خانه » ادبیات » معنای واژه های عقل، دانش و تجربه

معنای واژه های عقل، دانش و تجربه

همه چیز درباره معنای واژه های عقل، دانش و تجربه – تفکر و سبک زندگی

معنای واژه های عقل، دانش و تجربه

در ادامه با معانی این واژه های کاربردی از کتاب تفکر و سبک زندگی هفتم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی عقل

عَقْل یا خِرَد یک توانایی است که با آن می‌توان به طور خودآگاهانه معنی‌ها را درک کرد، منطق به کار برد، واقعیت‌ها را سازماندهی کرد یا صحت آنها را بررسی نمود و بر اساس اطلاعات موجود یا اطلاعات جدید، باورها، شیوه‌ها یا نهادهای اجتماعی را تغییر داد یا توجیه کرد.

عقل معمولاً یکی از خصوصیات قطعی طبیعت انسان به شمار می‌آید و ارتباط نزدیکی با فعالیت‌های مخصوص به انسان‌ها دارد؛ چیزهایی مانند فلسفه، علم، زبان، ریاضیات و هنر. گاهی اوقات برای اشاره به عقل از عبارت‌های عقلانیت یا خردورزی استفاده می‌شود و در مواردی نیز در مقابل شهود از عنوان عقل گفتمانی استفاده می‌شود.

عقل یک نیروی درونی انسان است که کنترل کننده و مهار کننده امیال او می‌باشد. عقل، فکر، و حس سه منبع شناخت در فلسفه هستند. افلاطون، دکارت و اسپینوزا از فیلسوفان عقل گرا هستند. در واقع عقل نیروی تشخیص خوب و بد است که در بدن انسان نهاده شده است.

معنی دانش

دانش یا معرفت، ساختاری است برای تولید و ساماندهی یافته‌ها دربارهٔ جهان طبیعت، در قالب توضیحات و پیش‌بینی‌های آزمایش‌شدنی. از لحاظ لغوی دانش اسم مصدر است و بن مضارع آن «دان» است (اسم مصدر حاصل مصدر است و بنابراین در فارسی دانش چیزی است که حاصل دانستن است) اما در اصطلاح ابتدا باید بین دانش و علم تفاوت قائل شد.

از نظر رابطه منطقی می‌توان گفت که دانش مجموعهٔ جامع‌تر و کلّی‌تری نسبت به علم بوده و علم می‌تواند به نحوی زیر مجموعهٔ دانش به عنوان تمامی آگاهی‌های انسانی تلقی شود. در حوزهٔ زبان فارسی، دانش یا علم دربرگیرندهٔ تمامی گونه‌ها و حوزه‌های شناخت و آگاهی در عام‌ترین معنای خویش است.

معنی تجربه

تجربه در مفهوم عمومی به همه مهارت ها و دانسته ها، از برخی پدیده ها و موضوعات که ناشی از برخورد با آن موضوع و درگیری با آن پدیده در خلال دورانی معین است،اطلاق می شود. شاید تجربه به نوعی، نگاهی به گذشته یا آینده باشد، افکار یا رفتاری که انجام داده یا می خواهید انجام دهید.

می گویند تجربه همانند میوه های درختی است که هر چه آن درخت پیرتر، بزرگتر و پربارتر می شود، ثمره اش نیز شیرین تر می شود. بنابراین یک درخت بزرگ و کهن در کانون اعتماد بیشتری قرار می گیرد چرا که استحکام بیشتری دارد و تجربه، خود میوه و ثمره است و هر که از آن مصرف کند از فواید آن نیز برخوردار می شود.

کارایی تجربه را می توان در موفقیت های فردی و اجتماعی هر شخص یا حتی گروه های مختلف اجتماعی تصور کرد. دستیابی به موفقیت های بی کران و دوری از هلاکت و نابودی از جمله فواید استفاده از تجربه های دیگران است.

برماست که با بهره جویی از احادیث و جمله های قصار ائمه اطهار(ع) و بزرگان مان که خود نوعی از تجربه های مفید زندگی آنهاست، زندگی خود و اطرافیان مان را به لطف و عنایت خداوند در مسیر کمال و آرامش پیش ببریم.

پیشنهادی: راز موفقیت در زندگی امروز چیست؟

تعریف عقل، دانش و تجربه_ تفکر و سبک زندگی _دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *