خانه » زیست شناسی » تحقیق درباره زندگی عروس دریایی (ماهی ژله ای)

تحقیق درباره زندگی عروس دریایی (ماهی ژله ای)

عروس دریایی را بهتر بشناسید!

عروس دریایی (Jellyfish)

عروس دریایی (Jellyfish) گونه‌ای از بی‌مهرگان است که در شاخه مرجانیان طبقه‌بندی می‌شود. این موجودات قادر به شنا کردن می‌باشند.

عروس دریایی چیست؟

عروس دریایی در همه اقیانوس ها یافت می‌شود. گونه‌ای از آنها در آب شیرین زندگی می‌کن که اندازه‌ای کمتر از نیم اینچ و رنگی سفید و روشن دارد. این گونه نیش ندارد. در بسیاری از مناطق عروس دریایی‌ها را در آکواریم نگهداری می‌کنند.
عروس‌های دریایی از قدیمترین موجودات زنده دریایی‌اند که از ۶۵۰ میلیون سال پیش تاکنون در دریاها زیست می‌نمایند. عروس‌های دریایی از نظر شکل، اندازه و رنگهای متنوع به گونه‌های مختلف تقسیم بندی می‌شوند.

ساختار عروس دریایی

این موجودات دارای ساختار زیبایی هستند، به همین جهت عروس دریایی نامیده می‌شوند. عروس دریایی، در اعماق متوسط دریا زندگی می‌کند و بین ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر قطر دارد و بدنی چتر مانند و شفاف ژلاتینی دارد. قطر بدن در مرکز چتر و در حاشیه لبه‌ها، نازک است و تعدادی تانتاکول در لبه دارد.

دهان چهار گوش در قسمت وسط بدن قرار دارد که به یک حلق لوله‌ای با مقطع ۴ گوش وصل می‌شود و انتهای حلق به معده ختم می‌گردد که دارای ۴ جیب شعاع است. معده چهار قسمتی است و از این قسمتها، لوله‌های گوارشی یا معدی منشا گرفته و به صورت مجرای شعاعی حلقوی قرار گرفته و مواد غذایی را به قسمتهای مختلف می‌رسانند.

در اطراف دهان ۴ بازوی دهانی وجود دارد. در لبه چتر عروس دریایی، تعداد ۸ عدد برآمدگی به فواصل مناسب با هم قرار دارند که این برآمدگی‌ها دارای ساختار حسی هستند و حاوی ذرات شعاعی یا استاتولیتها بوده و نیز ۲ چشم ساده در جدار عضو تعادلی خود دارند.

حداقل دو شبکه عصبی وجود دارد که یکی از آنها تمامی سطح روی و زیر چتر و تانتاکولها را عصب‌دار کرده و جریانات عصبی را به آرامی منتقل می‌کند و در تنظیم حرکات موضعی و متمرکزی نظیر تغذیه دخالت می‌کند. دومین شبکه عصبی، به نواحی زیر چتر محدود شده و جریانات عصبی را به سرعت منتقل می‌کند و باعث تنظیم انقباضات چتر هنگام شنا می‌شود.

نحوه شکار

عروس های دریایی می گزند اما گزش بیشتر آنها کشنده نیست. این جانوران گونه های متفاوت با اشکال متنوع دارند بعضی از انواع آنها خود را به جلبکهای دریایی می چسبانند و زمان زیادی را روی بستر دریا سپری می کنند و همچنین قادرند با منقبض کردن عضلاتشان به سمت جلو حرکت کنند.

عروس دریایی دارای چنگال هایی به بلندی ۱ تا ۳ متر و بدنش ژلاتین مانند است. این موجود دریایی قادر به سوراخ کرن پوست بدن انسان است و در تمام نقاط دنیا مضر است. نیش عروس دریایی دارای مواد مختلف است که بعضی از آنها باعث واکنش آلرژی می شوند. سمی ترین آنها عروس دریایی استوایی است.

نیش بسیار دردناک عروس دریایی استرالیایی که می‌تواند با زهر خود انسان را در کمتر از سه دقیقه از پای در بیاورد و چنگالهای بیش از سه متری آن اغلب کشنده است و قربانیان در بیشتر موارد با نیش این حیوان و قبل از رساندن خود به ساحل جان خود را از دست می‏دهند. .این جاندار نمی‌تواند شکار خود را تعقیب کند و همچنین به علت برخورداری از اندامی ژله مانند نمی‌تواند با هیچ جانداری درگیر شود و به همین علت باید بتواند در صورت نزدیک شدن شکار و یا یک جاندار مزاحم، تنها با یک تماس آن را از پای درآورد و به همین علت به چنین سم مرگباری مجهز شده‌است.

قدمت

برخی می‌گویند قدیمی هستند و هفتصد میلیون سال است که روی کره‌ی زمین زندگی می‌کنند. اما برخی دیگر می‌گویند که آنها این‌قدر قدیمی نیستند و برخی از گونه های آنها، فقط پانصد میلیون سال است که روی زمین زندگی می‌کنند. جالب است بدانید عروس دریایی از سمی ترین مخلوقات دریا به شمار می رود.

بدن یک عروس در یایی از یک توده پولیپ مانند تشکیل شده که از آن انشعابات زیادی به شکل رشته خارج می شود. سطح این رشته ها به هزاران سلول زهر دار به نام نماتو سیت پوشیده شده است سم آنها در مجموع می توان یک انسان بالغ را بکشد.

به هر حال، حتی اگر نظر گروه دوم را هم بپذیریم، اینها قبل از دایناسورها روی زمین بوده‌اند. ظهور و انقراض دایناسورها را دیده‌اند و احتمالاً بعد از ما هم رقص زیبای بدن ژلاتینی خود را در آب اقیانوس‌ها ادامه خواهند داد.

عروس دریایی (Jellyfish) یا ماهی ژله‌ای را قدیمی‌ترین موجودی می‌دانند که به اندام‌های متعدد مجهز بوده است.

بیشتر بخوانید: درباره انواع باله در ماهی ها
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *