خانه » زیست شناسی » تحقیق درباره زندگی قناری ها و ویژگی های زیستی آن ها

تحقیق درباره زندگی قناری ها و ویژگی های زیستی آن ها

قناری ها را بهتر بشناسیم!

قناری ها (Serinus Canarius Canarius )

قناری پرنده‌ای کوچک، زیبا، دلپذیر و فرح بخش است که می‌تواند باعث آرامش و شادی پرورش دهندگان خود گردد. این پرنده به دو صورت اهلی و وحشی وجود دارد و جثه‌ای کوچک دارد و طول بدن آن بین ۱۳ تا ۲۴ سانتی‌متر بوده و به طور متوسط در حدود ۱۷سانتی‌متر می‌باشد.

قناری چیست؟

بزرگ‌ترین گونه قناری، نژاد فری پاریسی است که طول بدن آن به ۲۴ سانتی‌متر می‌رسد. این پرنده از خانواده سهره‌ها بوده و رنگ‌های متنوعی دارد. قناری مانند مرغ عشق و فنچ دانه خوار است. پای قناری دارای سه انگشت رو به جلو و یک انگشت رو به عقب می‌باشد. بنابر این برخلاف مرغ عشق بالا رونده نبوده و شاخه نشین محسوب می‌شود.

منشأ این پرنده جزیره مادیرا، جزیره آزوریس و جزایر قناری است که این سه جزیره در اقیانوس اطلس قرار دارند و دو جزیره اول متعلق به کشور پرتغال و جزایر قناری متعلق به کشور اسپانیا می‌باشد. قناری‌ها برای زندگی در قفس بسیار مناسب هستند. آن‌ها پرندگان مقاومی بوده و قابل تربیت می‌باشند و عمری نسبتاً طولانی دارند که بین ۱۵ تا ۲۰ سال برآورد شده‌است.

نام گذاری قناری ها

نام علمی قناری Serinus Canarius Canarius می‌باشد و نام انگلیسی آن Canary و نام فرانسوی آن Canaries و نام آلمانی آن Kanarische و نام ترکی آن Kanarya است و در زبان عربی به آن کنار، الکناری و هَزار گویند. نام فارسی آن قناری است.

تعیین جنسیت قناری ها

تعیین جنسیت قناری اهمیت زیادی دارد زیرا که قناری‌ها از زمان بلوغ شروع به آواز خواندن می‌کنند و صدای زیبای قناری بیشتر توسط جنس نر تولید می‌شود، به همین دلیل جنس نر این پرنده نسبت به جنس ماده از لحاظ اقتصادی ارزش بیشتری دارد و باقیمت بالاتری به فروش می‌رسد. تعیین جنس قناری از روی مشخصات ظاهری کار دشواری است و نیاز به تجربه و دقت کافی دارد، برخی از پرورش دهندگان با تجربه می‌توانند از روی برخی مشخصات ظاهری و رفتاری و آواز خوانی پرنده جنس آن را تشخیص دهند.

رفتارشناسی قناری ها

قناری‌ها قلمرو دارند برای همین باید هر جفت در یک قفس باشند. گاهی ممکن است قناری ماده با نر دعوا کند، این امر به مفهوم آن است که قناری ماده، برای جفت گیری آماده نیست و باید آنها را از هم جدا نمود. برای راحتی، بسیاری از تکثیر کننده‌ها دو قفس را با یک دیوار سیمی از هم جدا می‌کنند و وقتی دو پرنده به یکدیگر عادت کردند و از میان آن دیوار سیمی با یکدیگر شروع به عشق بازی کردند، آن دیوار سیمی برداشته می‌شود.

تولید مثل قناری ها

وقتی پرنده ماده آماده تخم‌گذاری شد اقدام به ساخت لانه خواهد کرد. آنان به یک لانه فنجانی شکل بدون سقف در گوشه بالای قفس و مواد لانه سازی نیاز دارند. موادی مثل نخ و کاغذ و دستمال کاغذی پاره شده و سایر مواد نرم برای این منظور مناسب هستند.

طی مدت ۴ یا ۵ روز پرنده اقدام به تخم‌گذاری می‌کند و به مدت دو هفته بر روی تخم‌ها می‌خوابد و در این مدت به ندرت لانه را ترک می‌کند. وقتی جوجه بدنیا آمد باید غذاهای مقوی مانند تخم مرغ برای پدر و مادرش فراهم شود تا آنها جوجه‌هایشان را تغذیه کنند.

جوجه‌ها بعد از ۱۸ روز لانه را ترک می‌کنند. والدین آنها را برای حدوداً یک هفته پس از این نیز تغذیه می‌کنند. وقتی پرنده ماده دوباره تصمیم به تخم‌گذاری بکند ممکن است به مسنترین جوجه‌ها حمله بکند. در این موقع دیوار سیمی میان قفس مفید خواهد بود تا پرنده نر بتواند از میان سیم ها جوجه‌ها را تغذیه بکند تا زمانی که ماده دوباره تخم‌گذاری بکند.

کاربرد قناری ها در معادن

در گذشته قناری اهلی در معادل زغال سنگ انگلیس به عنوان آژیر خطر استفاده می‌شد. چنانچه گاز دی‌اکسید کربن یا متان در معدن نشت کند قناری زودتر از معدنکاران خواهد مرد؛ بنابراین معدنکاران چنانچه ناراحتی یا مرگ قناری را مشاهده می‌کردند سریع معدن را ترک می‌کردند. در زبان انگلیسی عبارت «قناری در معدن زغال سنگ» اشاره به سیستم وسیله یا انسانی است که به عنوان سیستم اخطار اولیه کار می‌کند.

درباره زندگی مرغ عشق بیشتر بخوانید
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *