خانه » فرهنگی و هنری » تحقیق درباره فرهنگ و هویت

تحقیق درباره فرهنگ و هویت

فرهنگ و هویت چیست و انواع آن

درباره فرهنگ و هویت

در این پست در رابطه با فرهنگ و هویت ، اجزای آنها به صورت مختصر و مفید جمع بندی شده است، با دانشچی همراه باشید.

فرهنگ دربرگیرنده ی اعتقادات، ارزشها و اخلاق و رفتارهای متأثر از این سه، و همچنین آداب و رسوم و عرف یک جامعه معین تعریف می شود. در گونه ای دیگر از تعاریف، آداب و رسوم شالوده اصلی فرهنگ تلقی می شود و صرفاً ظواهر رفتارها، بدون در نظر گرفتن پایه های اعتقادی آن، به عنوان فرهنگ یک جامعه معرفی می گردد.

اجزای فرهنگ

  1. هنجارها: در اصطلاح ادبی، به گونیا، گفته می‌شود. عمده‌ترین انواع هنجارها، عبارتند از: سنت‌های عامه، آداب، شعائر و اخلاقیات.
  2. نمادها: اشاره، مضمون یا رفتاری که در روابط اجتماعی، به کار رود تا به وسیله آن، چیز دیگر را القاء یا تداعی کند.
  3. نقش‌ها: از مسیر نقش‌ها، چگونگی ارتباطات فردی و اجتماعی، شکل و سامان می‌یابد.
  4. بینش‌ها: فرهنگ یک ملت، بیش از هر چیز، تحت تأثیر بینش‌ها، عقاید و ایدئولوژی‌های حاکم بر آن است.
  5. ارزش‌ها: ارزش‌ها می‌گویند که چه چیز، مطلوب است و کدام روش، از نظر اجتماعی، نامطلوب و نکوهیده است.
  6. علوم و فنون: نقش علم و تکنولوژی، در تمام زمینه‌های زندگی انسان، تعیین کننده است.
  7. ساختارها: ساختار اجتماعی، نمایشگر فعالیت و ارتباط متقابل نقش‌ها ست و حقوق و تکالیف سازمان یافته میان افراد و گروه‌ها را مشخص می‌کند.

معنی کلمه فرهنگ

واژهٔ فرهنگ از دو جزء ‘فر’ و ‘هنگ’ تشکیل شده است. ‘فر’ به معنى نیروى معنوی، شکوه، عظمت، جلال، و درخشندگى است. علاوه بر این ‘فر’ پیشوند است که در این صورت به‌جاى معنى جلو، بالا و پیش مى‌نشیند. در اینجا ‘فر’ در معنى پیشوند به کار برده مى‌شود.

تعریف فرهنگ به صورت کلی

فرهنگ تركیبی است از كلیه دانش و علم و فن و باورهای مذهبی، سنن و آداب، سیاست و پویش اقتصادی و ارزشهای متفاوت، به زبان ساده مجموعه داده ها و رفتار عمومی یك جامعه كه وقتی تقسیم شود، یا جزء جزء مورد بررسی قرار گیرد، گویای منش خاصی برای گروه بخصوصی است كه در این حالت گفته می شود، مثلاً فرهنگ اقتصادی، یا فرهنگ ادبی، یا فرهنگ سیاسی،‌ فرهنگ علمی، این جامعه در مقام مقایسه با جامعه دیگر برتر است یا پَست تر … [فرهیخته، شمس الدین]

هویت چیست؟

هویّت یا کیستی به مجموعه نگرش‌ها، ویژگی‌ها و روحیات که یک فرد و آنچه وی را از دیگران متمایز می‌کند، گفته می‌شود.

انواع هویت

  • هویت فردی (شخصی)
  • هویت‌ خانوادگی
  • هویت ملی
  • هویت دینی
  • هویت اجتماعی
  • هویت فرهنگی
  • هویت تمدنی

هویت فردی

فرد به این چند سؤال پاسخ دهد كه:
– این من یا خویشتن كیست؟
– چه نسبتی میان من و جهان برون وجود دارد؟
– میان تن و روان من چه رابطه‌ای است؟

هویت‌ خانوادگی

هرچند ارائه تعریفی دقیق از هویت‌ خانوادگی نسبتا دشوار است ولی در یك عبارت كوتاه می‌توان گفت كه منظور از این نوع هویت، «تعیین نسبت میان جوان و خانواده اوست و این‌كه چه پیوندهایی میان آنان وجود دارد؟»

هویت ملی

یعنی این‌كه فرد بداند در كشور خود چه جایگاه و مسؤولیت مدنی دارد و چه خدمت‌شایسته‌ای می‌تواند برای كشور و ملت‌خود انجام دهد .
وحدت بین تمامی افراد یك ملت، بهترین زمینه‌ساز بروز «هویت ملی‌» است . زیرا ارزش‌ها، افتخارات و ویژگی‌های برجسته یك ملت زمانی تبلور می‌یابد كه وحدت كامل بین اقشار و آحاد آن جامعه تحقق یابد .

هویت دینی

هویت دینی یعنی این‌كه شخص بداند چه دینی را انتخاب كرده و آن دین چه چیزی را از او می‌خواهد كه انجام دهد و چه چیزی را باید ترك كند .
بدیهی است كه از پیامدهای تكوین هویت دینی، احساس تعهد و مسؤولیت در قبال ارزش‌ها و باورهای آن مكتب می‌باشد . برخی از صاحب‌نظران، تعهد را به عنوان سنگ بنای «هویت دینی‌» تلقی می‌كنند .

هویت اجتماعی

هویت اجتماعی یعنی این‌كه فرد نقش‌ها و وظایف اجتماعی خود را بشناسد و متقابلا انتظارات جامعه از خود را بداند .
تحقق هویت اجتماعی در گرو تحقق تربیت جامع فرد است; یعنی شخص در همه ابعاد وجودی خود (فیزیكی، عاطفی، اجتماعی، ذهنی و اخلاقی)، دارای صفات و رفتارهای ارزشمندی باشد تا بتواند نقش خود را به طور مؤثر در جامعه ایفا كند .

هویت فرهنگی

هویت فرهنگی مهم‌ترین نوع هویت است . هم از لحاظ ساخت و محتوا و هم از لحاظ شرایط زمانی باید مورد توجه عمیق و جامع قرار گیرد; زیرا هویت فرهنگی به صورت جدی در تحقق سایر هویت‌ها نقش دارد . در واقع فرد به درستی باید فرهنگ خود را شناخته، درك كرده و وجوه امتیاز آن را نسبت‌به سایر فرهنگ‌ها بداند . همچنین قدردان آن باشد و در پرورش و اشاعه فرهنگ خود تلاش نماید .

هویت تمدنی

معرفت و آگاهی عمیق آدمی به تمدنی است كه منسوب به آن می‌باشد . درك چنین هویتی به فرد این امكان را می‌دهد كه احساس نماید در سرزمینی زندگی می‌كند كه ریشه‌های فرهنگی آن تا اعماق تاریخ كشیده شده است و این احساس، تعلق و ارتباط به آن تمدن و در نتیجه شكل‌گیری «هویت تمدنی‌» می‌شود . احساس تعلق به یك تمدن به معنای وابستگی به تمامی مظاهر آن تمدن و از جمله مشاهیر، افتخارات، میراث‌ها و ارزش‌های آن می‌باشد .

پیشنهادی: تحقیق مختصر درباره فرهنگ

فرهنگ و هویت _ منابع: ویکی پدیا – راسخون – تبیان – ویستا

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *