خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی و مفهوم ضرب المثل ” کینه شتری “

معنی و مفهوم ضرب المثل ” کینه شتری “

آشنایی با معنی، مفهوم و تاریخچه ضرب المثل کینه شتری 🐫

ضرب المثل کینه شتری

در این پست با معانی، مفهوم و تاریخچه ضرب المثل ایرانی و قدیمی ” کینه شتری ” آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی ضرب المثل کینه شتری

۱- کینه شتر به این دلیل معروف است که اگر بدی و خطایی از صاحبش ببیند بدون اینکه او را ببخشد، کینه اش را در دل نگه می دارد و به وقتش انتقام می گیرد.

۲- این مَثَل زمانی به کار میرود که فردی با تمام خوبی هایی که از یک نفر دیده، وقتی یک بدی از او می بیند هیچ وقت از دلش بیرون نمی برد و تبدیل به کینه و عقده می شود.

۳- یعنی شخصی آنقدر کینه ای است که از او انتظار نمی رود فرد خطاکننده را ببخشد.

۴- به افراد لجوج و انتقام گیرنده و به اصطلاح ” نمک نشناس “، این مثَل را به کار می برند.

۵- کینه شتری یعنی نه تنها فرد اشتباهات دیگران را نمی بخشد بلکه مانند شتر، سخت انتقام می گیرد!

تاریخچه ضرب المثل کینه شتری

این مَثَل پیشینه ای دارد که بر اساس آن این مثل را به کار می برند:

با تمام زحماتی که ساربان برای شتر می کشد و از او نگه داری می کند، اگر ساربان شتر را آزار بدهد و او را عصبانی کند، شتر کینه‌ی انتقام به دل می‌گیرد تا در زمانی مناسب از ساربان انتقام بگیرد. نکته‌ی جالب این است که شتر هر چقدر هم که خشمگین باشد این را می‌داند اگر در زمانی که ساربان‌ها دور هم جمع شده‌اند به آن‌ها حمله کند، افراد دیگر با چوب به او می‌زنند. پس فقط به چشم‌های ساربان با کینه و خشم نگاه می‌کند و با صدای بلند نعره می‌زند.

اما زمانی که شتر کینه‌توز سارابان را در بیابان تنها به چنگ آورد، تمام خشم و انتقامش را از آن‌ها می‌گیرد. اما ساربان در این چنین مواردی نقشه‌ای طراحی کرده‌اند و اینگونه است که هنگامی که شتر به دنبال ساربان می‌افتد، آن‌ها باید لباس‌های خود را در هنگام فرار از تن در بیاورند و بر زمین بیاندازند.

شتر هم فریب می‌خورد که این خود ساربان است و لباس را گاز گرفته و روی آن می‌نشیند. این کار باید طوری صورت بگیرد تا اینکه ساربان خود را به دهکده یا جای امنی برسانند و پنهان شوند. اگر قبل از اینکه تمام لباس‌هایش را در بیاورد و پشت سرش بیاندازد، شتر او را بگیرد، به طرز خیلی وحشتناکی جانش را از دست خواهد داد.

این است کینه شتری!!

بیشتر بخوانید: ضرب المثل‌های ایرانی
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *