خانه » پزشکی و سلامت » روغن زیتون چه مزیتی نسبت به روغن های جامد دارد؟

روغن زیتون چه مزیتی نسبت به روغن های جامد دارد؟

مزایای روغن زیتون نسبت به روغن های جامد

مزیت روغن زیتون نسبت به روغن های جامد

روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون عصاره میوه زیتون می باشد که با فشردن میوه آن به صورت چربی اشباع نشده گرفته می شود. چربی سیرنشده این روغن، دارایی مزایایی نسبت به روغن های جامد کرده است که در ادامه به آن می پردازیم. با دانشچی همراه باشید.

ابتدا لازم است با تعریف چربی اشباع (مثل روغن های جامد) و چربی غیر اشباع (مثل زیتون ) آشنا شوید:

چربی اشباع چیست؟

چربی اشباع به چربی‌ گفته می‌شود که شامل تری‌گلیسریدهایی است که تنها حاوی اسیدهای چرب اشباع هستند. اسیدهای چرب اشباع دارای پیوندهای مضاعف کربن بین اتم‌های کربن منفرد زنجیره‌یِ اسید چرب نیستندو دارای پیوندهای کربنی تک گانه اند و از هیدروژن سیر شده اند(با یک پیوند) به عبارت دیگر، زنجیرهٔ اتم‌های کربن به‌طور کامل توسط اتم‌های هیدروژنی اشباع شده‌است. “چربی اشباع” در دمای معمولی جامد است.

چربی غیر اشباع چیست؟

چربی غیراشباع (به انگلیسی: Unsaturated fat) به چربی یا اسید چربی گفته می‌شود که در زنجیرهٔ اسید چرب آن دست کم یک پیوند مضاعف وجود داشته باشد. چربی‌های غیراشباع را به دو گروه تقسیم‌بندی کرده‌اند. این دو گروه عبارت‌اند از: چربی تک اشباع‌نشده و چند اشباع‌نشده.

تک اشباع‌نشده، دارای یک پیوند مضاعف است و چند اشباع‌نشده، شامل بیش از یک پیوند مضاعف است. این تفاوت در ساختار شیمیایی آنها باعث ایجاد تفاوت‌هایی در فواید و مضرات آنها بر روی سلامتی بدن انسان می‌شود.

برخی از تک اشباع‌نشده‌ها باعث کاهش کلسترول بد شده و برخی از چند اشباع‌نشده‌ها همچون اسید چرب امگا ۳ و اسید چرب امگا ۶ باعث کاهش فشارخون و مهار بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند.

مزیت روغن زیتون به روغن های جامد

ضررهای روغن جامد

روغن های جامد طی فرایندی از هیدروژنه کردن روغن های مایع بدست می آیند. در اینصورت به آنها می گویند اشباع شده یعنی تمام ترکیبات آن با هیدروژن اشباع (سیر) شده است. به همین دلیل روغن های جامد باعث بیماری های قلبی و عروقی می گردند چرا که سبب انسداد رگ ها می شوند.

در حین هیدروژنه شدن نیز ترکیبات غیرعادی دیگری به نام اسیدهای چرب ترانس در روغن جامد بوجود می آیند که سرطان زا می باشد. هر چه میزان اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب ترانس در یک نوع روغن کمتر باشد، آن روغن از نظر تغذیه ای سالم تر است. اسیدهای چرب ترانس موجب افزایش کلسترول بد خون می شوند.

مزیت روغن زیتون

و اما مزایای روغن زیتون نسبت به روغن های جامد:

⇐ روغن زیتون یک روغن مایع و کاملا طبیعی است و ترکیبی اشباع نشده دارد. روغن زیتون از گرفتگی رگ ها و سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می کند.

⇐ آنتی اکسیدان موجود در روغن زیتون سبب محافظت سلول های قرمز در برابر صدمات می شود.

⇐ ناشتا خوردن روغن میوه زیتون از بروز زخم های گوارشی جلوگیری می کند.

⇐ روغن میوه زیتون به دلیل داشتن انواع اسیدهای چرب اشباع نشده کلسترول خون را کاهش می دهد و از لخته شدن خون جلوگیری کند.

⇐ روغن زیتون کلسترول خون و به خصوص نوع بد آن یعنی LDL را کاهش می‌ دهد، بدون اینکه که نوع خوب آن یعنی HDL کاهش پیدا کند.

درباره مسائل پزشکی و سلامت بیشتر بخوانید
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *