خانه » اجتماعی » حکومت جمهوری اسلامی چه ویژگی هایی دارد؟

حکومت جمهوری اسلامی چه ویژگی هایی دارد؟

با ویژگی های حکومت جمهوری اسلامی آشنا شوید!

حکومت جمهوری اسلامی چه ویژگی هایی دارد؟

حکومت جمهوری اسلامی نوعی از حکومت دینی درجوامع مسلمان که حزب یا اشخاص حاکم معتقد به برتری اسلام، سعی درپیاده سازی قوانین بر پایه احکام و معارف اسلامی دارند. به عبارت دیگر، مقصود از حکومت دینی، حکومتی است که تمامی ارکان آن بر اساس دین شکل گرفته است.

حاکمان اسلامی معتقدند اسلام برنامه کاملی است که از جانب خدا راه چگونه زندگی کردن را آموخته است. حکومت نیز جزئی از زندگی ماست پس برای حکومت نیز باید از راهنمایی خدا استفاده کرد. این افراد نظریه جدایی دین از سیاست را قبول ندارند.

ویژگی های حکومت جمهوری اسلامی

  • حاکمیت روح توحیدی

نظام اسلامی، نظام تعاون، احسان، عدل و ایثار است نه نظام استثمار، استخدام، استعباد و استعمار و آن چه که رشته همه شئون نظام را به همدیگر پیوند می دهد و بر آن مجموعه حاکم است، اصل توحید و الهی بودن است، در این نظام هیچکس حق تعدی به دیگران و تحمیل بر آن ها را ندارد.

آیات فراوانی در قرآن، همه را در برابر مقررات الهی یکسان دانسته، روح حاکم را روح عبادی معرّفی کرده است نه طغیان، در حالی که در نظام های دیگر، روح حاکم روح تمتع مادی است نه روح تعبّد توحیدی، روح گرایش به لذات و مادیات است نه گرایش به معنویات.

هر کس هر آن چه را بخواهد از آن استفاده کند و از هر راهی که بخواهد برود، همان راه را طی می کند ولی در نظام الهی چنین نیست.

  • محو فاصله طبقاتی

در نظام اسلامی فاصله طبقاتی پذیرفته نشده است، یعنی اموال و ثروت های نظام اسلامی در اختیار گروه خاصی نیست. در سوره مبارکه حشر می فرماید: انفال و غیر آن را به گونه ای تقسیم کنید که ثروت های نظام اسلامی در دست گروه خاصّی دور نزند:

«ما افاء اللّه علی رسوله من اهل القری فللّه و للرسول ولذی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السبیل کی لایکون دولةً بین الاغنیاء منکم؛ آن چه خدا از دارایی ساکنان آن قریه ها عاید پیامبرش گردانید، از آن خدا و از آن پیامبر او و متعلق به خویشاوندان نزدیک وی و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان است تا میان توانگران شما دست به دست نگردد.»

  • نظارت ملّی

قرآن کریم نوع احکام را متوجه جامعه کرده است و جامعه را مسئول اجرای آنها می داند مسئله امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی یک قانون رسمی است، یعنی گذشته از اینکه احکام: «السارق و السارقة فاقطعوا ایدیهما؛ مرد سارق و دزد و زن سارق پس دستانشان را قطع کنید.» «اقیموا الصلوة» نماز را اقامه کنید و مانند آن متوجه جامعه است، امر به معروف و نهی از منکر نیز متوجه جامعه است.

در همه این گونه دستورهایی که به صورت جمع متوجّه جامعه شده، جامعه نسبت به آن «موظّف» است نه «صاحب حق»، چون حدود الهی مال جامعه نیست تا بتواند این «حق خود» را به زمامدار واگذار نماید و در نتیجه زمامدار وکیل مردم باشد و زمامداری او عنوان «وکالت فقیه» داشته باشد. این حدود مال خداست نه مردم، پس مردم چیزی رابه فقیه واگذار نکرده اند، بلکه ذات اقدس اله زمامدار یعنی فقیه عادل را به وسیله ائمه ـ علیهم السّلام ـ این سِمَت را برای او جعل کرده، قهراً فقیه عادل «ولیّ مسلمین» است نه «وکیل مسلمین».

  • حکومت خدا بر مردم

جامعه اسلامی فاقد قانون و حکومت نیست و شکل حکومت آن نه حکومت «فرد بر جامعه» است نه حکومت «مردم بر مردم». حکومت فرد بر جامعه این است که آراء، اندیشه و خواسته های یک نفر بر جامعه حاکم باشد. نظام های استبدادی از این قبیل است یک فرد هرچه تصمیم بگیرد همان معتبر و لازم الاجرا است.

در حکومت مردم بر مردم که همان نظام های دموکراسی معتبر است مردم عدّه ای را انتخاب می کنند و آراء و نظرات نمایندگان مردم برای همه چه خودشان چه موکّلان آنان معتبر است. در نظام اسلامی هیچ یک از این دو نحوه حکومت راه ندارد، چون انسان آفریده خداست، شرائط فراوانی را پشت سرگذاشته، سرنوشت های فراوانی را نیز در پیش رو دارد و اداره کننده انسان کسی است که از گذشته، حال و آینده او با خبر باشد و حقیقت انسان، جهان و کیفیت ارتباط انسان با جهان را بداند و او تنها خداست از این رو حکومت در نظام اسلامی «حکومت خدا بر مردم» است نه «حکومت فرد بر مردم» یا «مردم بر مردم».

آیاتی از قبیل: «ان الحکم الّا للّه؛ حکم و فرمان جز به دست خدا نیست» و مانند آن نیز، شاهد و مؤید این بحث عقلی است.

دیگر ویژگی های یک حکومت اسلامی:

۱) قانونی بودن حکومت (قانون در اینجا به مفهوم قانون الهی یا فرمان و حکم خداست)

۲) الهی بودن حکومت

۳) مردمی بودن حکومت

۴) غیر استبدادی بودن حکومت

۵) مشروطه بودن به مفهوم اینکه حکومت کنندگان مقید به مجموعه ای شرط ها باشند.

۶) اینکه حاکمیت در حکومت اسلامی منحصر به خداست

۷) عادل بودن حکومت

۸) هدف حکومت اسلامی تامین سعادت بشر است

۹) حکومت وسیله ای است برای تحقق عدالت و سعادت بشر؛

۱۰) اتکاء به آرای عمومی داشتن

۱۱) مجری احکام اسلام بودن

۱۲) ملهم بودن از رویه پیامبر و ائمه اطهار

۱۳) غیر تحمیلی بودن حکومت

۱۴) مساوی بودن همه طبقات و اقشار و افراد در برابر قانون

۱۵) تحقق آزادی ، استقلال ، رفاه ، توسعه سیاسی و رشد اقتصادی.

بخوانید: درباره روز پیروزی انقلاب اسلامی
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

2 دیدگاه

  1. از اینها که گفتید هیچ یک در این نظام وجود ندارد یا تعاریف ایراد دارد یا این حکومت اسلامی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *