کم رنگ است که از این میوه برای تهیه دسر هم استفاده می کنند. برای رشد به نور و گرمای زیادی نیاز دارد و در صورتی که در مناطق ابری و بارانی کاشته شود از نظر کیفیت و مزه تاثیر بدی می گیرد.

خواص درمانی ملون

پیشگیری از مشکلات بینایی

ویتامین A و کارتنوئیدها به مقدار زیادی در ملون وجود دارند. این مواد به پیشگیری از مشکلات بینایی و حفاظت از چشم‌ها کمک می‌کند. بتاکاروتن نقش چشمگیری در پیشگیری از آب‌مروارید، دژنراسیون ماکولا و حساسیت به اشعه‌ی UV دارد.

سلامت قلب

فیبر موجود در این ملون‌ها به‌طور چشمگیری کلسترول بد در بدن انسان را کاهش می‌دهد و از شما در مقابل تصلب شریان‌ها محافظت می‌نماید. پتاسیم نقش گشادکننده‌ی عروق را دارد و خطر حملات قلبی، بیماری‌های عروق کرونر قلب و … کاهش می‌دهد. همچنین سطح فشارخون را کنترل می‌کند.

پیشگیری از دیابت

پکتین و دیگر شکل‌های فیبر به تنظیم ترشح گلوکوز در جریان خون از انواع قندها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کنند. ازاین‌رو پکتین موجود در ملون در پیشگیری از دیابت مؤثر است. این یعنی همه‌ی بیماران دیابتی می‌توانند بدون خطر این ملون‌ها که گفته می‌شود قند خون را تنظیم می‌کنند را مصرف داشته باشند.

سلامت دستگاه گوارش

همه‌ی فیبرهای خوراکی، خصوصاً پکتین، به دفع مدفوع و حذف مشکلات گوارش کمک می‌کنند. فیبر قابل‌حل باعث می‌شود احساس سیری کنید و از پرخوری جلوگیری می‌کند. به همین دلیل برای کسانی که یک رژیم غذایی سخت را دنبال می‌کنند مصرف ملون‌ها توصیه می‌شود.

پیشگیری از سرطان

ملون‌ها دارای ترکیبات ارگانیک متنوعی هستند که ارتباط مستقیمی با کاهش احتمال سرطان روده، ریه، سینه و دهان دارند. این ترکیبات رادیکال‌های آزادی که مسئول بروز سرطان هستند را خنثی می‌کنند.

بهبود ایمنی بدن

ملون و ترکیبات آن قدرت ایمنی در بدن انسان را بالا می‌برند و شما را سالم و متناسب نگه می‌دارند. این میوه ویتامین C و ویتامین A زیادی دارد که آنتی‌اکسیدان هستند و به حفاظت از بدن در مقابل تمام بیماری‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کنند.

خاصیت ادرارآور

خاصیت ادرارآور ملون به درمان مشکلات کلیه و بیماری‌های حاد کمک کرده و اگزما را درمان می‌کند. اگر این میوه را همراه با لیمو مصرف کنید به طرز شگفت‌آوری در درمان نقرس مؤثر است.

جلوگیری از ناتوانی جنسی

بر اساس تحقیقات متعددی که در انگلستان صورت پذیرفته‌است، ملون حاوی اسید آمینه‌ای به نام سیترولین است که می‌تواند آرژینین تولید کند. آرژینین برای بالا بردن جریان خون در ارگان جنسی مفید است. آرژینین به عنوان یک محرک کار می‌کند که می‌تواند جریان خون را در عروق روان کند، و به این ترتیب اختلال نعوظ شناخته شده به عنوان ناتوانی جنسی از شما دور می‌ماند.

تسکین درد معده

معده درد معمولا ناشی از خوراکی‌هایی است که مصرف می‌کنیم. ملون می‌تواند داروی درد معده‌ی شما باشد به دلیل مقدار آب فراوانی که دارد. این میوه برای از بین بردن درد معده و مشکل معده مفید است. بنابراین، اگر شما این مشکلات را دارید، پیشنهاد می‌شود که ملون مصرف کند.

کاهش حالت تهوع

ملون می‌تواند به زنان باردار کمک کند که سه ماهه‌ی اول را بهتر و راحت‌تر سپری کنند. بدن زن باردار به آرامی و به دلیل روند توسعه‌ی هورمو‌ن‌های طبیعی برای حفظ جنین تغییر می‌کند. بنابراین، زنان باردار هر روز و معمولا صبح‌ها حالت تهوع دارند. به زنان باردار توصیه می‌شود که برش‌های کوچکی از این میوه بخورند تا حالت تهوع صبحگاهی را کاهش دهند. ملون می‌تواند سبب شود که بدن نیروی تازه‌ای بگیرد، بنابراین برای معده خوب است. این میوه می‌تواند به زنان باردار کمک کند که حالت تهوع نداشته باشند و استفراغ نکنند.

 جلوگیری از یبوست

یبوست یکی از اختلالات شایع در دروان حاملگی است و معمولا در سه ماهه‌ی اول اتفاق می‌افتد. زنان باردار دچار یبوست می‌شوند، به این دلیل که فرآیند هضم در بدنشان آرام‌تر از همیشه می‌شود. فیبر طبیعی داخل ملون می‌تواند به زنان باردار کمک کند که دچار مشکل یبوست نشوند. فیبر طبیعی موجود در ملون همچنین به فرآیند جذب کمک می‌کند و به این ترتیب سبب می‌شود که مواد مغذی کاملا جذب بدن زنان باردار شود.

سلامت استخوان و دندان

در هر ۱۰۰ گرم ملون ۱۵ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد. کلسیم برای حمایت از روند استخوان‌سازی و سلامت دندان‌ها مهم است. مصرف ملون به طور روزانه به شما کمک خواهد کرد تا استخوان‌های محکم و دندان‌های سفیدتری داشته باشید.

پیشنهادی: درباره خواص، مضرات و طبع میوه طالبی

ملون چیست؟ مختصر درباره آن _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *