خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” نیش عقرب نه از ره کین است، اقتضای طبیعتش این است “

معنی ضرب المثل ” نیش عقرب نه از ره کین است، اقتضای طبیعتش این است “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل نیش عقرب نه از ره کین است، اقتضای طبیعتش این است 🦂

معنی نیش عقرب نه از ره کین است

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی نیش عقرب نه از ره کین است، اقتضای طبیعتش این است

۱- یعنی وقتی عقرب کسی را نیش می زند، با او دشمنی ندارد بلکه این کار را ناخواسته و بر اساس غریزه اش انجام می دهد حتی کسی که به او لطفی هم کند از نیش و گزند او در امان نیست.

۲- این ضرب المثل کنایه از این است که برخی افراد طبق عادت هایی که دارند، رفتارهای ناپسندی را از خود بروز می دهند که برای دیگران ناخوشایند و ناراحت کننده است ولی این درحالیست که این افراد بدون قصد و غرض به انجام این کارها مرتکب شده اند نه از روی دشمنی.

۳- وقتی کسی در برابر زحمت هایی که دیگران برایش کشیده اند قدرنشناسی می کند و به جای تشکر، کاری می کند که دیگران از کمک به او پشیمان شوند، این ضرب المثل را برایش به کار می برند؛ یعنی انقدر به توهین کردن و گستاخی عادت کرده است که دست خودش نیست!

۴- امان از روزی که آدم ها به کارهایی عادت کنند که دیگران از دستشان در آسایش نباشند و این کار در وجود آنها نهادینه شود؛ مثل نیش عقرب که وقتی به کسی هم نیش بزند عین خیالش نیست!

۵- بعضی ها هم این ضرب المثل را برای افرادی به کار می برند که مدام با زبانشان به دیگران نیش می زنند و آنها را ناراحت می کنند ولی این کار را عامدانه انجام نمی دهند بلکه این کار زشت در ناخودآگاهشان نقش بسته و گاه و بیگاه خود را نشان می دهد و دیگران را آزرده می کند.

۶- گاهی آزار رساندن به دیگران چنان در وجود شخص نهادینه شده که گویی مثل نیش عقرب، جزو طبیعتش محسوب می شود!

پیشنهادی: ضرب المثل بیشتری بخوانید

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *