خانه » مهارت نوشتاری » درباره سخن ” قیمت هر کس به قدر علم اوست “

درباره سخن ” قیمت هر کس به قدر علم اوست “

مفهوم جمله ” قیمت هر کس به قدر علم اوست “

درباره سخن " قیمت هر کس به قدر علم اوست "در این پست قصد داریم شما را با مفهوم و شرح جمله ” قیمت هر کس به قدر علم اوست ” آشنا کنیم. با دانشچی همراه باشید.

قدر و قیمت انسان ها به اندازه علم و دانش آنهاست، لذا انسان باید از مطالعه کتب مفید غفلت نکند، چرا که کتاب غذای روح انسان است. حسب و نسب، مقام و مال و پست‏ ها ى اجتماعى و رسمى هیچ‏ کدام دلیل بر ارزش انسان نیست. ارزش واقعى انسان را کارهاى مهمى تشکیل مى‏ دهد که از عهده آن بر مى ‏آید.

جراحى بسیار ماهر، معلمى شایسته، شاعرى توانا، نویسنده‏ اى قوى و فقیهى ماهر که مى ‏تواند مردم را به احکام الهى آشنا سازد ارزش آنها به قدر همان کارى است که به خوبى از عهده آن بر مى ‏آیند. نه تنها در نزد مردم چنین است، در نزد خداوند هم کسانى قیمت و ارزش دارند که اعمال شایسته‏ تر و مجاهدت‏ هاى بیشتر و اصلاحات بهترى انجام مى‏ دهند.

علم و دانش دو بالی هستند که انسان می تواند با آنها تا بیکران پرواز کند.ارزش هر انسان با چگونگی به کارگیری آنها معین می شود.علم و دانش، آگاهی و معرفت او را به جایی می رسانند که حتی فرشتگان هم بدان دست نمی یابند.هر چه دانایی انسان بیشتر شود، نقش رهبری او در زندگی پر رنگ تر می شود.

بسیار اتفاق افتاده که با دیدن شخصی و یا صحبت کردن کسی، به دانش وی پی برده اید. این مسئله بیانگر این نکته است که هر دانشی که انسان فرا می گیرد در رفتار او نمود پیدا می کند و از کردار بسیاری از افراد می توان به میزان علم آنها پی برد. در ارزش علم همین بس که خداوند متعال در سوره زمر ایه ۱۱ می فرماید:«قُل هَل یستَوی الذَّینَ یعلَمُونَ و الذین لا یعلَمُونَ …؛بگو یا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند برابر هستند؟…»

از همان ابتدا که بشر آفریده شد، شروع به یادگیری کرد.خداوند می فرماید:«و عَلَّمَ ادَمَ الاَسماءَ کُلَّها…؛ و آموخت (یاد داد) به آدم همه نام ها را …» فرشتگان دانستند که مقام انسان با دانشی که خداوند به او عطا کرده است از ملائکه بالاتر است؛ لذا انسان باید قدر خود را بداند و از دانشی که در اختیار دارد، استفاده درست ببرد.

دانش، انسان را به سوی کمال هدایت می کند.افرادی که در زندگی درست فکر می کنند، گفتار عاقلانه دارند و خوب قضاوت می کنند،در برخوردهای اجتماعی دیگران را به خود جذب می کنند. آنها شمعی هستند که می سوزند تا دنیای تاریک جهل و نادانی را با دانش خود روشن کنند و خفتگان را بیدار کنند؛ زیرا که می دانند سودجویان همواره سعی دارند، افرادی را در جهل و بی خبری نگاه دارند تا بدین وسیله راه نفوذ و تسلط زورگویانه خود را بر آنها باز کنند

پیشنهادی: با معنی واژه های عقل، دانش و تجربه آشنا شوید!

قیمت هر کس به قدر علم اوست_ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *