خانه » ادبیات » معنی شعر تو اول بگو با کیان زیستی

معنی شعر تو اول بگو با کیان زیستی

همه چیز درباره معنی و مفهوم شعر تو اول بگو با کیان زیستی

تو اول بگو با کیان زیستی

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این بیت از شعر زیبای سعدی آشنا می شوید با دانشچی همراه باشید.

تو اول بگو با کیان زیستی، پس آنگه بگویم که تو کیستی

این بیت از شعر زیبای سعدی به صورت ضرب المثل درآمده و در محاوره، بسیار از آن استفاده میشود که در ادامه معانی این جمله زیبا را بیان می کنیم.

۱- یعنی اگر می خواهی شخصیت افراد را بشناسی، باید توجه کنی که او با چه کسانی نشست و برخاست دارد؛ اگر با خلافکاران دوست بود، ممکن است به کارهای آن ها گرفتار شده باشد و راه و روش اشتباهی را در زندگی انتخاب کند؛ اما اگر با انسان های پاک و درستکار دوست شده بود، ممکن است رفتار بزرگوارانه آنها در او اثر گذاشته باشد.

بنابراین یکی از راه های سریع و راحت تحقیق درباره افراد (قبل از دوست شدن با آنها) نگاه کردن به دوست های صمیمی اوست نه هرکسی که در حد سلام و علیک با او رفتار و آمد می کند. انسان اگر با کسی صمیمی شود، ناخواسته افکار و رفتارش را مثل دوستش می کند.

۲- پیامبر عزیزمان حدیث زیبایی درباره همنشین فرمودند:

مَثَل همنشين خوب، مَثَل عطر فروش است كه اگر از عطرش به تو ندهد از بوى خوشش به تو مى رسد و حكايت همنشين بد، حكايت آهنگر است كه اگر لباس تو را نسوزاند بوى بدش تو را مى گيرد.

۳- اگر می خواهی ببینی مسیری را که در زندگی انتخاب کردی درست است یا نه، ببین چه کسانی در آن قدم گذاشته اند.

شعر تو اول بگو با کیان زیستی

۱- تو اول بگو با کیان زیستی
پس آنگه بگویم که تو کیستی

۲- با بدان کم نشین که صحبت بد
گرچه پاکی تو را پلید کند

۳- آفتابی بدان بزرگی را
لکه ابر ناپدید کند

۴- پسر نوح با بدان بنشست
خاندان نبوتش گم شد

۵- سگ اصحاب کهف روزی چند
پی مردم گرفت و آدم شد

سعدی

۱- برای اینکه شخصیت تو را بشناسم و درباره ات حکم دهم، باید ببینم با چه افرادی (خوب یا بد) سر و کار داری تا معلوم شود اهل خیری یا اهل شر.

۲ و ۳ – با کسانی که اهل شر و کارهای ناپسند هستند، کم رفت و آمد کن ( حتی اصلا نزدیکشان نشو) زیرا بودن در کنار آنها حتی به مقدار کمش هم تاثیر خود را می گذارد؛ این افراد مثل تکه های کوچک  ابر هستند که خورشید به آن عظمت را می پوشانند و اجازه نمی دهند نور زیادی به اطراف ساطع کند. (وجود پاک تو مانند آن خورشید است که افراد ناپاک سعی دارند جلوی نور وجودت را بگیرند. پس از همنشینی با آنان بر حذر باش.)

۴- همانطور که پسر حضرت نوح، با اینکه پدرش پیامبر بود، با افراد فاسق و گنه کار دوست شد و لکه ننگی بر خاندان نبوتشان شد و در آخر هلاک گشت.

۵- برعکس پسر نوح (که در ابتدا پاک بود ولی همنشینی با بَدان او را از راه راست منحرف کرد،) سگ اصحاب کهف با اینکه آدم نبود ولی انقدر در کنار آدم های خوب (مثل اصحاب کهف) زندگی کرد که گویی مثل آنها رفتاری درست و انسانی داشت!

پیشنهادی: معنی ضرب المثل کمال همنشین در من اثر کرد

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *