خانه » دیگر » تحقیق مختصر درباره تفاوت سیاره و ستاره

تحقیق مختصر درباره تفاوت سیاره و ستاره

توضیح مختصر درمورد تفاوت سیاره و ستاره
تفاوت سیاره و ستاره

تفاوت سیاره و ستاره در این است که ستاره یک جسم داغ و نورانی است که نور خود را خود تولید می کند. حال آن که یک سیاره جسمی همانند زمین یا ماه است که تنها با منعکس کردن نور خورشید درخشندگی و نور دارد. اکثر ستارگان بزرگ هستند و از گاز داغ به وجود آمده اند درست شبیه خورشید. در واقع، خورشید خودش یک ستاره بسیار معمولی است که نه فوق العاده بزرگ است و نه فوق العاده گرم. ستارگان به صورت نقاط کم نوری در آسماندیده می شوند چرا که فاصله آنها از ما بسیار زیاد است. حتی نزدیک ترین ستاره به ما دارای فاصله ای بیش چهل میلیون میلیون کیلومتر است. در حالی که خورشید خورشید تنها ۱۵۰ میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد.

سیاراتی را که ما در آسمان می بینیم اجسام متحرکی هستند که به دور خورشید می چرخند. هشت سیاره شناخته منظومه شمسی شده به ترتیب فاصله ای که از خورشید دارند عبارتند از : عطارد، ناهید یا زهره، زمین، بهرام یا مریخ، برجیس یا مشتری، کیوان یا زحل، اورانوس و نپتون. دو سیاره ایکه دورترین فاصله را دارند به قدری کم نور هستند که بدون تلسکوپ دیده نمی شوند، اما بقیه ممکن است دیده شوند. اندازه سیاره ها از عطارد که تنها در حدود یک سوم زمین است تا مشتری که پانزده برابر زمین است متفاوت است. جرم مشتری بیش از سیصد برابر جرم زمین و در عین حال یک هزارم جرم خورشید است. این تفاوت دیگری بین سیاره و ستاره می باشد. جرم ستاره ها خیلی بیشتر از جرم سیاره ها است.

تعاریف ستاره و سیاره

ستاره چیست؟

سِتاره گوی پرنور و بسیار داغی از پلاسماست که انسجام خود را توسط نیروی گرانش خود حفظ می‌کند. نزدیکترین ستاره به زمین خورشید است. سایر ستارگان که در شب از روی زمین قابل دیدن هستند، به دلیل فاصله بسیار دورشان به شکل نقاطی ثابت (گاهی چشمک زن) و روشن دیده می‌شوند.

سیاره چیست؟

سیاره یک جرم آسمانی است که در حرکتی مداری به دور یک ستاره و یا بقایای ستاره‌ای می‌گردد و دارای شرایط زیر است:

تحقیق فرق سیاره و ستاره علوم نهم
منبع تبیان

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *