خانه » شیمی و فیزیک » تحقیق در مورد نیروی کنش و واکنش + مثال

تحقیق در مورد نیروی کنش و واکنش + مثال

آشنایی با قانون سوم نیوتن – نیروی کنش و واکنش

تحقیق در مورد نیروی کنش و واکنش
تعریف نیروی کنش و واکنش

در مکانیک کلاسیک، سومین قانون نیوتن به ما توضیح می‌دهد که هر نیرو جفت دارد، نخست کنش و دوم واکنش؛ این دو نیرو دارای اندازه برابر اما در راستای مخالف هستند.نیرویی می‌تواند کنش نامیده شود که پس از آن نیروی واکنش بصورت خودکار ظاهر گردد.در یک سیستم بسته باید جمع دو نیرو (که یکی از آنها باید منفی در نظر گرفته شود) صفر شود.

واکنش یکی از مفاهیم کم مفهوم فیزیک پایه است؛ دلیل آن می‌تواند آموزش کم و نادرست یا اطلاعات نادرست برخی مقالات فیزیکی (شامل کتاب‌های درسی) همچنین می‌تواند بیان غیر ساده قوانین حرکت نیوتن باشد.این بیانیه سوم نیوتن در زبان نوین است:

اگر نیرویی بر جسمی وارد گردد، نیرویی برابر و در راستای مخالف آن نیرو بر جسم دیگر وارد می‌گردد

باید دانست که وقتی به جسمی نیرو وارد می‌شود خود آن جسم است که نیروی واکنش وارد می‌کند؛ برای مثال در زمینه گرانش، وقتی شیئ آ، شیئ ب را جذب می‌کند (کنش) بطور همزمان شیئ ب هم شیئ آ را جذب می‌کند(واکنش) (با همان اندازه نیرو و در راستای مخالف).

قانون سوم نیوتون از جمله قوانین بسیار مهمی است که در پیشرفت بشر تاثیر چشمگیری داشته است.

مثال های قانون سوم نیوتون

هنگامی که شما به دیوار یا درخت تکیه می دهید در حال وارد کردن نیرو به دیوار هستید اما این را باید بدانید که همانطور که شما به دیوار نیرو وارد می کنید ، دیوار نیز به شما نیرو وارد می کند که این نیرو دقیقا برابر با مقدار نیرویی است که شما به دیوار وارد می سازید اما جهت این نیرو مخالف جهت نیروی شماست. این دو زوج نیرو را نیروی کنش و نیروی بر هم کنش می نامیم.

شما نمی توانید بدون لمس کردن لمس شوید . به طور مثال اگر شما درختی را لمس می کنید آن درخت نیز شما را لمس میکند ! این قانون سوم نیوتون است او قانون خود را به صورت زیر تعریف نمود:

هرگاه جسمی بر جسم دیگری نیرو وارد کند ، جسم دوم نیز نیرویی برابر و با علامت مخالف بر جسم اول وارد می کند.

اگر یکی از نیرو ها را کنش و دیگری را واکنش ( بر هم کنش ) بنامیم در این صورت قانون سوم را میتوانیم به صورت زیر نیز تعریف کنیم :

همواره واکنشی برابر و با علامت مخالف در برابر هر کنش وجود دارد.

مثال های بسیاری درباره ی قانون سوم نیوتون وجود دارد برای آشنایی بیشتر به این مثال ها توجه کنید:

۱) موشکی که در حال پرواز است به گازی که از آن در حال خروج است نیرو وارد می کند و همچنین گاز در حال خروج نیز به موشک نیرو وارد میکند.

۲) هنگامی که توپی را به سوی زمین رها می سازید زمین این توپ را به سوی خود می کشد ، اما جالب است این را هم بدانید که توپ نیز زمین را به سوی خود می کشاند.

چرا نیروهای کنش و واکنش یکدیگر را خنثی نمی کنند؟

چون نیروهای کنش و واکنش به دو جسم متفاوت وارد می شوند. برآیند نیروها و خنثی شدن آنها مربوط به نیروهایی است که به یک جسم وارد می شوند.

پیشنهادی: با اهرم ها بیشتر آشنا شوید!
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *