خانه » شیمی و فیزیک » ساماریوم Sm 62، عنصری از جدول تناوبی

ساماریوم Sm 62، عنصری از جدول تناوبی

همه چیز درباره عنصر ساماریوم (Sm)

عنصر ساماریوم Sm 62، عنصری از جدول تناوبی

ساماریوم، (به انگلیسی : Samarium) با علامت اختصاری Sm و عدد اتمی ۶۲، عنصری از جدول تناوبی در دسته فلزات است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

ساماریوم عنصری از ردیف لانتانیدها،از خاک های فلزی نادر است که درخشش نقره‌ای براقی دارد. ساماریوم هیچ گونه نقش بیولوژیکی ندارد، اما گفته می‌شود که متابولیسم را تحریک می‌کند.

شناسنامه ساماریوم

عدد اتمی: ۶۲

جرم اتمی:۴/۱۵۰

نقطه ذوب : C° ۱۰۷۴

نقطه جوش : C° ۱۷۹۴

شعاع اتمی : Å ۲/۵۹

ظرفیت: ۳ و ۲

رنگ: سفید نقره ای

حالت استاندارد: جامد

نام گروه: لانتانیدها

تاریخچه ساماریوم

عنصر ساماریوم برای اولین بار در سال ۱۸۵۳ توسط شیمیدان سوئیسی ، “Jean Charles Galissard” با عمل جذب خطوط دیدیمیوم کشف شد. در سال ۱۸۷۹ ، توسط شیمیدان فرانسوی ، “Paul Emile Lecoq De Boisbaudran ” ، در پاریس جدا شده و کانی Samarskite را بوجود آورد.

پیدایش ساماریوم

ساماریوم هرگز به‌صورت آزاد در طبیعت یافت نمی‌شود، اما همانند دیگر عناصر کمیاب خاک شامل کانی‌ های گوناگونی می‌شود که Monazite ، Bastnasite و Samarskite از آن جمله‌اند. Monazite و Bastnasite به‌صورت منابع تجاری کاربرد دارند. Misch Metal حاوی حدودا %۱ ساماریوم بود، اما در سالهای اخیر ساماریوم از طریق فرایندهای تبادل یونی و تکنیک های عصاره گیری مایعات و الکتروشیمی بدست می‌آید. ساماریوم همچنین از طریق احیا از لانتانوم نیز بدست می‌آید.

ویژگی ساماریوم

ساماریوم از خاک های فلزی نادر است که درخشش نقره‌ای براقی دارد. در هوا به مقدار قابل توجهی پایدار است. همچنین این عنصر در هوا در ۱۵۰ درجه آتش می‌گیرد و سه کریستال فلزی آن نیز وجود دارد که در دمای ۷۳۴ و ۹۲۲ درجه تغییر می‌کند.

کاربردهای ساماریوم

نوردهی کربن آرکی در صنعت تصاویر متحرک.

تغلیظ کریستال های CaF2 برای استفاده در لیزرهای چشمی.

استفاده به‌صورت جذب کننده نوترونی در راکتورهای هسته‌ای.

استفاده در آلیاژها و هدفون ها.

مگنت های Samarium-Cobalt در ساخت مگنت های دائمی با مقاومت بالا و نیروی درونی به بزرگی ۲۲۰۰ kA/m کاربرد دارند.

اکسید ساماریوم در شیشه‌های اپتیکی برای جذب اشعه مادون قرمز موثر است.

ترکیبات ساماریوم به‌صورت حساس‌کننده‌های فسفری در اشعه مادون قرمز عمل می‌کنند.

اکسید ساماریوم ، کاتالیزوری برای کم کردن آب و هیدروژن‌ زدایی از اتانول می‌باشد.

ایزوتوپ های ساماریوم

ساماریومی که به‌صورت طبیعی بوجود می‌آید، از ۴ ایزوتوپ پایدار تشکیل می‌شود که عبارتند از : sm144 , Sm150 , Sm154 و سه ایزوتوپ رادیواکتیوی دارند که شامل Sm147, Sm148 , Sm149 می‌شود.

بیشترین ایزوتوپ آن از نظر فراوانی (Sm152 (%26.75 می‌باشد. در میان ایزوتوپهای رادیواکتیوی آن ، Sm148 با نیمه عمر ۷E+15 سال Sm194 با نیمه عمر ۲E+15 سال و Sm147 با نیمه عمر ۱.۰۶+۱۱ سال پایدارترین آنها می‌باشند. همچنین این عنصر ۵ Meta State دارد که پایدارترین آنها Sm141m (t 22.6minutes) , 141m-Sm (t 22.6 minutes) , 143m1-Sm (t 66 seconds) and 139m-Sm (t 10.7 seconds می‌باشند.

حالت Decay اولیه قبل از ایزوتوپ پایدان Sm152 الکترون گیری و حالت اولیه بعد از آن Beta Minus Decay می‌باشد. محصول Decay اولیه قبل از sm152 ایزوتوپهای عنصر Promethium و محصول اولیه بعد از آن ، ایزوتوپهای عنصر Europium می‌باشد.

خطرات ساماریوم

تمام ترکیبات عنصر ساماریوم بسیار سمی هستند. و برای چشم و دست بسیار سوزش‌آور می‌باشند. غبار فلز این عنصر ، آتش‌زا و قابل انفجار است.

پیشنهادی: همه چیز درباره عنصر اورانیوم

تحقیق در مورد عنصر ساماریوم  _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *