خانه » ضرب المثل ایرانی » مفهوم ضرب المثل ” از محبت خار ها گل می شود ” + داستان

مفهوم ضرب المثل ” از محبت خار ها گل می شود ” + داستان

مفهوم ضرب المثل از محبت خار ها گل می شود 🌵 + داستان

از محبت خار ها گل می شود

در این پست با معانی ضرب المثل ایرانیاز محبت خارها گل می شود ” از کتاب فارسی هفتم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی ضرب المثل از محبت خار ها گل می شود 

۱- یعنی با مهر و محبت می توان خارهای وجود انسان ها را نرم و تبدیل به گل کرد.

۲- با محبت می توان سخت ترین کارها را به انجام رسانید.

۳- انسان با محبت کردن می تواند بداخلاق ترین آدم ها را هم شیفته خود کند.

۴- خار کنایه از تمام مشکلات اخلاقی و غیره در زندگی انسان است. انسان وقتی زبانش نرم و دلش خالی از کینه توزی باشد، می تواند از خار گُل بسازد. یعنی سختی ها را آسان کند و به دل های مردم نفوذ کند. چرا که آن کس که صادقانه در دل ها نفوذ کند، پایدار ترین مهمان است.

حدیث درباره این ضرب المثل: امام علی علیه السلام می فرمایند: قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِيَّةٌ، فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَيْه؛ دل هاى مردم گريزان است؛ به كسى روى آورند كه خوشرويى كند.

مفهوم ضرب المثل " از محبت خار ها گل می شود "

داستان ضرب المثل ” از محبت خار ها گل می شود “

دختری ازدواج کرد و به خانه شوهر رفت ولی نتوانست با مادر شوهرش کنار بیاید و هر روز با هم جرو بحث می کردند. عاقبت یک روز دختر نزد داروسازی که دوست صمیمی پدرش بود رفت و از او تقاضا کرد تا سمی به او بدهد تا بتواند مادر شوهرش را بکشد!

داروساز گفت اگر سم خطرناکی به او بدهد و مادر شوهرش کشته شود، همه به او شک خواهند برد، پس معجونی به دختر داد و گفت که هر روز مقداری از آن را در غذای مادر شوهر بریزد تا سم معجون کم کم در او اثر کند و او را بکشد و توصیه کرد تا در این مدت با مادر شوهر مدارا کند تا کسی به او شک نکند.

دختر معجون را گرفت و خوشحال به خانه برگشت و هر روز مقداری از آن را در غذای مادر شوهر می ریخت و با مهربانی به او می داد. هفته ها گذشت و با مهر و محبت عروس، اخلاق مادر شوهر هم بهتر و بهتر شد تا آنجا که یک روز دختر نزد داروساز رفت و به او گفت: آقای دکتر عزیز، دیگر از مادر شوهرم متنفر نیستم. حالا او را مانند مادرم دوست دارم و دیگر دلم نمی خواهد که بمیرد، خواهش می کنم داروی دیگری به من بدهید تا سم را از بدنش خارج کند.

داروساز لبخندی زد و گفت: دخترم، نگران نباش. آن معجونی که به تو دادم سم نبود بلکه سم در ذهن خود تو بود که حالا با عشق به مادرشوهرت از بین رفته است.

پیشنهادی: ضرب المثل‌های ایرانی جذاب
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

یک دیدگاه

  1. خیلی باحال بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *