خانه » علمی » شگفتی حباب ها گرد و کروی و چگونگی تشکیل آنها

شگفتی حباب ها گرد و کروی و چگونگی تشکیل آنها

تحقیق مختصر در مورد حباب ها 🧼

درباره حباب ها و چگونگی تشکیل آنها

در ادامه با تعریف حباب و چگونگی تشکیل آنها آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

تعریف حباب

حباب یک پدیده طبیعی است که همیشه در اطراف ما بوده است و شاید مدت چندانی هم نباشد که از آن به صورت سرگرمی استفاده می شود.فلمیش نقاش قرن هفدهم در نقاشی های خود کودکانی را به تصویر کشیده بود که با لوله های سفالی حباب درست می کردند.

در قرون ۱۸ و ۱۹ مادران باقیمانده صابون شستشوی خود را به فرزندان خود می دادند تا آن ها به بازی حباب بپردازند. در آغاز قرن بیستم دست فروشان لندن ابزاری را به فروش گذاشتند که حباب درست می کردند.

حباب صابون چیست؟

حباب صابون پرده بسیار نازکی از ترکیب آب و صابون و لایه ای نازک به شکل کروی و سطح آن رنگین‌کمانی است. حباب‌های توخالیِ صابون طول عمر چند ثانیه‌ای دارند و ممکن است در اثر برخورد با اشیاء یا به صورت خودرفتار بترکند.

حباب ها گرد و کروی و چگونگی تشکیل آن

این حباب‌ها بسیار شفاف هستند و می‌توان آنها را به صورت رنگی نیز ساخت. حباب‌های صابون با دمیده شدن هوا در حلقه یا لوله‌ای که سر آن آغشته به ترکیب آب و صابون است به وجود می‌آیند. حباب‌های صابون نرم و چسبنده هستند و برای سرگرم کردن بچه‌ها و اجرای کارهای هنری از آنها استفاده می‌شود.

چگونگی تشکیل حباب و دلیل گرد و کروی بون آنها

آب به هر شکلی که باشد خاصیتی به نام «کشش سطحی» دارد. این خاصیت باعث می‌شود بالاترین یا بیرونی‌ترین لایه‌ی آب درست مثل یک ورقه‌ی آهن‌ربایی عمل کند. به همین دلیل است که وقتی دو قطره آب (یا دو مقدار متفاوت از آب روی زمین) به هم نزدیک می‌شوند، دوست دارند به هم بچسبند و یکی شوند.

همین‌طور وقتی یک بخشی از آب جدا می‌شود، همین نیرو نیز وجود دارد. مثلاً وقتی قطره‌ی آب از شیر می‌چکد، اول نیروی کشش سطحی تا جایی که توان دارد نمی‌گذارد بخشی از آب جدا شود، در این لحظه قطره‌ی آب به صورت کشیده است، ولی وقتی این نیرو نمی‌تواند جلوی نیروی جاذبه‌ی زمین مقاومت کند، قطره‌ی آب از بقیه جدا شده و می‌چکد. در آن قطره‌ی آب هم مقداری کشش سطحی وجود دارد. همین کشش سطحی باعث می‌شود تا قطره‌ی آب موقع سقوط به سوی زمین، شکل گرد یا تقریباً کروی داشته باشد.

ولی کم‌کم نیروی جاذبه‌ی زمین با کشیدن آب به سمت خود باعث می‌شود تا قسمت پایینی قطره‌ی آب کشیده شود. در فضا چون نیروی جاذبه بسیار کم است، آبی که معلق می‌شود هم به دلیل نیروی کشش سطحی به صورت گرد و کروی است. حالا وقتی مقداری صابون به آب اضافه کنیم، نیروی کشش سطحی آب را کمتر می‌کنیم. در این حال، هوا به‌راحتی می‌تواند به داخل آب نفوذ کند.

به همین دلیل وقتی داخل حلقه‌ی حباب‌سازی که به آب صابون‌دار آغشته است فوت می‌کنیم، حباب درست می‌شود. با فوت کردن، هوا به داخل بخشی از آب رفته، همین باعث می‌شود لایه‌ی بسیار نازکی که هنوز مقداری کشش سطحی دارد تشکیل شود. همین کشش سطحی در آن لایه‌ی بسیار نازک (حباب) باعث می‌شود که حباب گرد یا کروی بماند.

بزرگترین حباب صابونی جهان

بزرگترین حباب صابونی

لندن: يک متخصص توليد حباب صابون اعلام كرد كه توانسته است بزرگ‌ترين حباب صابون جهان را در يك پارك بوجود آورد. اين مرد در خصوص مهارت خود در مورد درست كردن بزرگ‌ترين حباب صابون جهان گفت كه از ۲۰ سال پيش كه به اين حرفه اشتغال دارد به دنبال تهيه فرمولی جادويی براي ايجاد يک حباب خيلي بزرگ بوده كه به آساني نتركد.

او طي مراسمي كه براي چهره‌های برجسته در پارك شهر برگزار شده بود اين حباب صابون را با موفقيت ايجاد كرد. به عقيده وی، حبابي كه او ايجاد كرده است از حبابی كه در سال ۲۰۰۵ ايجاد شد و در كتاب ركورد‌های گينس به ثبت رسيد، بزرگ‌تر است.

گفتني است كه او موفقيتش را مديون فرمول جادويي است كه براي ايجاد حباب صابون ابداع كرده است. البته هنوز مقامات ركورد‌های جهانی گينس در اين مورد نظر نهايی شان را اعلام نكرده‌اند. حباب قبل مساحتی معادل ۱۰ متر مربع را اشغال كرده بود.

بیشتر بخوانید: مختصر درمورد آب مایه حیات
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *