خانه » روانشناسی » شیوه های خوب و جالب برای پر کردن اوقات فراغت

شیوه های خوب و جالب برای پر کردن اوقات فراغت

روش های پر کردن اوقات فراغت

روش های پر کردن اوقات فراغت

اوقات فراغت چیست؟

فَراغت به زمان‌هایی اطلاق می‌شود که افراد کار ضروری برای انجام ندارند و معمولاً در این مواقع تمایل به انجام فعالیت‌های فرح‌بخش و نشاط‌ آور بیشتر می‌شود. اوقات فراغت زمان‌هایی است که فرد آن را طبق تمایل شخصی خود و برای خود تنظیم می‌کند و برنامه آن در مورد هرکس متفاوت است و به سلیقه، نیازهای روحی، سن و توان مالی فرد بستگی دارد.

شیوه های خوب و جالب برای پر کردن اوقات فراغت

۱- سرگرمی های ساده

یکی از مهم ترین سرگرمی های ساده برای گذراندن اوقات فراغت، انجام کارهای خانه با همکاری اعضای خانواده است. مثلا با همکاری تمام افراد خانواده و استفاده از مشارکت کودکان می توانیم کیک درست کنیم و غذا بپزیم.

البته بهتر است هنگام تهیه غذا و مواد اولیه در آشپزخانه زیاد به بچه ‎ها سخت نگیرید. در عین حال می توانید بچه ها را تشویق کنید تا اتاق شان را مرتب کنند. معمولا بچه ها علاقه ای ندارند که اتاق شان را تمیز کنند اما شما می توانید این کار را برای شان جذاب کنید.

مثلا زمان بگیرید که چه قدر طول می کشد تا اتاق شان را مرتب کنند و بعد اگر اتاق شان مرتب شد، برای آنها جایزه ای در نظر بگیرید و تشویق شان کنید. با این سرگرمی های به ظاهر ساده هم از دور هم بودن لذت می برید و هم به کودک تان روحیه مشارکت را می آموزید.

بازی با حباب، درست کردن پازل، بازی اسم و فامیل، منچ و مارپله، انجام پانتومیم، خمیر بازی، دوز، شطرنج، ۲۰سوالی، دبرنا و … جزو بازی های دوست داشتنی برای بچه ها و حتی بزرگترها محسوب می شود؛ هم مفرح و سرگرم کننده است و هم روزهای تعطیل را به روزهایی خاطره انگیز تبدیل می کند.

۲- – مسافرت رفتن

خداوند در قرآن كريم، انسان‌ها را دعوت مي‌كند كه در زمين به سير و سفر بپردازند تا هم از سرنوشت و سرگذشت پيشينيان عبرت بگيرند و هم از زيبايي‌هاي آفرينش بهره ببرند. سفر و ديدن مناظر زيبا، در نشاط روحي و سلامت جسماني و از بين رفتن كسالت به‌شدت مؤثر است. اصولاً سفر چیز خوبی است. اما سفرهای درون‌شهری از آن چیزهای خیلی خوب است؛ سفری که نه چندان وقتتان را می‌گیرد و نه چندان هزینه‌بر است. پناه بردن به طبیعت به قول روان‌کاوان مثل پناه بردن به دامان مادر است و آرامش‌بخش می باشد.

۳- ورزش و تفریحات سالم

یكی از روش هایی كه می‌تواند اوقات فراغت افراد جامعه را زیر پوشش قرار داده و بسیاری از ضعف ها و كمبودهای جسمانی و روانی را رفع و درمان كند، ورزش و تفریحات سالم است .کودکان برای رشد خود به تحرک و بازی نیاز دارند. تحرک رمز سلامت کودکان است. بازی‌های پرتحرک سبب تخلیه هیجانی و در نتیجه آرامش کودکان می‌شود.

تربیت بدنی و ورزش گذشته از جبران ضعف ها و حفظ تندرستی افراد، آنان را برای زندگی، تلاش و اهداف مشترك آماده می‌سازد. این امر در ایجاد هماهنگی حركت مشاركت نموده و به پیشگیری و تنظیم اضطراب و افسردگی كمك می‌كند.‏

۴- کتاب خواندن

همه نویسنده‌های ایرانی وقتی از خاطراتشان حرف می‌زنند، حتماً به خواندن کتاب در اوقات فراغتشان اشاره می‌کنند. اگر خیلی حوصله دست گرفتن کتاب یا رفتن به کتابفروشی و کتابخانه را ندارید، می‌توانید کتاب‌های الکترونیکی رایگان را دانلود کنید و بریزید روی هارد کامپیوترتان. اما اگر کامپیوتر ندارید، همین الان عضو یک کتابخانه عمومی شوید. اگر می‌خواهید حسابی از کتاب خواندن لذت ببرید، یک مجموعه طولانی مثل آشنایی با اساطیر کشورهای مختلف یا آشنایی با فیلسوفان مختلف را انتخاب کنید. اگر هم عشق داستانید، با یک رمان چند جلدی دست و پنجه نرم کنید. خواندن مجموعه آثار چخوف یا رمان‌های داستایوفسکی حسابی اوقات فراغتتان را پر می کند.

۵- عکس یادگاری گرفتن

همیشه نباید منتظر باشیم تا دیگران یک جشن یا مهمانی برگزار کنند بلکه خودمان می توانیم هر چند وقت یکبار یک مهمانی کوچک و دوستانه ترتیب دهیم و غذاهای مورد علاقه بچه ها را درست کنیم و از آنها بخواهیم تا دوستانشان را به این مهمانی دعوت کنند و از کنار هم بودن لذت ببرند، عکس یادگاری بگیرند و این خاطرات زیبا را ثبت کنند.

۶- فیلم دیدن دسته جمعی

حتماً لازم نیست بروید سراغ فیلم‌های تارکوفسکی و کیشلوفسکی و هیچکاک. و بروید از میدان‌های اصلی شهر، یک عالمه سینمایی و انیمیشن خنده دار بگیرید. می‌توانید شکمتان را بگیرید و حسابی به لحظه های بامزه آن بخندید. خوبی این فیلم ها این است که همه اعضای خانواده را می‌توانید دور هم جمع کنید و با هم بخندید و در حین دیدن آن تمام غم و غصه هایتان فراموش شود!

۷- بازی گروهی

بچه ها در هر سنی عاشق نقاشی کشیدن و درست کردن کاردستی هستند. به همین دلیل از این علاقه می توانید برای پر کردن اوقات فراغت شان به ویژه در روزهای بلند تابستانی استفاده کنید. به این ترتیب که همیشه وسایل نقاشی در اختیار آنها قرار دهید و از آنها بخواهید یک موضوع خاص را نقاشی کنند.

حتی می توانید برای جذابیت بیشتر، یک مقوای بزرگ انتخاب کنید و یک نقاشی گروهی بکشید و از این سرگرمی شاد لذت ببرید. راه دیگری هم برای علاقه مند کردن کودکان به نقاشی و کتاب خوانی وجود دارد.

مثلا می توانید چند کتاب رنگ کردنی برای بچه ها بخرید تا با رنگ کردن آنها سرگرم شوند. البته ساخت کاردستی هم به اندازه نقاشی کشیدن برای بچه ها سرگرم کننده است و در کنار آن می توانند چیزهای زیادی یاد بگیرند.

مثلا می توانید بادبادک درست کنید، به کمک پارچه و چسب و کاموا و مقواهای رنگی شخصیت های کارتونی و عروسک بسازید و به کمک هم یک نمایش عروسکی راه بیندازید. البته اگر نمایش عروسکی را کمی شاد و خنده دار اجرا کنید، نکات آموزشی داستان بیشتر در ذهن بچه ها می ماند.

۸ – کمک کردن به دیگران

زمانی از اوقات فراغت خود را به شرکت در امور خیرخواهانه اختصاص دهید. این کار علاوه بر اینکه احساس مفید بودن به شما می‌دهد، دربردارنده‌ی لذتی است که با هیچ لذت دیگری قابل مقایسه نیست و گاهی بیشتر از کارهایی که برای راضی کردن خود می کنیم، ما را خوشحال‌ می‌کند.

کمک به دیگران می‌تواند به شکل کار داوطلبانه در یک مؤسسه‌ی خیریه باشد یا کمک به یک دوست برای موفقیت در انجام کارش باشد. این کار را در مکان‌ها و زمان‌های مختلف انجام دهید تا در تجربه‌ها، افرادی که ملاقات می‌کنید و مهارت‌هایی که کسب می‌کنید تنوع ایجاد شود.

۹- تعاملات و روابط اجتماعی

خود را از دیگران پنهان نکنید. دیدن دوستان از بهترین و هیجان‌انگیزترین کارهایی است که می‌توانید در اوقات فراغت انجام دهید. در دسترس باشید و با دوستان‌ و اقوام‌ بیشتر وقت بگذرانید. روابط اجتماعی به اندازه‌ی تنهایی و خلوت با خود، برای شما لازم است. با شرکت در اجتماعات مختلف این فرصت را پیدا می‌کنید که لحظه‌های خوبی داشته باشید، افکارتان را با دیگران در میان بگذارید؛ از تعامل با آنها انرژی بگیرید و از هجوم افکار منفی و مزاحم در امان بمانید. حتی اگر زیاد مشتاق نیستید که روابط اجتماعی داشته باشید، زمان کوتاهی را در طول هفته به این کار اختصاص دهید.

برای خواندن مطالب سرگرمی کلیک کنید
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

یک دیدگاه

  1. خیلی خیلی به دردم خورد.. تشکر از نویسنده بابت مقاله خوبشون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *