خانه » مذهبی و دینی » تفاوت بین عبادت انسان ها با موجودات دیگر

تفاوت بین عبادت انسان ها با موجودات دیگر

آیا موجودات دیگر نیز خدا را عبادت می کنند و با انسان ها تفاوت دارند؟

تفاوت بین عبادت انسان ها با موجودات دیگر

در ادامه مطلبی با موضوع تفاوت عبادت انسان و سایر مخلوقات خداوند نوشته شده است. امیدواریم مورد استفاده واقع گردد. با دانشچی همراه باشید.

تفاوت عبادت انسان با موجودات دیگر در چیست؟

بارها این سوال را از خودمان پرسیده ایم که آیا به جز انسان، که از نزدیک شاهد عبادت او بوده ایم، دیگر جاندران هم عبادت می کنند؟ البته جای تعجب ندارد که بدانیم دانشمندان علوم امروزی در لابراتورهای بزرگی که فراهم آورده اند، به بخشی از سوالات ما پاسخ داده اند.

مهم تر این که این سوالات و پاسخ آن ها، نمونه ای ازسوالاتی است که خداوند در قرآن به آن ها پاسخ داده است. اما از آن جایی که همیشه کسانی بوده اند که خواستند خلقت و نظم آن را به چالش بکشند و وجود خالق یکتا را به عناوین مختلف ذهنی و تئوری های سطحی، در منظر انسان ها با تردید روبرو نمایند، به نظر می رسد تحقیق دانشمندان غیر مسلمان می تواند ادعاهای این دسته ازافراد را به کلی از دایره ی نظر پردازی بیرون کند.

اصل پژوهش انجام شده توسط دانشمندان ثابت کرده بسیاری از موجودات دارای سیستم اعصاب و درک محیط هستند. آن چنان که بر اساس فرکانس های موجود بعضی گیاهان قادر به تولید صدا و حتی فریاد کشیدن می باشند.

پیشنهادی: درباره گیاهان بیشتر بدانید

این موفقیت را مقایسه کنید با کلام خداوند در آیه ۴۴ سوره ی اسرا که می فرماید: هیچ موجودی نیست جز آن که اورا به پاکی می ستاید، ولی شما ذکر تسبیح شان را نمی فهمید… یا در آیه۱۸ سوره حج اشاره می نماید که: آیا ندیده ای که هر کس در آن آسمان ها و هرکس که در زمین است و افتاب و ماه و ستارگان و کوه ها و درختان و جنبندگان و بسیاری از مردم خدا را سجده می کنند؟

با توجه به جمیع شواهد و تصریح قرآن کریم، معلوم می شود هر ذره ای که در عالم منتشر است و عینیت ظاهر دارد، یا حتی قابل مشاهده نیست، صاحب درک و شعوری هوشمندانه است و با زبان، یا به عبارت دیگر با فرکانس های مختص خود به ستایش و تسبیح خداوند می پردازد.

اما در تفاوت بین عبادت انسان با موجودات دیگر، احادیث بسیاری موجود است. عالمان دینی و مفسران حوزه ی جهان بینی اسلامی معتقدند: در نظام آفرینش موجوداتی هستند که فقط عبادت می کنند؛ مثل ملائک که همواره در رکوع و سجودند. اما عبادت انسان کامل فراتراست. زیرا عبادت اوبه تمام افعال و کردارش متصل است.

انسان کامل در صورتی که به گناهان آلوده نشود و به عبارت بهتر مظهر اسماء الله بشود، می تواند صدای همه موجودات را بشنود که ذکر خدا را می گویند. از جمله انسان های بزرگی که دارای این رتبه ی معنوی گردید حضرت امام حسین(ع) است که به حقایق دنیای مادی پی برده بود. از ایشان نقل است که: خدای متعال هیچ موجودی را نیافریده، مگر آن که تسبحی دارد که باآن پروردگار خود را می ستاید.

تکرار این موضوع نباید بیراه باشد که تفاوت عبادت انسان با موجودات دیگر، تفاوت در شناخت معرفت توسط انسان است. اگرنه همه ی موجودات در پهنه ی جهان هستی هر بام تا شام به تسبیح خداوند مشغول هستند.

اختصاصی-دانشچی

بیشتر بدانید: درباره زندگی حیوانات
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

یک دیدگاه

  1. فرامرزسقاری

    سلام همه موجودات ذکروتسبیح خداوندرامیگوینداگربادیده بصیرت بنگری همه ماپرستوکه یک پرنده است دیدیم اگرخوب دقت کنیم خوب متوجه میشویم که سوره فیل رامیخواندپس همه موجودات به نحوه خودبه ذکرخداوندمشغول هستند تفاوت انسان دراین است که ناطق است وبینایی وشنوایی داردوعبادت خداوندراجامع وکامل انجام میدهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *