خانه » زیست شناسی » تحقیق در مورد حیوانات شب رو یا شب بیدار

تحقیق در مورد حیوانات شب رو یا شب بیدار

آشنایی با حیوانات شب رو یا شب بیدار

تحقیق در مورد حیوانات شب رو یا شب بیدار

اکثر حیوانات شبها همراه با آرامش طبیعت پیرامونشان می خوابند و یا بصورت آرام در جایی بی حرکت می مانند و در کل فعالیتهای روزانه خود مثل تغذیه، حرکت و جفت یابی را تعطیل می کنند. اما برخی که به آنها شب رو یا شب بیدار می گویند، در تاریکی شب بیدار می شوند و فعالیت خود را آغاز می کنند. ممکن است آنها برای بقا به دمای خنک شب نیاز داشته باشند، یا ترجیح دهند در تاریکی ازدست جانوران شکارچی در امان بمانند.

چرا بعضی از حیوانات در شب فعال اند؟

شکارچیان شب زی نیز باید از روش های ویژه ای برای شکار استفاده کنند. آن ها برای شکار در شب به حواس فوق العاده قوی نیاز دارند تا شکارشان را در تاریکی شب بیابند، آن ها باید بسیار آرام باشند چرا که شکارهای آن ها نیز از حواس فوق العاده قدرتمندی برخوردارند. حیوانات شبگرد از چشمان ویژه، گوش های بزرگ و بینی های حساس خود برای شکار و فرار استفاده میکنند.

سازگاری ویژه حیوانات شب بیدار

جانورانی که شب ها فعالیت می کنند، طوری تطبیق پیدا کرده اند به آنها کمک می کند تا در تاریکی زنده بمانند. بسیاری از جانوران شب کار مثل جغدها، گربه ها و لمورها چشمان ویژه ای دارند که در تاریکی خیلی خوب می بیند. بعضی از جانوران شب کار مثل خفاش ها توانایی جهت یابی از طریق انعکاس صدا دارند. آنها صدای بلندی را خارج می کنند که به اشیا برخور کرده و سپس به خود حیوان برمی گردد و اطلاعاتی درباره شکل، فاصله و ساختار شیء به آنها می دهد. بقیه جانوران شب کار (مثل خرگوش ها) شنوایی خوبی دارند.

محل زندگی حیوانات شب بیدار

بسیاری از حیوانات شب زی در رودخانه ها، باتلاق و مرداب زندگی می کنند. سمور آبی، تمساح، قورباغه و وزغ در شب شکار می کنند، آنها به کمک تاریکی طعمه خود را پیدا می کنند. آب جاری رودخانه مکان های متعددی را برای پیدا کردن غذا یا پناه گاه در اختیار جانوران قرار می دهد. با این وجود، حیوانات باید مراقب باشند که آب آنها را با خود نبرد.

غذای حیوانات شب رو

غذای حیوانات شب رو به اندازه تعداد خودشان از تنوع برخوردار است. تعدادی از آن ها از گیاهان و میوه ها تغذیه می کنند و بعضی دیگر گوشت خوارند و حیوانات دیگر را شکار می کنند. بعضی از حیوانات شب زی به دلیل نابودی محیط مناسب برای زندگی در خطرند، اما بسیاری از آن ها خود را با محیط سازگار می کنند و به زندگی خود ادامه میدهند.

مثلا بعضی شکارچیان به این دلیل شب گرد شده اند که طعمه هایشان شب فعالند. گربه ها شکارچی موش ها هستند و موشها شبزی. گربه ها شنوایی بسیار خوبی دارند و هرگونه حرکت موش ها را متوجه می شوند ولی موش ها نیز حس شنوایی خوبی دارند، آنها به صدای شکارچیان خود توجه میکنند.

چرا جغد در شب بیدار و فعال است؟

جغدها شکارچیانی هستند که طعمه خود را در شب بدست می آورند. آنها به کوچک ترین صدا و خش خش پستانداران کوچکی که در زمین به دنبال غذا می گردند، گوش می دهند. جغد ها به محض یافتن طعمه در هوا شیرجه می روند و آن را می گیرند. آنها با چنگال های تیزی که بر روی پاهایشان وجود دارد، طعمه ی خود را به چنگ می آورند، و با منقار های تیزشان گوشت آن را تکه تکه می کنند و می خورند.

جغدها موجوداتی شکارگرند و از طیف وسیعی از جانداران تغذیه می کنند. اکثر جغدها شب فعال (Nucturnal) هستند و فعالیت خود را با آغاز تاریکی هوا شروع می کنند. اگر بگوییم که در چرخه تکامل طبیعت این پرندگان منحصر به فرد به برترین حواس و تجهیزات برای شکاری موفق در تاریکی شب دست یافته اند اغراق نکرده ایم.

از آنجا که اکثر جغدها شبگرد هستند، چشمها برای جمع آوری هرچه بیشتر نور در تاریکی شب تکامل یافته اند. قرنیه و مردمکها بزرگ بوده و مردمک به واسطه ماهیچه های عنبیه قادرند تا حد زیادی گشاد شوند تا حد اکثر نور موجود در محیط را بعد از عبور از عدسی قدرتمند به شبکیه چشم برسانند.

اسامی حیوانات شب بیدار

نام و ویژگی های چند حیوان که در صحرا ها و بیابان ها زندگی می کنند:

۱- جغد کوچک: پرنده ای کوچک که طول آن ۲۰ سانتی متر است. این نوع جغد در اروپا، آسیای مرکزی و شمال آفریقا یافت می شوند.

۲- گند راسو: جانور گوشتخوار که بومی آمریکای شمالی است، و به آن «اسکانک» هم می گویند.

۳- مرغ پشه خوار: به این پرنده «شاهین شب» نیز می گویند.

۴- کایوت: جانوری از خانواده ی سگ ها که بومی دشت های آمریکای شمالی است و هم اندازه گرگی کوچک می باشند.

۵- موش جهنده: جانور پادراز و جونده که بومی بیابان های جنوب غربی ایالات متحده و مکزیک می باشد.

۶- بچه روباه: چون جثه این روباه کوچک است، به آن بچه روباه می گویند. این جانور دارای اندامی لاغر، پاهای بلند و باریک، پوزه باریک و دمی پشمالو و بلنداست. پوشش بدن این جانور در طول سال به دو رنگ متفاوت می باشد؛ در تابستان به رنگ قهوه‌ای روشن و در زمستان خاکستری مایل به نقره ای است.

حیوانات شبگرد همیشه وجود خواهند داشت. ممکن است بعضی از آن ها به دلیل نابودی محیط مناسب برای زندگی در خطر باشند،اما بسیاری از آن ها خود را با محیط سازگار می کنند و به زندگی خود ادامه می دهند. راسوها،صاریغ ها و راکون ها نمونه های عالی از حیوانات شبگردی هستند که خود را با محیط حتی محیط انسانی سازگار می کنند.

با زندگی جانوران بیشتر آشنا شویم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *