خانه » زیست شناسی » تحقیق درباره زندگی خروس ها و علت سحرخیزی آنها

تحقیق درباره زندگی خروس ها و علت سحرخیزی آنها

همه چیز در مورد خروس ها

زندگی خروس ها

خروس چیست؟

خروس، جنس نر پرندهٔ مرغ است. این پرنده از خود صدای قوقولی قوقو درمی‌آورد. بهره هوشی این پرنده در مقایسه با گونه ماده اش بیشتر است.
خروس ها معمولاً بیشتر از یک جفت (مرغ) برای خود انتخاب می‌کنند و چون نمی‌تواند محافظت از تک تک لانه مرغها را انجام بدهند، لذا عموماً منطقه‌ای را که مرغهایش در آنجا هستند مراقبت می‌کند و چنانچه خروس دیگری به محدوده او نزدیک شود به او حمله خواهد کرد. در طی روز خروس در جائی بلندتر از زمین (بین یکی دو متر) می‌نشیند و مراقبت از محدوده و مرغهایش را در مقابل خطر حمله دیگر جانوران و خروس های دیگر انجام می‌دهد، و چنانچه احساس خطری بکند با درآوردن صداهایی از خود به مرغ ها اعلام خطر می‌کند.

نژادهای مرغ و خروس

  • نژادهای آمریکایی
  • نژادهای انگلیسی
  • نژادهای آسیایی
  • نژادهای مدیترانه‌ای
  • نژادهای متفرقه

و با توجه به این که نژادهای خروس به تنهایی ذکر نمی‌شوند، معمولاً نژادهای مرغ (ماکیان) به معنی نژاد مشترک مرغ وخروس مطرح می‌شود، هرچند که در برخی از نژادها شکل ظاهری خروس با شکل ظاهری مرغ از همان نژاد تفاوت آشکاری دارد، اما معمولاً در اغلب نژادهای ماکیان شباهت‌های زیادی بین مرغ وخروس در یک نژاد مخصوص دیده می‌شود.

غذای خروس چیست؟

مرغ و خروس ها همه چیز خوارند و از گیاهان و دانه ها تا گوشت هم می خورند ولی برای تخم گذاری، دادن گندم تاثیر دارد و برای تغذیه جوجه ها می توان از آرد ذرت و استخوان استفاده کرد.

تامین کلسیم بدن مرغ ها در زمان تخم گذاری اهمیت زیادی دارد که می توان برای این منظور از پودر صدف یا استخوان یا پوست تخم مرغ استفاده کرد.

برای تغذیه کلی می توان از گندم و ذرت و انواع دانه ها استفاده کرد که استفاده از گیاهان هم بی اهمیت نیست.

علت سحرخیزی خروس ها

خروس ها، مانند بقیه جانوران یا بهتر بگوییم همه جانداران دارای یک سیستم زمان سنجی زیستی هستند که چرخه های روزانه، ماهانه و سالانه را در بدن آنها تنظیم میکند. آوازخوانی در خروس نیز مانند بقیه پرندگان تابع چرخه های روزانه است که در اصطلاح به آن Circadian Rhythms، میگوییم. به عبارت دیگر ساعت درونی مغز خروس جوری تنظیم شده است که کمی پیش از دمیدن سپیده صبح، زنگ میزند و در آن زمان است که خروس مشغول خواندن میشود.

جالب است بدانید که اگر ساعت زیستی یک خروس که در همسایگی چند خروس دیگر زندگی میکند، زودتر زنگ بزند، میتواند کل خروس های همسایه را به خواندن تحریک کند! تنظیم کننده اصلی چرخه های روزانه خواندن در خروس ها، طول روز و اختلاف میان نور روز و تاریکی شب است. به همین دلیل، نورهای مصنوعی مانند چراغهایی که تا صبح روشن میمانند، مانند پروژکتورها، تنظیم ساعت درونی جانورانی مانند خروس را برهم میزند. به همین دلیل است که برخی خروس های بی محل، در ساعت هایی غیر از صبح شروع به خواندن میکنند!

دلیل اینکه چرا خروس باید آمدن صبح را کمی پیش از طلوع آفتاب درک کند، این است که این کار، زمان شروع شکار حشرات و یا شروع مراقبت از قلمروی خروس را نشان میدهد. در اصل مهمترین دلیل خواندن خروس، برای حفظ قلمرو است. وقتی خروسی میخواند در حقیقت به خروسهای دیگر اعلام میکند که «اگر به حریم قلمروی من تجاوز کردید، باید منتظر مبارزه باشید» به خاطر همین است که خروسها معمولا از یک نقطه بلند شروع به خواندن میکنند. با این کار هم صدایشان دورتر میرود و هم بیشتر میتوانند به چشم بیایند و ابهت خود را نشان دهند

ضرب المثل درمورد خروس

  • خروس بی‌محل.
  • قسمت را قبول کنم یا دم خروس را؟
  • آنقدر پول دارد که صدای خروس نشنیده.
  • خروسی را که شغال صبح می‌برد بگذار سر شب ببرد.
  • پای خروست را ببند مرغ همسایه را هیز نخوان.
  • کبک کسی خروس خواندن.
  • دم خروس را باور کنیم یا قسم روباه را.

جایگاه خروس در فرهنگ ملل و ادیان مختلف

– در فرهنگ عیسوی خروس یکی از مظاهر عزاداری مسیحی ون ماد (پترحواری) و مظهر توبه است

– در فرهنگ اساطیری یونان باستان خروس مظهر عشق و یکی ازهدایای عاشقانه محصوب می شد.

– در فرهنگ هند و خروس نشان (کارتی کیا – karttikeya) خدای شش سر جنگ هندوها و همچنین نماد(اسکاندا – skanda) پسرشیوا است.

– در فرهنگ چین خروس در تقویم باستانی چینی یک از۱۲نشانه زمینی است و عنصرمرد(یانگ – yang) می باشد.

– در فرهنگ ژاپنی تصویر خروس بر طبلهای جنگی(نت سوکه ژاپنی) نماد صلح به شمارمی رود.

بیشتر بخوانید: درباره زندگی فلامینگو
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *