خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” جیک جیک مستونت بود فکر زمستونت بود ” + داستان

معنی ضرب المثل ” جیک جیک مستونت بود فکر زمستونت بود ” + داستان

آشنایی با معنی و مفهوم مثل جیک جیک مستونت بود 🐤

ضرب المثل جیک جیک مستونت بود

در این پست داستان و معانی ضرب المثل ایرانیجیک جیک مستونت بود ” قرار داده شده است، از خواندنشان لذت ببرید. با دانشچی همراه باشید.

معنی ضرب المثل جیک جیک مستونت بود

۱- این ضرب المثل برای کسانی به کار می رود که آینده نگری و دوراندیشی ندارند و وقتشان را بیهوده تلف می کنند.

۲- به افرادی می گویند که دنبال شادی های زود گذر هستند و برای آینده شان برنامه ریزی نمی کنند.

۳- به کسانی می گویند که به فکر عاقبت کارهایشان نیستند.

۴- یعنی در زمان رفاه و آسایش، هیچ توشه ای جمع نکردی که در زمان مشقت و سختی به کارت آید.

داستان ضرب المثل جیک جیک مستونت بود

در روزگاران قدیم و در جنگلی زیبا و قشنگ حیوانات با خوبی و خوشی در کنار هم زندگی می کردند. از جمله این حیوانات بلبل شاد و سرخوشی بود که از صبح تا شب از شاخه ای به شاخه ی دیگر می پرید و آواز می خواند و از دانه گیاهان تغذیه میکرد. او گاهی هم در رودخانه آب تنی می کرد.

اما در زیر یکی از این درخت ها مورچه های کارگری هم بودند که از این هوای خوب و نعمت های فراوان استفاده می کردند. آنها از صبح زود شروع می کردند و دانه های خوراکی را برای خود انبار می کردند.

یکی از مورچه های کارگر که هر روز خوشگذرانی و آوازخوانی بلبل را می دید، یک روز به بلبل گفت: تو همیشه اینطور شاد و خوشحالی؟ بلبل گفت:بله همیشه. مورچه پرسید: حتی در روزهای سرد و پر برف زمستان که همه جا با برف پوشیده شده و غذایی برای خوردن پیدا نمیشه بازهم خوشحالی؟

بلبل جواب داد: حالا که همه چیز خوبه و همه جور غذا در اطراف من فراوان هست. روزها یکی پس از دیگری سپری شد و تابستان آفتابی با نعمت های فراوانش به پایان رسید و پاییز فرا رسید، با رسیدن پاییز درخت ها کم کم تغییر رنگ دادند و پس از مدتی همه جا پوشیده از برگ های خشک قرمز و زرد بر روی زمین شد.

پاییز هم به پایان رسید و نوبت فصل سرد زمستان رسید، روز به روز هوا سردتر می شد و بلبل آوازه خوان ما گرسنه تر. در یکی از روزهای سرد زمستان که بلبل روی زمین افتاده بود و از شدت گرسنگی داشت از بین می رفت به حدی سردش شده بود که توان نداشت دهانش را باز کند چه برسد که آواز بخواند.

بلبل کشان کشان خودش را به در خانه مورچه های کارگر رساند و از حال رفت. یکی از مورچه ها از درون لانه او را دید و شناخت. اول فکر کرد که مُرده. ولی نزدیکتر که آمد متوجه شد نفس می کشد. از بلبل پرسید چی شده؟ چه کمکی می تونم بهت کنم.

بلبل فقط گفت: غذا …. من از شدت گرسنگی به این روز افتادم. مورچه کارگر مورچه های دیگر را که در آن لانه با هم زندگی می کردند صدا کرد تا به بلبل بینوا کمک کند. مورچه ها برایش مقداری غذا آوردند و به او رسیدگی کردند و توانستند از مرگ او جلوگیری کنند.

یکی از مورچه ها گفت: دیدی آن موقع که جیک جیک مستونت بود فکر زمستونت نبود؟ ممکن بود از گرسنگی و سرما از بین بروی. آن سال بلبل با کمک مورچه ها توانست از سرما و مرگ نجات پیدا کند و تصمیم گرفت از سال بعد در روزهای خوشی و فراوانی به یاد روزهای ناخوشی و تنهایی باشد.

منبع: مجموعه هزار سال داستان

کلیک کنید: ضرب المثل‌های شیرین فارسی
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *