خانه » پزشکی و سلامت » درباره خواص، مضرات و طبع کدو حلوایی

درباره خواص، مضرات و طبع کدو حلوایی

خواص، مضرات و طبع کدو حلوایی| Pumpkin properties

خواص کدو حلواییکدو حلوایی یک گیاه علفیست که دارای ساقه های بلند و خزنده و برگ های پهن است ، گل های این گیاه زرد و میوه آن شبیه خربزه و یا خیلی بزرگتر از آن است ، قسمت های مورد استفاده کدو حلوایی میوه، پوست، تخم میوه میباشد و گل کدو حلوایی را پخته و در تهیه ترشی ، مربا و … مورد استفاده قرار میدهند. کدو حلوایی طعم شیرین و بافت نرم و لطیفی دارد اما بسیار کم کالری است به طوری که در هر ۱۰۰ گرم از این گیاه تنها ۲۰ کالری وجود دارد.

طبع کدو حلوایی

از لحاظ طب سنتی کدو حلوایی طبیعتی سرد و تر دارد.

خواص کدو حلوايي

به غير از استفاده‌هاي خوراکي از کدوحلوايي يا تخمه آن، اجزاي مختلف اين سبزي، خواص دارويي گوناگوني نيز دارند؛ مثلا از گل کدو براي تهيه مرهم زخم استفاده مي‌شود.

روغن تخم کدو حلوايي از قديم گفته مي‌شود اثرات مفيدي روي مشکلات پروستات دارد. مطالعات جديد هم تا حدودي اين نظريه را تاييد کرده‌اند. روغن تخم کدو حلوايي، اسيدهاي چرب مفيدي دارد که باعث سلامت عروق و اعصاب مي‌شود. اين اسيدهاي چرب ضروري، در بافت‌هاي بدن هم کاربرد دارند.

استفاده‌هاي ديگري هم براي تخمه هاي کدوحلوايي عنوان مي‌شود؛ مثل درمان افسردگي، درمان سنگ‌ کليه ، برطرف کردن انگل‌ها و عفونت‌هاي گوارشي. اگرچه اين درمان‌ها هنوز کاملا از نظر علمي تاييد نشده‌اند، اما خاصيت ضد انگل بودن تخم کدو يک عقيده ي قديمي است.

کدو حلوايي اثرات مفيدي بر عملکرد مثانه دارد. وجود اسيد آمينه ي تريپتوفان، خاصيت ضدافسردگي کدو را توجيه مي‌کند و مطالعاتي هم در تايلند در زمينه فوايد اين سبزي در جلوگيري از به وجود آمدن سنگ کليه در حال انجام است.

دیگر خواص کدو حلوایی:

۱- یرقان ( زردی ) را برطرف میکند.

۲- کدو ادرار آور و تب بر میباشد .

۳- کدو حلوایی، سینه را نرم و اخلاط و سرفه را آسان می کند.

۴- اگر کدو حلوایی را پخته و به صورت کرم به صورت بمالید و نیم ساعت صبر کنید، رنگ چهره و رخسار باز شده و صورت براق و زیبا میشود ، خوردن کدو موجب برطرف شدن غم و اندوه است

۵- کدو برای درمان قولنج مفید است.

۶- مغز را تقویت می کند.

۷- روغن تخم کدو برای تسکین درد بواسیر بسیار مفید است.

۸- خوردن کدو باعث تجدید قوای جسمی و روحی بدن و موجب استحکام بافت های بدن میشود.

۹- کدو طبیعتی سرد دارد ، صفرا را تسکین میدهد ، شیره تخم کدو یبوست را برطرف میکند لذا باید صبح ناشتا یک فنجان از آن میل شود ، ابن سینا کدو را برای رفع سرد درد و رفع بی خوابی و درمان خستگی اعصاب تجویز میکرد.

۱۰- برای مبتلایان به سنگینی معده و اسهال ، گوشت کدو را تکه تکه کنید و در یک لیتر آنقدر بجوشانید تا نصف آب بخار شود و پس از صاف کردن آب آن را بگیرید و با مقداری شکر آن را شیرین کرده و هر وقت مایل بودید آن را مصرف کنید، آب کدویی که به این صورت به دست می آید برای تسکین درد بواسیر مؤثر است لذا نوشیدن سه بار در روز از آب کدو تجویز شده است.

۱۱- مغز تخم کدو براي درمان سل، تب هاي حاره، تشنگي و زخم روده مفيد است.

۱۲- انواع کدو داراي ويتامين هاي زيادي است و براي امراض قلبي بسيار مفيد است.

۱۳- مرهم کدو حلوايي براي درمان دمل مفيد است. ضمادها و مرهم هايي که با برگ هاي تازه يا گوشت تازه درست مي کنند سوختگي سوداهاي متورم، کوفتگي و خراش هاي جزئي روي پوست را تشکيل مي دهد.

۱۴- کدو تنبل سرشار از ويتامين (آ) است و اگر شيره کدو را بکوبند و در شير يا آب بپزند، خنک است و براي رفع عطش ناشي از تب مصرف مي شود.

۱۵ـ بر اساس نتايج پژوهشي جديد، کدو حلوايي علاوه بر خواص متعدد از پيري پوست جلوگيري مي کند. کدو حلوايي سرشار از آنتي اکسيدان است.

۱۶- خوردن ۱۵۰ گرم از آن در روز نياز بدن به الياف را تأمين مي کند. کدو حلوايي به سبب داشتن کلسيم، فسفر، منيزيم و آهن بسيار مغذي است.

مضرات کدو حلوایی

طبق بررسی های بدست امده مصرف کدو حلوئي براي گروه هاي خوني O,A مفید است. اما یکی از مضرات کدو تنبل براي گروه خوني B میباشد. همچنین کدو حلوایی براي گروه خوني AB مشکلی ندارد.

بیشتر بخوانید: درباره راه های درمان سنگ کلیه
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *